וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוצרים ברינה

22.5.2014 / 16:00

גידול מריחואנה בשיטת "הידרו" מניב רווחים גבוהים ביותר עבור ארגוני הפשע - שחדרו לתחום בעקבות הדרישה הגבוהה של השוק ל"חומר טוב". במשטרה זיהו את המגמה המדאיגה

בניית הגדר בגבול מצרים, תנאי הגידול האופטימליים ו"ההזדמנות העסקית" הביאו בשנים האחרונות לפריחה, תרתי-משמע, במעורבות ארגוני הפשע בישראל בעסקי גידול המריחואנה. במשטרה מודאגים מתופעת הגידול בשיטת ה"הידרו" שגברה בשנה האחרונה, "סמים קלים מייד אין יזראל". הקלות היחסית בגידול הסמים הקלים לא נעלם מעיני ארגוני הפשיעה הגדולים בישראל.

מעבדה לגידול סם מריחואנה בשדרות. חטיבת דובר המשטרה מרחב לכיש, חטיבת דובר המשטרה
שולטים בתנאי הייצור. מעבדת מריחואנה בקריית גת/חטיבת דובר המשטרה, חטיבת דובר המשטרה מרחב לכיש

לפי המשטרה, הסיבה העיקרית להתפתחות תופעת גידול ה"הידרו" בישראל היא ייבוש זרם הברחת הסמים מגבול מצרים. בשנת 2013 לבדה אירעו 1,171 מקרים של תפיסת מריחואנה שהוברחה מסיני, דבר שתרם להתפתחות גידול המריחואנה בתוך ישראל. הערים הבולטות בהן מגדלים מריחואנה, אומרים במשטרה, הן ערי גוש דן ונתניה. במקרים רבים, המגדלים הם מה שמכנים במשטרה "קופים" – דמויות המוכרות למשטרה שמתעסקים בגידול עצמו, ושבעת פשיטה משטרתית לוקחים על עצמם את האחריות לגידול על מנת להציל את עורו של "הבוס". את שיווק החומר, אגב, מבצעים לא פעם דרך האינטרנט, כשמיד לאחר ביצוע ההזמנה, יוצא שליח על אופנוע לבית המזמין כדי לספק את הסחורה.

"מכרה הזהב" החדש

ממידע מודיעיני שבידי המשטרה, כבר בשנת 2011 נכנסו ארגוני הפשע של איציק אברג'יל ועבד אל-קאדר לשוק גידול המריחואנה, בו מצאו מכרה זהב בגלל מספר המשתמשים הגבוה בארץ. עם זאת, "הראשון לזהות" את הפוטנציאל הטמון בגידול ההידרו היה הארגון של ריקו שירזי מנתניה. ואכן, המשטרה חשפה מספר לא מבוטל של גידול מריחואנה בעירו של שירזי.

לבד משני הארגונים הללו, בשנת 2013 הצטרפו לחגיגה ארגוני פשיעה נוספים. אפילו הארגון של האחים מוסלי, שמגלגלים מיליונים בעסקי ההימורים החוקיים ברחבי העולם נכנסו לתחום המפתה. ארגון נוסף שהחל להקים מעבדות לגידול הידרו הוא ארגונו של אבי רוחן – בעיקר בגוש דן. גם ארגון הפשע של משפחת ג'רושי נכנס בתקופה האחרונה לעסקים המשגשגים.

אך לא רק הם: בגלל האופן הפשוט לגדל מריחואנה בבתים פרטיים, נוצרה תעשייה שלמה של "מגדלים עצמאיים" שאיננה קשורה בהכרח לארגון פשע כזה או אחר. אותם ספקים עצמאיים מצליחים לעמוד בדרישות השוק ולספק "חומר טוב" לצרכנים דרך הגידול בשיטת ההידרו. "אדם קונה את זרעי הקנביס בחו"ל, מביא אותם לארץ ומגדל אותם בתנאים האופטימליים ביותר", מספר גורם המעורה בפרטים. "לא צריך להיות חכם גדול כדי להכין את הסם הזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גידול מריחואנה. AP
עלייה חדה במחיר הסחורה. פרחי מריחואנה/AP

תהליך גידול המריחואנה בשיטה זו הוא פשוט יחסית, ואינו חשוף לפגעי מזג האוויר. על כן, ניתן לגדל שתילי מריחואנה בבתים סגורים ולהגיע למצב של מספר יבולים בשנה. כך למשל, במעבדה שנחשפה בקריית גת שלפי המודיעין המשטרתי הופעלה על ידי שותפו של העבריין שלום דומרני, גידלו מריחואנה בארבעה מחזורים בשנה שהפיקו 1.3 מיליון שקלים בשנה. זאת, גם בעקבות הזינוק במחירים שמציע היום השוק: אם לפני מספר שנים קילוגרם של מריחואנה "רגילה" עלתה מספר אלפי שקלים בודדים ומחירה צמח ל-10,000 שקלים עד 15 אלף שקלים לקילוגרם, כיום מפיקים המגדלים רווח שנע בין 45 אלף שקלים ל-60 אלף שקלים מכל קילוגרם של "הידרו" שמצמיחים ארגוני הפשע.

עם העלייה מספר המגדלים – כך האמיר מספר ההצלחות של המשטרה בסיכול אותן מעבדות ביתיות עלומות. בשנת 2012, הצליחה המשטרה ללכוד 15 מעבדות בלבד, בשנה שלאחר מכן כבר הוכפל מספר המעבדות שנחשפו, וחמישה חודשים בתוך שנת 2014 הצליחה המשטרה כבר לחשוף 12 מעבדות הידרו בסדר גודל מסחרי. כך למשל, לפני כחודשיים תפסה המשטרה 20 קילוגרמים של "הידרו" במעבדה שהופעלה בראשון לציון. אגב, בנתונים אלו לא נכללות מעבדות קטנות המפיקות סמים בעיקר לשימוש עצמי שכמה מאות מהן נחשפו על ידי המשטרה.

התחום הפך ל"בטוח" יותר

במשטרה מספרים כי על אף שזיהו את התופעה כבר בשנת 2006, רק בשנה האחרונה היא הפכה למה שמוגדר כמחולל פשיעה אמתי. "ארגוני הפשיעה מפעילים רשתות של מעבדות שמתמחות בגידול הידרו", מסביר גורם במשטרה, "אפילו שגם 'סטלנים' רגילים מגדלים לעצמם".

כיום עיסוק בתחום הסמים הקלים גם הפך ל"בטוח יותר", יחסית, עבור משפחות הפשע. כמו כן, ל"יצרנים" יש שליטה על איכות החומר – בשונה מהתקופה שהם נאלצו להבריח סמים מסיני. "ההידרו נחשב לחומר טוב יותר", מציין הגורם. "היצרן שולט במה שהוא מייצר, ולכן נוצר חומר שיכול להיות לשביעות רצונו של הצרכן. את ההידרו אפשר לגדל בכל מקום, הוא זול, קל לייצור ונגיש לכולם. בגלל זה במסגרת שורה של תפיסות של המשטרה, נתקלנו בהרבה מאוד אנשים שאין להם עבר פלילי ובכל זאת גידלו אצלם כמויות יפות של מריחואנה".

ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי, הציב גבוה בסדר העדיפויות שלו את המאבק בתשתית הכלכלית של ארגוני הפשיעה שכאמור – גידול המריחואנה הפך לאחד מאבני היסוד שלה. כנראה שבקרוב תראו עוד הרבה מעבדות שנחשפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully