וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בבתי הזיקוק: 5 מנהלים נאשמים בגרימת מוות

אחיקם משה דוד

14.5.2014 / 13:23

כתב אישום חמור מעלה שאלות קשות באשר להתנהלות בבתי הזיקוק בחיפה, שבו מתו שלושה עובדים בשל שאיפת חומרים רעילים. "הם חשו ברע, אך המנהלים דרשו שימשיכו לעבוד", נכתב

בתי הזיקוק חיפה. שרון בוקוב
מנהלים במקום מואשמים בגרימת מותם של שלושה עובדים/שרון בוקוב

כתב אישום חמור הוגש השבוע לבית משפט השלום בחיפה נגד חמישה מנהלים בבתי הזיקוק בעיר, בגין גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות שגרמה למותם של שלושה עובדים במקום באוקטובר 2010. העובדים - תאמר אל חאג', בן ה-18, ג'ורג' זעאתרה בן ה-31 ותאמר מרג'יה בן ה-33 - כולם תושבי הכפר יפיע, מתו כתוצאה משאיפת חומרים רעילים במתחם שבמפרץ חיפה.

כתב האישום מעלה שאלות קשות לגבי אופן ניהול העבודה בבתי הזיקוק, אולם מנכ"ל המפעל, עוזי ביליק, אינו נכלל בו. "אנחנו שמחים שהתביעה קיבלה את השקפתינו על הדברים ונמנעה מלהגיש כתב אישום נגדו", אמר עורך דינו, עופר ברטל ממשרד עורכי הדין ברטל-כהן. כמו כן, גם נגד יו"ר בתי הזיקוק, חנן קלצ'וק, לא הוגש כתב אישום. קלצ'וק יוצג על ידי משרד עורכי הדין מיתר-ליקוורניק.

לפי כתב האישום, בחודשים אוקטובר-נובמבר 2010 התבצעו במקום עבודות אחזקה שכללו שיפוץ הלפידים והמתקנים במקום. ב-23 באוקטובר התקיים השיפוץ במתקן האקולוגיה לצורך הפעלתו מחדש של הלפיד הישן של בתי הזיקוק, לאחר שניתן אישור לכך מטעם מפקחים מאגף האחזקה והייצור של המפעל, מותנה בכך שהעובדים ירכיבו מסיכות מערכת נשימה פתוחה. אחר הצהריים, ב-17:30, החל הקבלן החיצוני בעבודות כאשר סביבו מפקחים מטעם המפעל. תאמר אל חאג', לצד עובד בשם ליאוניד פלדמן, עלו על פיגום עם מסיכות, אך כאשר פתחו את הברגים פרץ זרם קיטור מהצינור והשניים ירדו מהפיגום.

בפרויקט לקיום השיפוצים זכתה חברת י.ר. אבוטבול, ששכרה את שירותיו של קבלן משנה בשם תאמר מרג'יה, שמת באסון. העבודות התנהלו במתקן האקולוגיה שמשמש להפרדה ומחזור של הגזים והנוזלים שנפלטים ממתקני הייצור השונים. לצורך פיקוח על העבודות מונו מטעם המפעל אבי שקד, מי שהיה מפקד האחזקה במתקן באותה תקופה, ובזמן השיפוץ פיקוח מטעם המפעל על העבודות; אילן סופר, שבזמן האסון היה מפקח משמת במתקן מטעם אגף הייצור של המפעל; ראובן וינטראוב, שהיה מנהל משמרת במתקן; וכן אורי ירום וצביקה בן אריה שהיו המפקחים במתקן מטעם אגף האחזקה של המפעל.

העובדים חשו ברע - המנהלים דרשו שימשיכו בתיקון התקלה

שעה לאחר שירדו אל חאג' ופלדמן מהפיגום, ובהוראת האחראים מטעם המפ-על - שקד, ירום ובן אריה - עלה אל חאג' פעם נוספת למקום, הפעם עם תאמר מרג'יה. הם שחררו את החסם והורידו אותו לקרקע במלגזיה, שבה נהג ההרוג השלישי, זעאתרה. לאחר מכן עלו למקום עובדים נוספים שחשו ברע, ואל חאג' הודיע לממונים עליו כי אינו מוכן להמשיך לעבוד בתנאים כאלה, ודרש מהם לבצע את העבודה בעצמם אם ברצונם שהיא תיעשה. לפי כתב האישום, האיומים לא הטרידו את האחראים, והם דרשו ממנו לסיים את עבודתו מבלי לברר את הסיבה שגרמה לו וליתר העובדים לחוש ברע. כשעלו העובדים להמשיך בטיפול התקלה, התעלף אחד מהם והתמוטט. בשלב זה, סופר עלה על הפיגום להוריד את תאמר, ואילן נהג המלגזה שחבש מסיכה שאינה מיועדת להגנה מפני גזים טיפס לסייע - והתמוטט גם הוא.

צוותי מגן דוד אדום הוזעקו למקום, אולם הרופאים נאלצו לקבוע את מותם של השלושה. סעיפי האישום מצביעים על התנהלות קשה של המנהלים הבכירים. שניים מהנאשמים אשר חתמו על ההיתר לקיום העבודה עשו זאת מבלי שבדקו הימצאות גזים במקום, בניגוד לנהלי המפעל, ולא הפסיקו את העבודה לאחר הפגיעה של העובד הראשון שחש ברע. "הנאשמים דחקו בתאמר לסיים את העבודה כמה שיותר מהר, חרף העובדה כי תאמר התריע בפניהם כי תנאי העבודה מסכנים את עובדיו", נכתב בכתב האישום. הם התירו את המשך ביצוע העבודה לאחר פקיעתו של היתר הביצוע ולמרות הפגיעה של העובד מוקדם יותר לא הוציאו היתר חדש בניגוד לנהלי המפעל, לא הדריכו בתחילת העבודה את העובדים כיצד יש לנהוג במקרים כאלו ולא הכינו תכנית חילוץ לצרכים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully