וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי מדינות לשני עמים

אורי אבנרי

13.6.2014 / 8:00

אם ישראל תמשיך בדרכה הנוכחית, היא תהפוך למדינת אפרטהייד. אם תעניק זכויות מלאות לפלסטינים, בין הירדן לים תהיה מדינה אחת - פלסטינית. רק הפרדה תשמור על המדינה היהודית

ליידי אצילה שיכורה עומדת על סיפון האוניה "טיטאניק", בידה כוס. היא בוהה בקרחון המתקרב. "ביקשתי רק מעט קרח לוויסקי", היא ממלמלת, "אבל זה מגוחך!".

ישראל היא הליידי הזאת. היא שיכורת-כוח. היא מסתכלת באדישות בקרחון המתקרב. האסון הוא בלתי-נמנע, אלא אם כן יקפוץ אחד הימאים ברגע האחרון על ההגה, ידחוף את רב-החובל הצדה ויסובב את ההגה לכיוון אחר.

ילד ליד חומת ההפרדה באבו דיס, 2007. AP
חייבים להפריד. חומת ההפרדה באזור אבו-דיס בירושלים/AP

אך איפה נמצא ימאי אמיץ שכזה?

אם ישראל תמשיך בקו הנוכחי, היא תהיה תוך שנים מעטות מדינה שתשתרע מהים התיכון עד לנהר הירדן. מדינה שבה ישלוט מיעוט יהודי על רוב ערבי. מצב כזה כבר קיים בגדה המערבית, קוראים לזה "אפרטהייד". לא צריך להיות גאון כדי להבין זאת. גם "דוד הנחלאווי" יכול להבין.

בסך הכול יש למדינה מספר מצומצם של אופציות. כדאי לבחון אותן אחת לאחת:

האופציה הראשונה: פשוט להמשיך כך. המדינה תאבד בהדרגה את הלגיטימיות שלה בעולם, ידידיה יפנו לה עורף, הקשר עם אמריקה יתרופף, בשטחים הכבושים יתפשטו פיגועים. המנהיגים יהיו גאים ונחושים, אבל לא חכמים. צה"ל יהיה מוכן למלחמת-נצח, ותקציב הביטחון יבלע את התקציבים החברתיים – חינוך, בריאות ורווחה. הפער החברתי יגדל עוד ועוד. צעירים ישראליים בעלי השכלה ומודעות מוסרית יהגרו מכאן. הנוער היהודי האידיאליסטי בארצות הברית ינטוש את ההנהגה הימנית הקשישה שם ויפסיק להתעניין בישראל. "מדינת הלאום של העם היהודי" תישאר בלי עם יהודי.

האופציה השנייה: להיכנע בהדרגה ומאונס ללחץ העולמי, להעניק לתושבים הערביים יותר ויותר זכויות אנושיות ואזרחיות, עד ליום שבו יהיו כל התושבים הערביים אזרחים שווי-זכויות בארץ-ישראל השלמה. בישיבה הראשונה של הכנסת החדשה יחליט הרוב הערבי להחליף את השם "ישראל" בשם "פלסטין". באותה ההזדמנות יוחלפו גם הדגל וההמנון. החזון של "חוזה המדינה" יתחלף בחזון אחר של חוזה אחר.

ויכוח בדוכן למכירת דגלי ישראל - תל אביב, ערב יום העצמאות, מאי 2014. AP
מדינת הלאום היהודי תאבד את העם היהודי?/AP

האופציה השלישית: לבצע טיהור אתני. לגרש את כל הערבים החיים בין הים לנהר. זה יתכן רק אם העולם יהיה עסוק בקטסטרופה עולמית, כגון מלחמת עולם שלישית או פלישה של חייזרים. מאוד מאוד לא סביר.

האופציה הרביעית: תקום מדינת פלסטין לצד מדינת ישראל, כפי שהצעתי מאז 1949. הגבול בין שתי המדינות יהיה פתוח, כל ישראלי וכל פלסטיני יוכלו לנוע באופן חופשי בכל הארץ. ירושלים תהיה עיר בירה לשתי המדינות, העמים יתפייסו, ישראלים יעשו עסקים במרחב שבין טהראן וקזבלנקה ובין איסטנבול ועדן. קוראים לזה "פתרון שתי המדינות".

נא לבחור!

הכותב הוא חבר כנסת לשעבר ופעיל בתנועת "גוש שלום"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully