וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבי העצור בירדן: "האפיפיור מגיע אז בני הוזנח"

24.5.2014 / 23:06

איציק דיין, אביו של אחד הישראלים שנעצרו בירדן בחשד לסחר במטבעות, האשים את הרשויות בירדן ב"התנהלות תלושה מהמציאות" ואת משרד החוץ במענה לקוי. "הם לא עושים דבר", טען

מעבר רבין אילת-משפחה חרדית חצתה את הגבול לירדן, מאי 2013. שלומי גבאי
העצורים נמצאים בתחנת המשטרה שעות ארוכות. מעבר הגבול בירדן/שלומי גבאי

שני הישראלים והתייר הבריטי שנעצרו ביום שלישי האחרון בירדן בחשד לסחר במטבעות, נמצאים בהליכי שחרור ומחכים לחצות את הגבול בחזרה לישראל. איציק דיין, אביו של אחד העצורים, אסיף בן ה-25 מאזור השרון, טס לירדן מיד כששמע על דבר המעצר. לטענתו של דיין, שנמצא בתחנת המשטרה בירדן יחד עם בנו והעצור השני, אריה בן ה-40, נעשים צעדים לשחרר את בנו וחברו, בין השאר על ידי שר הפנים הירדני ושגריר ישראל בירדן, דניאל נבו. "מנסים למצוא דרך כדי להעביר אותם את הגבול ללא הדרכונים", סיפר היום (שבת) דיין לוואלה! חדשות.

עוד בוואלה! חדשות:
3 הרוגים מירי ליד המוזיאון היהודי בבריסל; "הרקע אנטישמי"
תיעוד: טבעונים השחיתו חנויות בשר ודגים בתל אביב
כך נחשפים הסודות הכמוסים של חיל האוויר

לפי דיין, העצור השלישי, מארק, הוא אספן מטבעות ושטרות עתיקים. הוא הגיע לירדן וביקש את עזרת זוג הישראלים באיסוף מטבעות ירדניים לאוסף שלו, כיוון ששניהם בקיאים בתרבות הירדנית. "הם נסעו שלושתם לירדן ושהו במלון Quality Swiss שככל הנראה משמש כבסיס משטרה ובילוש בירדן", סיפר דיין. "המשטרה הירדנית טוענת שהם סחרו במטבעות, אבל זה לא נכון, המטבע לא תקף". מארק חיזק את טענתו של דיין, וטען בשיחה עם וואלה! חדשות: "הכסף הזה הוא בן 30 שנה ויש לו ערך היסטורי. הם לא ניסו לברר מה באמת קרה, אלא ישר חשבו שאנחנו אשמים".

"השופטת קבעה שהם לא אשמים"

העילה למעצר, טען דיין, הייתה העובדה כי הם לא פתחו את התיק בכניסה למלון. אולם, לטענתם, הם אמרו שלא עשו זאת כי יש מכונת שיקוף בכל מקום. בשלב מסוים, הגיעה המשטרה החשאית למלון, ולדברי דיין, התעורר חשד כי בנו וחברו היו במהלך פעילות של המוסד.

לדבריו של דיין, השוטרים לקחו את השניים לחקירה, אבל "ראש ה-FBI הירדני בעצמו אמר שהוא לא יודע למה הם הובאו לשם וכי אין עילה למעצר שלהם". "לאחר מכן", המשיך, "הגיע מפקד בכיר והחל סכסוך בין המשטרה המקומית לבין כוחות הביטחון בנוגע למי יחזיק בהם. כל ההתנהלות הייתה תלושה מהמציאות".

לדבריו, אפילו עורך הדין ששכר לא הצליח להבין את העילה למעצרם. "השופטת עצמה קבעה כי אין טעם בהחזקתם במעצר כי הם לא אשמים והיא מורה לשחררם לביתם", אמר בזעם. אך למרות ההחלטה, טען, החליט קצין המשטרה להשאיר את השלושה במעצר יחד עם 15 אסירים סורים.

האפיפיור פרנציסקוס נוחת בירדן. AP
"ההכנות לבואו של האפיפיור גרמו לישראל להזניח את בני". נחיתת האפיפיור בירדן, היום/AP

דיין לא האשים רק את הרשויות בירדן בטיפול לקוי בפרשה, ותקף גם את התנהלות אנשי משרד החוץ, בשל הגעתו מחר של האפיפיור מחר לישראל. "אנחנו הגענו לפיצוץ עם משרד החוץ הישראלי, הם לא עושים דבר. אני רוצה תשובות למה שקורה עם הבן שלי והם לא מספקים ולא עוזרים", אמר דיין. "יש להם מחלקה לתיירים ישראלים בחו"ל. במקום להרגיע אותי ולעזור לי, שואלים אותי בצעקות בטלפון למה הם בכלל הגיעו לירדן. הם לא היו מוכנים לדבר עם העורך דין שלי ולהסביר לו. רק לאחר הפעלת קשרים עם גורמים בכירים בישראל הופעל לחץ על השגריר הישראלי בירדן. הוא פנה אל השר הירדני לביטחון פנים ואז דברים החלו להסתדר, אחרי ששלושה ימים לא נתנו לי לראות אותם".

לטענת דיין, עד לסיום השהות בירדן, ילווה אותם אזרח של הממלכה, המשמש איש קשר עם ישראל. "הוא מכיר את ישראל ועוזר לנו מאוד", אמר, "כי כעת אנחנו לא מוצאים את הדרכונים, הטלפונים ושאר הציוד שהושאר בבית המשפט. אנחנו רק מחכים לעבור את הגבול".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "אין שופטים אדם בשעת צערו. משרד החוץ עמד בקשר עם המשפחות כמקובל. יש להבין שמשרד החוץ לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקומי".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully