וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ברק יהיה מועמדו של נתניהו במירוץ לנשיאות?

13.5.2014 / 13:56

בתוך ימים בודדים הפכה היוזמה לדחות את הבחירות לנשיאות מרעיון הזוי לאפשרות ממשית, הודות לנשק סודי: שלילת הזכות לקבוע מי ירכיב את הממשלה. בינתיים, אהוד ברק משפר עמדות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה – 27 באפריל 2014. AP
לא מרוצה מהמועמדים. נתניהו בישיבת ממשלה, לפני שבועיים/AP

רק לפני כמה ימים נראתה יוזמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את הבחירות לנשיאות חסרת כל סיכוי. עם זאת, הודעתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי ישקול לתמוך בה, והעובדה שציפי לבני, נפתלי בנט ויאיר לפיד לא שללו אותה, חיזקו את הרושם כי לתכנית קיימת היתכנות מסויימת, גם אם נמוכה.

אין זה סוד כי נתניהו אינו מרוצה מאיש מהמועמדים במרוץ לנשיאות, וזו ככל הנראה הסיבה העיקרית ליוזמת הדחייה שהוא מוביל בימים האחרונים. כדי לשכנע את שותפותיו לקואליציה לתמוך ביוזמה מרחיקת הלכת, הוא הציע סעיף אחד שמהווה תמריץ של ממש לכל ראשי הסיעות – לשלול מהנשיא את הזכות לקבוע מי ירכיב את הממשלה, כך שראש המפלגה הגדולה ביותר ייבחר באופן אוטומטי.

המרוץ לנשיאות - הכותרות האחרונות:
ליברמן: נתמוך בדחיית הבחירות בתמורה למשטר נשיאותי
גורם בלשכת נתניהו: "מה זה כבר חצי שנה לנשיאות?"
דחיית הבחירות לנשיאות: בנט לא פוסל את יוזמת נתניהו

יו"ר המפלגה ושר החוץ אביגדור ליברמן בכנס הרמת כוסית המסורתית של מפלגת "ישראל ביתנו", אפריל 2014. יואב דודקביץ'
ראשי המפלגות הגדולות יעשו הכל לצרף אותם לרשימתם. ליברמן וחברי סיעתו/יואב דודקביץ'

נתניהו יודע שהסעיף הזה הוא המפתח לדחיית הבחירות לנשיאות. לפיד ולבני הציעו בעבר הצעה זהה, לליברמן יש הצעה דומה, ואילו את בנט המרוץ לנשיאות פשוט לא מעניין במיוחד. כפי שציין אתמול רביב דרוקר בחדשות 10, מינוי אוטומטי של ראש המפלגה הגדולה ביותר לראשות הממשלה יעלה באופן דרמטי את קרנם של ראשי המפלגות הקטנות והבינוניות.

זאת, כיוון שראשי המפלגות הגדולות יעשו הכול כדי לצרף אותן לרשימתם ויהפכו אותן לגדולה ביותר. כך, למשל, יוכלו בנט וליברמן להתמזג עם הליכוד ולהתמודד בעתיד על הנהגתו, ואילו לפיד והרצוג יריבו ביניהם על הזכות לצרף את לבני למפלגתם, תמורת הסיכוי שבהצטרפותה, תגדיל את רשימתם בעוד כמה מנדטים.

לכל ראשי הסיעות יש אינטרס לקדם את היוזמה. בתוך הליכוד יהיו כאלה שיתמכו במהלך, כמו זאב אלקין ויריב לוין. השניים נחשבים תומכים גדולים של סילבן שלום, והיו רוצים לדחות את מועד הבחירות כדי לאפשר לשר האנרגיה והמים זמן להתארגן מחדש לקראת הודעה על התמודדות.

חברי כנסת ושרים ממחנה ריבלין, כמו גדעון סער, חיים כץ, וכמובן ראובן ריבלין עצמו, יתנגדו ליוזמה בתוקף. גם בבית היהודי יש לריבלין לא מעט תומכים, ואילו עפר שלח מיש עתיד כינה את היוזמה "רעיון עוועים", כך שבשלב זה לא סביר שהוא יזכה לתמיכתם של רוב חברי הכנסת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

התרגילים המורכבים של ברק יעבדו שוב?

דחיית הבחירות לנשיאות, אם אכן תתרחש, תאפשר גם לכל ראשי הסיעות לנסות למצוא מועמד מוסכם. לפי שעה, חודש לפני הבחירות, לנתניהו, לליברמן, ללפיד ולבנט אין מועמד מטעמם לנשיאות. היחידה שיש לה מועמד היא לבני, שהודיעה על תמיכה במועמדותו של מאיר שטרית, אולם לא ברור עד כמה תמיכה זו מוצקה. לאורך חצי השנה שבהן יידחו הבחירות, יוכל נתניהו - באיחור, כהרגלו - לחפש מועמד שראשי סיעות הקואליציה יסכימו לתמוך בו.

אחד השמות שזרקו כמה פוליטיקאים במזנון הכנסת אתמול היה זה של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. לכאורה, סיכוייו של ברק להיבחר לתפקיד נמוכים מאוד. הוא עזב את הפוליטיקה לפני שנה וחצי, כשהוא משאיר מאחוריו אדמה חרוכה ושונאים רבים.

אלא שברק, פוליטיקאי מתוחכם וערמומי, אהב מאז ומעולם תרגילים פוליטיים מורכבים. כך היה ב-2011 כאשר פירק את מפלגת העבודה באישון לילה כדי להקים את סיעת עצמאות, שכבר לא נותר ממנה זכר, וכך היה גם באינספור עסקאות שרקם בחשאי עם נתניהו בקדנציה הקודמת.

ריטה עם שמעון פרס באירוע בבית הנשיא. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"בעוד 15 שנים עדיין אהיה צעיר יותר משמעון פרס היום". פרס וריטה בים העצמאות/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

דומה שהמצב הנוכחי, מצב של חוסר יציבות במערכת הפוליטית, יכול לשחק לטובתו. נתניהו היה מעדיף, כמובן, מועמד שעליו הוא יכול לסמוך ושיהיה הפנים המסבירות של ממשלת ישראל בעולם, תפקיד שמילא ברק בהצלחה בקדנציה הקודמת.

פוליטיקאי בכיר מאוד, שמכיר היטב את ברק, אמר אתמול: "אני לחלוטין לא אהיה מופתע אם כתוצאה מהדחייה של מועד הבחירות יהפוך שמו של ברק לרלוונטי. בחודשים האחרונים הוא העלה מאוד את הפרופיל הציבורי שלו, מגיע לכל אזכרה ממלכתית וחזר במיוחד מחו"ל על מנת להשתתף בטקס הדלקת המשואות. זו לא התנהלות רגילה של פוליטיקאי בפנסיה".

גורם בלשכתו ברק בעת שזה היה שר הביטחון הוסיף: "בשבועות האחרונים הוא מופיע רבות בכלי התקשורת, אפילו במהדורות חדשות מוקדמות כמו זו של שש בערב. מתי ראית את ברק מתראיין במהדורת שש בערב כשהיה שר? ברור שהוא מחזק את הנוכחות הציבורית שלו, ואצל ברק לכל פעולה יש אינטרס מאחוריה".

לכל אלה יש לצרף דברים שאמר ברק עצמו רק לפני ארבעה ימים, בכנס בוושינגטון בהנחיית דניס רוס. על פי דיווח באתר "גלובס", נשאל ברק אם בדעתו לשוב לפוליטיקה. ראש הממשלה לשעבר לא שלל את האפשרות על הסף, וציין: "בעוד 15 שנים עדיין אהיה צעיר יותר משמעון פרס היום".

אהוד ברק מסר לוואלה! חדשות בתגובה: "אני לא מכיר יוזמה כזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully