וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף מילה על ישראל: אובמה שתק - והתנער מהכישלון של קרי

29.5.2014 / 0:25

נשיא ארה"ב לא הזכיר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולו פעם אחת בנאום מדיניות החוץ שלו. אין זה מפתיע כשחושבים על המחלוקות הנוספות הצפויות בינו לבין נתניהו בקרוב. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: קשת סידי

אובמה מרחיק את עצמו מהכישלון הישראלי-פלסטיני: נשיא ארצות הברית נשא אמש (רביעי) נאום מקיף על מדיניות החוץ שלו בפני צוערי האקדמיה הצבאית "ווסט פוינט". אובמה התייחס בהרחבה למלחמה באפגניסטן, למלחמת האזרחים בסוריה, למשבר באוקראינה ולשיחות הגרעין עם איראן, אך בניגוד לנאומיו הקודמים בנושא מדיניות החוץ, הוא לא הזכיר אפילו פעם אחת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. גם שר החוץ שלו, ג'ון קרי, התראיין אתמול לכמה מרשתות הטלוויזיה המובילות בארה"ב מבלי לומר מילה בנושא שעד לפני כמה שבועות היה פרויקט הדגל שלו.

לקריאה נוספת:
המרוץ לנשיאות: נתניהו עמד עם הגב לקיר - והתקפל / פרשנות
הרב יאשיהו פינטו נמצא דובר אמת בבדיקת הפוליגרף
הירי בביתוניא: חייל צה"ל ירה ללא אישור - והושעה

בוושינגטון לא הופתעו מהעובדה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני נשאר מחוץ לנאומו של אובמה. רצונו של הנשיא "לנתק מגע" מהמהלך הכושל של קרי אינו סוד. אמנם לפני שמונה חודשים בלבד אובמה אמר בנאומו בפני עצרת האו"ם כי פתרון שתי המדינות הוא "אינטרס חיוני" של ארה"ב, אבל בעת הנוכחית לנשיא האמריקני יש אינטרסים דחופים יותר – לא רק באוקראינה, סוריה ואיראן, אלא גם בכל הנוגע ליחסים בין הממשל לבין ישראל.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בטקס סיום באקדמיה הצבאית ווסט פוינט – ניו יורק, מאי 2014. AP
ברק אובמה נואם בווסט פוינט, אתמול/AP

בימים הקרובים עשוי לפרוץ משבר של ממש בין ארה"ב לישראל על רקע הקמתה של ממשלת טכנוקרטים חדשה ברשות הפלסטינית, שארה"ב צפויה לעבוד איתה ואילו ישראל צפויה להחרימה. בוושינגטון מעריכים שהלובי היהודי יפעל בעוצמה כדי לעודד סנקציות כלכליות על הרשות הפלסטינית, מהלך שכבר מתבשל בשבועות האחרונים, ואילו הממשל ינסה למנוע זאת. "עכשיו זה לא הזמן לדחוף את המהלך הגדול של פתרון שתי המדינות, אלא להיערך למאבק טקטי בנושא הממשלה הפלסטינית, שיגלוש מהר מאוד לקונגרס", אמר לוואלה! חדשות גורם אמריקני שמעורב בדיונים בנושא.

בבית הלבן מיהרו להדגיש, בתשובה לפניות עיתונאים בנושא, כי המשא ומתן הוא עדיין עדיפות גבוהה, וכי הנשיא לא יכול היה להזכיר את כל הנושאים החשובים לו במסגרת הנאום". ספק אם התשובה הזו תשכנע מישהו בוושינגטון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

בעדיפות עליונה: הסכם הגרעין עם איראן

ברקע מרחפת גם המחלוקת הקבועה בנושא האיראני. הפרסום השבוע בוואלה! חדשות על כך שישראל אינה מתנגדת להארכת המשא ומתן בין איראן למעצמות בכמה חודשים, התקבל בחשדנות בוושינגטון: בממשל מעריכים כי אם השיחות יתארכו בחודשים אחדים, יתחדש הניסיון של תומכי ישראל בקונגרס ובסנאט לפוצץ את המשא ומתן באמצעות הטלת סנקציות חדשות על האיראנים. המסר שהעביר השר יובל שטייניץ לבכירים בארה"ב ובצרפת, שישראל "לא תשתולל" אם השיחות יתארכו, אינו כולל התחייבות מפורשת לגבי השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק, שהתערבות שלה לסיכול השיחות מטרידה את הממשל כיום יותר ממתקפה צבאית ישראלית.

המחלוקות הבלתי-נמנעות בין אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו בשתי הסוגיות הללו – ההכרה בממשלה הפלסטינית וההסכם הגרעיני עם איראן – הופכות את חידוש המשא ומתן לנושא הנמצא בעדיפות נמוכה יותר. כל עוד האמריקנים חשבו שאפשר להגיע להישגים בערוץ הישראלי-פלסטיני, זה היה שווה את ההשקעה. במצב הנוכחי, התעקשות שלהם על חידוש השיחות עשויה להוליד אך ורק עימות נוסף עם ישראל, דבר שאובמה אינו מעוניין בו כרגע, חמישה חודשים לפני הבחירות לקונגרס. זו גם הסיבה שאובמה וקרי נמנעים בינתיים מפרסום "הסכם המסגרת" שאותו ניסו לגבש, למרות רצונם העז של כמה מחברי הצוות האמריקני לפרסם מסמך כלשהו, כדי להוכיח שהם לא בזבזו את זמנם לריק.

בהיעדר פעילות מדינית, האמריקנים מתמקדים כרגע ביוזמות צנועות יותר: השבוע שלח קרי דברי ברכה נלהבים לאירוע של עמותת השלום האזורית "יאללה", שמפגישה בין צעירים מישראל למדינות ערב באמצעות האינטרנט. קרי בירך את אלפי הצעירים מ-15 מדינות באזור שהשתתפו במפגש אינטרנטי של העמותה, וקרא להם להמשיך לפעול למען השלום. גם יועצו הפוליטי הבכיר של אובמה, דייוויד אקסלרוד, שלח דברי ברכה, וכך גם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. בניגוד לקרי ואקסלרוד, שהסתפקו במילות נימוסין ועידוד, פביוס קרא לצעירים הישראלים והערבים "ללחוץ על המנהיגים כדי להביא לחידוש מידי של המשא ומתן, מה שלא יקרה ללא לחץ ציבורי".

לתומכי פתרון שתי המדינות נותר רק להתפלל

דבריו הנמרצים של פביוס, בהשוואה לאמירות הרכות של קרי, הם סימן נוסף לכך שאירופה עומדת לסיים בקרוב את ה"תמיכה השקטה" שהיא העניקה למאמצי השלום של קרי. גורמים אירופים ששוחחו בשבועות האחרונים עם וואלה! חדשות אמרו כי הצרפתים, יחד עם עוד כמה מדינות ביבשת, לוחצים על ארה"ב לפרסם את מסמך המסגרת של קרי, מתוך רצון להביא אותו להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם ולהפוך אותו לתכנית שלום של כלל הקהילייה הבינלאומית.

פרס, קרי ואבו מאזן בוועידה הכלכלית בירדן, מאי 2013. רויטרס
אבו מאזן, ג'ון קרי והנשיא שמעון פרס/רויטרס

את המשתתפים במפגש האינטרנטי של "יאללה" בירכו גם נשיא המדינה שמעון פרס ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. שניהם הדגישו את הכוח של הרשת לחבר בין אנשים צעירים ולחולל שינוי. פרס ואבו מאזן ייפגשו בעוד כעשרה ימים בוותיקן, כדי לשאת תפילה משותפת לשלום יחד עם האפיפיור פרנציסקוס. השמטת הנושא הפלסטיני מנאומו של אובמה מבהירה היטב כי במצב הנוכחי, למרות יוזמות שלום מקומיות ודברי עידוד מוושינגטון ומפריז, תומכי פתרון שתי המדינות יכולים רק להתפלל.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully