וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לפספס את גלי העלייה

יורם אטינגר

14.5.2014 / 9:48

חלון הזדמנויות נדיר שנוצר בעת הנוכחית מחייב מדיניות עלייה אקטיבית ליצירת גל עלייה של לפחות חצי מיליון עולים בעשור הקרוב, ולא להסתפק בהגדלת מספר העולים באלפים בודדים לשנה.

מדיניות אקטיבית היתה מנוע הצמיחה וההרתעה היעיל ביותר שהזניק את המדינה מ?650 אלף יהודים ב?1948 ל?6.5 מיליון ב?2014, מתוצר לאומי גולמי של 1.5 מיליארד דולר ל?300 מיליארד, ממדינה נטולת טכנולוגיה לכוח הטכנולוגי השני בעוצמתו אחרי ארה"ב, מצה"ל מדולדל לכוח צבאי מוביל, וממעמסה אסטרטגית ב?1948 לבעלת הברית האסטרטגית היעילה והאמינה ביותר של ארה"ב ב?2014.

כל ראשי הממשלה, מבן?גוריון ועד יצחק שמיר, העלו את העלייה לראש סדר העדיפויות הלאומי, בניגוד לעמדת הממסד. הם אימצו את מורשת אבות הציונות המודרנית, שראו בעלייה את ליבת המדינה היהודית. הם לא הגיבו לגלי העלייה, אלא יזמו אותם. מ?1948 עד 1992 יזמו ראשי הממשלה גלי עלייה של 3.5 מיליון יהודים. הם מינפו חלונות הזדמנויות שנוצרו עקב תהליכים מדיניים, רעיוניים, חברתיים, כלכליים וביטחוניים בישראל, במדינות ערב, בברית המועצות, במזרח אירופה ובארה"ב, שם היה לקונגרס תפקיד מרכזי בפתיחת שערי ברית המועצות.

המדיניות הפרו?אקטיבית הביאה את העולים לישראל, ולא לארה"ב, למערב אירופה, לקנדה או לאוסטרליה. לדוגמה, הלחץ שהפעיל שמיר על הנשיאים רייגן ובוש ויוזמתו בסנאט גרמו להפסקה של הנפקת תעודות פליט אמריקניות ליהודי ברית המועצות ולהטסתם ממוסקבה אך ורק לישראל, ולא לאוסטריה או לאיטליה. כך נפסקה נשירתם של 80 אחוזים מהמהגרים היהודים מברית המועצות.

כוח כלכלי

המדיניות האקטיבית הביאה לצמיחה חסרת תקדים כלכלית, מדעית, טכנולוגית, רפואית, חינוכית, צבאית ודמוגרפית (62 אחוזי גידול במספר הלידות היהודיות השנתיות מ?1995 עד 2013). בלא גלי העלייה היתה ישראל מתקשה לעמוד מול האתגרים הקיומיים היומיומיים.

בניגוד לקודמיהם, נמנעים כל ראשי הממשלה מאז 1992 ממדיניות דומה, ולכן שוללים מישראל את מנוע הצמיחה וההרתעה היעיל ביותר. הם משעבדים את מדיניותם לממסד הדמוגרפי וזה הפקידותי ואינם פועלים מספיק ליצירת גל עלייה ולקליטתו.

ב?2014 נפתח לרווחה חלון הזדמנויות נדיר לגל עלייה גדול, בייחוד בעשור הקרוב, מרוסיה, אוקראינה, הונגריה, גרמניה, בלגיה, צרפת, אנגליה, ארגנטינה וארה"ב. זאת בזכות יתרון כלכלי?יחסי של ישראל; הבעת אמון של ענקי הטכנולוגיה האמריקנים, המשקיעים בישראל מיליארדי דולרים; שדרוג החינוך היהודי/ציוני בגולה לעומת מחירו הגבוה ביותר (לעומת היותו בחינם בישראל); החרפת איום הטרור האיסלאמי הגלובלי וצמצום הטרור הפלסטיני בישראל; הרחבת ההגירה המוסלמית למערב אירופה, הקצנת האנטישמיות בעולם וחוסר הוודאות ברוסיה ובאוקראינה.

מדיניות עלייה אקטיבית מחייבת הקמת כוחות משימה איכותיים למדינות השונות, אישור תקנות ותיקוני חוק, המאפשרים השתלבות מיידית של עולים חדשים בשוק העבודה, והקמת תשתיות מגורים, תעבורה, תקשורת, חינוך, בריאות ורפואה לקליטת העולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully