וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנת האומה עולה כסף

דן מרגלית

29.5.2014 / 8:08

עמית בכיר היפנה אתמול את שימת ליבי לאירוע רפואי?אנושי, שמציג כמו במדגם - במה שנקרא בשפה של פעם "בזעיר אנפין" - את הדילמה הגדולה של תקציב הביטחון. פעוט בן שבעה חודשים נפגע מרעלן נדיר, בוטולינום. נשקפה סכנה לחייו. רופאי בית החולים קפלן זיהו את הבעיה בעזרת המכון הביולוגי בנס ציונה, שפיתח נסיוב לשימוש במצב של מלחמה לא קונבנציונלית בלבד. הנסיוב מצוי במחסני החירום של משרד הבריאות, והרופאים חדרו והשתמשו בו להצלת הילד, ומצבו הוטב.

מבחינה כלכלית, מדובר בהפסד למשק הלאומי. הרי כשלא פורצת מלחמה במשך שנים (מי ייתן), הנסיוב יאבד מערכו. אז מה? לא לייצרו בהנחה שבדרך כלל אין בו צורך ולחסוך כסף רב?

זה - כן, "בזעיר אנפין" - הסיפור של תקציב הביטחון. סיפרתי כאן על שלושה ממשפחה אחת, שאין בה משתמטים. הבכיר עשה את חייו בלחימה ומעתה יצא למטכ"ל רק בעשר בבוקר מפני שאין תעסוקה בצה"ל המושבת; ורב הסרן בחיל האוויר יחזור למפעלו לשמחת ההנהלה, שעד כה מגלה הבנה לפעילותו הצבאית; והצעיר יתעלם מתוצאות מבדקי הקצונה שלו וייסע מייד לטיול בעולם במקום לבה"ד 1. באוצר יחסכו הון תועפות.

רק שבמזרח התיכון תפיסה כזאת היא בבחינת מותרות. רוב המלחמות לא נחזו מראש. אפילו לא ברמת האינתיפאדה. לכן צה"ל צריך את הנסיוב הנדיר. זו כיפת ברזל שייצורה יקר, ואם (אמן) לא יהיה צורך לעשות בה שימוש - תחליד; ורמת הלחימה של הטייס, שבהיעדר מלחמה ופעילות מבצעית כל נסיקה שלו מיותרת; והחובל בספינת הדבור שמשייט מול חופי לבנון או עזה בלילה חשוך, שאין בו פעילות חבלנית.

בציניות מקוממת העירו באוצר כי אין להם דבר נגד הלוחמים. הם משגרים בהבל פה מצג שווא. האם יאיר לפיד יודע כמה תומכי לחימה ערים בכל לילה שבו בחור מסיירת מובחרת יוצא למקום נידח? ובאמת, תקציב המודיעין הצה"לי חסר מיליארד שקלים חרף גידולו, אבל נוכח איומי סייבר של אויבים רציניים.

ומה תעשה ישראל אם משה (בוגי) יעלון ובני גנץ יאמרו "אחריי - המבול" ויקצצו בהשקעות המניבות פרי בעוד שנים, ויוציאו את שארית הכסף על ההווה בלבד, וזו תהיה בכייה לדורות?

יש כסף. לפתע מצאו יותר ממיליארד שקלים להצלת הדסה, וטוב שכך. מניין הכסף? הרי לא קיצצו בשום מקום.

כמובן, אין כסף ללא הגבלה. לא הייתי כותב דברים אלה אלמלא נבדקו כבר על ידי ועדה בראשות דוד ברודט, ששירטטה מתווה (עם גירעון) לעשור שנים, והממשלה הפרה את ההסכם שלה עם מערכת הביטחון והצבא. יש כסף, אבל אין אומץ לב פוליטי.

ועדת ברודט קבעה כי ב?2015 יוקצו 62 מיליארד שקלים לביטחון. יעלון ויתר ואיפשר לקצץ ל?60 מיליארד שקלים. כאשר יתכנס הקבינט בשבוע הבא אחרי חג מתן תורה חייב שר הביטחון להסביר את תורת הלחימה לשרים, ולא לחשוש מהליכה על הסף. לא מדובר באוכלי לחם חסד אלא במגיני האומה בחסד עליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully