וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר צה"ל מחליש את גרסת הפלסטינים להרג בנכבה

27.5.2014 / 23:30

ממצא חדש, המתבסס על הדוח הרפואי מבית החולים ברמאללה, שקובע כי לא נמצא בגבו של אחד הנערים חור יציאה של קליע, מחזק את ההערכה בצבא לפיה הם לא נהרגו מירי שוטרי מג"ב

צילום: ארגון "הגנה לילדי פלסטין"

(צילום מצלמת האבטחה שחושף לכאורה את הרג הנערים על ידי ירי צה"ל)

תחקיר צה"ל חושף ממצאים חדשים על נסיבות מותם של שני הנערים הפלסטינים, שנורו באירועי יום הנכבה לפני כשבועיים בביתוניא הסמוכה לרמאללה. על פי הממצאים, גרסת הפלסטינים לפיה הנערים נהרגו כתוצאה מירי של שוטרי משמר הגבול הפכה פחות סבירה. כעת, הגופים שחוקרים את האירוע בוחנים את כל ההיבטים וכבר לא מקבלים באופן חד משמעי את התרחיש הפלסטיני.

מוחמד אבו דאהר בן ה-16 ונדים נווארה בן ה-17 נהרגו במהלך הפרת סדר שהתקיימה ביום הנכבה האחרון. מהרגע שבו נודע על מותם, טענו גורמים פלסטינים כי הם נורו מירי של שוטרי מג"ב, שפעלו במקום בעקבות הפרת הסדר שהתפתחה בסמוך לכלא עופר. עם הזמן נחשפו עדויות, סרטונים ותמונות שחיזקו את גרסת הפלסטינים.

אחת העדויות הייתה סט תמונות של התיק אותו נשא נווארה, בו היה לכאורה חור כתוצאה מירי, וקליע נמצא בתוכו. לדברי הפלסטינים, נווארה נורה בחזהו והכדור יצא מגבו, חורר את התיק ונשאר בתוכו. עם זאת, לוואלה! חדשות נודע כי צה"ל מצא סתירה בנסיבות מותו המשוערות של נווארה. על פי הדוח הרפואי מבית החולים ברמאללה המצוי בידי הצבא, בעניין מותו של הצעיר קובע כי לא נמצא בגבו חור יציאה של הקליע.
חשוב לציין כי מאוחר יותר הוצא דוח המשך על ידי בית החולים ובו כבר הוזכרה העובדה שיש חור יציאה בגבו של הנער, אך גם עובדה זו כשלעצמה מעוררת תמיהה מבחינת החוקרים כיוון שהדוח הראשון שאף הוא תיאר את פציעתו של נווארה לא התייחס לחור יציאה ולאחר זמן הדוח השני שינה את תיאור פציעתו.

בצבא מתייחסים לאירוע ברצינות וטוענים שהוא ייחקר עד תום כאשר כל ההיבטים יילקחו בחשבון. הצבא לא מכחיש כי הנערים נהרגו במהלך הפעילות נגד הפרות הסדר. עם זאת, הם ממשיכים לבחון בספקנות את נסיבות האירוע וסימני השאלה הולכים ומתרבים.

לקריאה נוספת על הרג הפלסטינים ביום הנכבה:
הרג הפלסטינים בנכבה: צה"ל והרשות תחקרו את האירוע
הרוגים ביום הנכבה: ירי צה"לי מכוון או פברוק פלסטיני?
תיעוד: הפלסטינים שנהרגו ליד כלא עופר ביום הנכבה

הלווייתם של שני הצעירים הפלסטינים שנהרגו מאש צה"ל בהפגנות יום הנכבה, רמאללה, מאי 2014. רויטרס
"הגרסה הפלסטינית נחלשת". הלוויית הנערים/רויטרס

בצבא מתייחסים לאירוע ברצינות וטוענים שהוא ייחקר עד תום כאשר כל ההיבטים יילקחו בחשבון. הצבא לא מכחיש כי הנערים נהרגו במהלך הפעילות נגד הפרות הסדר. עם זאת, הם ממשיכים לבחון בספקנות את נסיבות האירוע וסימני השאלה הולכים ומתרבים.

לפי סרטון מצלמת האבטחה שפרסם ארגון זכויות האדם Defense for Children International, השניים נפלו על בטנם לאחר שנורו בחזה, עובדה שמעלה תמיהות בצה"ל משום שלפי תחקירי העבר, אנשים שנורו במהלך שירותם הצבאי מעידים שפגיעה של כדור חי מלפנים אמורה להעיף את הנפגע לאחור. עוד עולה מהתחקירים כי הקליע שנמצא בתיקו של נווארה לא פגע בגוף, כיוון שהוא נראה שלם וללא מעיכות, כפי שאמור לקרות לקליע שחודר גוף אדם. בנוסף, לפי שעה גורמי החקירה הצבאיים מקבלים את טענת שוטרי מג"ב שהיו במקום, האומרת שלא נעשה שימוש בירי חי במהלך הפרת הסדר.

בתוך כך, התחקיר עדיין נמשך ביחידה, במצ"ח וגם במשטרה וכל האפשרויות נבדקות בעזרת הדוחות הרפואיים וסרטוני האבטחה המלאים. עם זאת, חרף אי השלמת חקר העובדות, התייחסות צה"ל למקבץ העובדות והסתירות הקיים היא שהוא מסבך את החקירה ואת חשיפת האמת על האירוע, אך בוודאות מחליש את גרסת הפלסטינים.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully