וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל: לשכוח ולא לזכור

רועי כהן

15.5.2014 / 6:11

הפסיקה של בית המשפט הגבוה של האיחוד האירופי, שלפיה גוגל ומנועי חיפוש אחרים יחויבו להסיר תוצאות חיפוש שעלולות לפגוע בפרטיותו של אדם, מביאה עימה בשורה חשובה אך שנויה במחלוקת: הזכות לפרטיות עולה על זכות הציבור לדעת.

לפי הפסיקה, משתמשים פרטיים יוכלו לדרוש מענקית הטכנולוגיה להסיר מתוצאות החיפוש מידע שעלול לפגוע בהם. ניהלת בעבר הרחוק בלוג שבו התוודית שאתה משתמש בסמים קלים וכעת אתה חושש שהדבר יפגע בסיכוייך להתקבל לתפקיד נחשק? העלית לפני כמה שנים תמונה שכעת מציגה אותך בצורה מביכה? מעכשיו תוכל לדרוש מגוגל "לשכוח" את העבר שלך.

זה בדיוק מה שביקש מריו קוסטחה, האזרח הספרדי שתביעתו הובילה לפסיקה. קוסטחה, עורך דין במקצועו, התקשה להשיג קליינטים. הסיבה: ב?1998 הוא הסתבך בחובות ועקב כך עוקל ביתו. מאז, כשגיגלו את שמו, התוצאות שעלו עסקו באותו עיקול. 16 שנה לאחר מכן הצליח האיש להתאושש כלכלית, וביקש: די, תשכחו מהצרה ההיא; היום מצבי אחר ואין שום סיבה שפרנסתי תיפגע משום שבעבר נקלעתי לצרות.

חשוב להדגיש: המידע על קוסטחה לא יימחק כליל. גוגל אינה הבעלים של המידע אלא רק זו שמעלה אותו בתוצאות החיפוש. המידע יישאר ברשת כל עוד בעלי האתרים שבהם נמצא המידע לא מחקו אותו לגמרי. אבל העובדה שהוא לא יופיע בתוצאות החיפוש תהפוך אותו כמעט ללא קיים. לנשכח. בית המשפט למעשה הורה לגוגל להתחיל לאמץ הרגל של זיכרון קצר, ממש כמונו, בני האדם.

מנגד עולה טענה בדמות זכות הציבור לדעת. האם אותו לקוח שיפנה לקוסטחה אינו זכאי לדעת שעורך הדין המועמד לייצגו הסתבך בעצמו בעבר? האם למעסיק אין זכות להסתייע ברשת כדי להשיג מידע על אדם שעשוי לאייש תפקיד רגיש בחברתו? ומה יקרה אם מעכשיו יתחיל מבול של פניות לגוגל מצד אנשים, שידרשו להסיר מהתוצאות מידע שולי שלא באמת מעניין איש? נגיסה אחרי נגיסה, קיים חשש שכך המידע באמת ייעלם. מאז ומתמיד זכויות הפרט התנגשו בזכויות הציבור, והתנגשויות אלו מקבלות משנה תוקף בעידן הדיגיטלי. עד כה סירבה גוגל לבקשות להסיר מידע, בטענה שהדבר פוגע בחופש המידע. בסוגיה הזו כולם צודקים: האדם שזכותו לדרוש לפתוח דף חדש, והציבור שזכותו לדעת ולהיזהר.

פסיקת בית המשפט האירופי היטתה את הכף לכיוון זכויות הפרט, וטוב שכך. לפני היותנו ציבור, חשוב לזכור שכל אחד מאיתנו הוא קודם כל אדם פרטי. כזה שעלול לטעות, למעוד ולהסתבך, אבל גם להתאושש, להשתקם ולהיות מסוגל להתקדם בחיים. עם זאת, חובה להתייחס ברצינות לחששות מפגיעה בחופש המידע. לשכחה יש מחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully