וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלט בסמטה האגדית בצפת שמונע את ביאת המשיח

15.5.2014 / 17:35

בכניסה ל"סמטת המשיח" בעיר העתיקה הוצב שלט האוסר מעבר במקום משעות הערב. התושבים זועמים - אך גם מתלוצצים בעקבות האגדה המסתורית: "מה אם המשיח יגיע בדיוק בלילה?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השלט שהוצב בכניסה לסמטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

משיח לא בא: שלט שהוצב לאחרונה בכניסה ל"סמטת המשיח" בצפת, האוסר מעבר בסמטה בשעות הלילה, עורר את זעמם של תושבי העיר. מנגד, היו מי שבחרו להתבדח על הצבת השלט במקום על רקע האגדה שאופפת אותו. למרות הסערה שעורר השלט, בעירייה בכלל לא מכירים את עניין הצבתו.

לקריאה נוספת:
הטייס חש ברע - טיסת אל על נחתה נחיתת חירום בקרואטיה
מוסדות הלימוד העצמאיים: "משרד החינוך נגדנו"
מבוי סתום בחקירת רצח שלי דדון

"סמטת המשיח" היא סמטה קטנטנה וציורית במיוחד בעיר העתיקה של צפת. מדריכי טיולים שאינם מרשים לעצמם לפסוח על המקום, נוהגים לספר למבקרים את האגדה על סבתא יוכבד שהיא מקור השם הלא-שגרתי של הסמטה. בניגוד ליתר סיפורי העיר העתיקה הקשורים בתקופת הקבלה הזוהרת של המאה ה-16, האגדה הזו נולדה דווקא בתחילת המאה ה-20.

הסבתא שהמתינה למשיח עד יום מותה

על פי הקבלה, כשהמשיח יבוא, הוא יצא מקבר רבי שמעון בר יוחאי שבמירון ובדרכו לירושלים הוא יעבור דרך צפת. הסמטה המסתורית והצרה ביותר בעיר העתיקה (רוחבה 60 סנטימטרים בלבד) היא היחידה שפנתה לכיוון קבר הצדיק ולכן מקובלי צפת של המאה ה-16 האמינו שממנה ייכנס המשיח אל העיר, כשהוא רכוב על חמור לבן.

האגדה מספרת שסבתא יוכבד שהתגוררה בקצה הסמטה, נהגה להמתין בפתח ביתה בכל יום עד מותה לביאת המשיח, כשלצדה שולחן קטן ועליו כוס תה וכוס קפה. כששאלו אותה מדוע היא יושבת עם שתי כוסות, השיבה כי היא לא יודעת מה המשיח אוהב לשתות, תה או קפה. וכך, זכתה הסמטה לשם המיוחד.

קשישה סורגת וחתול על ברכיה. ShutterStock
סבתא יוכבד המתינה למשיח בכל יום/ShutterStock

לאחרונה, הוצב בכניסה לסמטה המרכזית שלט האוסר מעבר במקום בין השעה 22:00 בערב ל-8:00 בבוקר. "מה יקרה אם המשיח יגיע בדיוק בלילה? נגיד לו שיחכה עד הבוקר?", התבדח אחד מתושבי העיר. תושבת אחרת הוסיפה התלוצצה: "הוא התעכב למעלה מ-2,000 שנה, שיחכה עוד כמה שעות".

דויד עמיאל, היסטוריון חוקר צפת ותושב העיר, הופתע לפני כחודש כשמצא את הסמטה נעולה בסורג ובריח בפני המטיילים שעמם הוא הגיע למקום. "זה מדהים איך בקלות כזאת הורסים חלק מהסיפורת היפה מעברה הרחוק המפואר של צפת", אמר בכעס. "זה סיפור כל כך יפה, ששקול לסיפורי רבני צפת של המאה ה-16 וככה פתאום קוטעים וגודעים אותו. מקומם עוד יותר שעל אף שבשלט שהוצב בכניסה נכתב כי הכניסה אסורה בשעות הלילה, השער עצמו היה סגור בשעות הצהריים".

גם תושבים המתגוררים בעיר העתיקה התרעמו על הצבת השלט, ככל הנראה על ידי אחד מתושבי הסמטה. "כולנו סובלים מהרעש של המטיילים שעוברים בסמטאות העיר העתיקה ובחודש אלול קבוצות רבות עורכות במקום סיורי סליחות באמצע הלילה ולעיתים הרעש באמת מפריע למנוחתנו", הודה אחד התושבים בשיחה עם וואלה! חדשות. "אבל לא יכול להיות שאדם מחליט על דעת עצמו לסגור שטח ציבורי כאילו שמדובר ברכוש הפרטי שלו. אני מצפה מהעירייה שתשים שלטים שיבקשו לשמור על השקט מתוך התחשבות בתושבים המתגוררים במקום. הדבר הזה היה נותן פתרון לא רק לתושבי 'סמטת המשיח', אלא גם לכלל תושבי העיר העתיקה של צפת".

העירייה: "נפעל להסיר את המפגע"

ומה באשר לסבתא יוכבד? עמיאל, שהכיר אותה אישית, בטוח שהיא השאירה את חותמה על העיר. "יוכבד רוזנטל נפטרה בשנת 1985 והיא הייתה בת 100 במותה", סיפר. "אני זוכר אותה. היא הייתה אחותו של חיים בייקל רוזנטל, הידוע בכינויו 'חיים האופה'. היא התחתנה בגיל צעיר והתגרשה זמן קצר אחר כך. כשהייתי עוד ילד, היא סיפרה לי שאליהו הנביא בא אליה בחלום ואמר לה: 'הסמטה שלך פונה לכיוון קבר הרשב"י במירון ומכאן עתיד המשיח לבוא כשהוא רכוב על חמור'.

"היא סיפרה שהיא שאלה אותו איזה מעשה עליה לעשות, והוא אמר לה שכל בוקר עליה לעלות לכניסה לסמטה עם דרגש, שולחן קטן, שני ספלי תה ודברי מאפה שהיא מכינה. כך היא עשתה מידי יום ביומו ובמשך קרוב ל-70 שנה עד יום פטירתה".

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "רק היום נודע לנו כי בכניסה לסמטה הוצבו שלטים ושער המונע את המעבר במקום בשעות הלילה. שלחנו למקום פקחים של העירייה לבדוק את הסוגיה וכבר בימים הקרובים הם יפעלו להסיר את המפגע".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • צפת
  • משיח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully