וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר להעמיד לדין את החיילים שהשתתפו במחאה?

1.5.2014 / 8:47

בצמרת צה"ל מנסים להתמודד עם קמפיין "דוד הנחלאווי" בכמה היבטים: התקשורתי, הערכי – וגם המשפטי. החוק הצבאי אמנם אוסר על "הפגנה הפוגעת במשמעת", אבל איך יזהו את החיילים?

צילום: מור שאולי, תמונות גולשים, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

בצה"ל מנסים בשעות האחרונות להתמודד עם גל המחאה ששטף את הרשת, לאות הזדהות עם "דוד הנחלאווי", לוחם הנח"ל שתועד דורך נשק לעבר נער פלסטיני בחברון. חיילים רבים הצטלמו בחמ"לים, בשטחי אימונים, בבסיסים ובמהלך פעילות ביטחון שוטף עם שלטי תמיכה בחייל, שנידון למאסר לאחר שתקף את מפקדיו. בשעות האחרונות הצטרפו לקמפיין האינטרנטי גם חיילי מילואים. גורמים צבאיים סיפרו כי לשיח בצמרת צה"ל שלושה היבטים: התקשורתי-דוברותי, הערכי-מוסרי והפיקודי-משמעתי.

עוד על המחאה האינטרנטית הגדולה ביותר שצה"ל ידע:
קצינים בנח"ל: "הצבא איבד שליטה על מחאת הלוחמים"
גם בנט עם "דוד הנחלאווי": "הייתי פועל כמוהו"
הלם בצמרת צה"ל: "המפקדים מנותקים"
אלפי לוחמים במפגן תמיכה בלוחם שדרך נשק על נער

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על פניו, לא מדובר במרד". חיילים בפיקוד העורף שהצטרפו למחאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחום הדוברותי, בדובר צה"ל ניסו להנמיך את גובה הלהבות בעזרת תגובות "רכות" ולא מתלהמות ונמנעו מהפניית איומים לעבר החיילים, אך לא הצליחו לבלום את התרחבות המחאה – מספר הלייקים של דף הפייסבוק שנפתח לצורך המחאה כבר חצה את רף ה-80 אלף.

בהיבט הערכי, קצין החינוך הראשי תת-אלוף אבנר פז צוק עושה עבודת מטה בתחום השימוש ברשתות החברתיות על ידי חיילים ומפקדים כדי להתמודד עם סוגיות מורכבות הכרוכות בכך. הוא המליץ להתייחס לנעשה ברשת האינטרנט כמו למרחב הציבורי הרגיל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם מילואימניקים מפגינים תמיכה. דוד הנחלאווי בתיעוד מחברון/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר לתחום המשפטי-משמעתי, גורמים בפרקליטות הצבאית אומרים כי קיימת אי-בהירות ופרשנות רחבה למדי בכל הנוגע למחאת חיילים באינטרנט. "על פניו, לא מדובר במרד, אלא בהבעת עמדה – ולא עמדה פוליטית. זה מהלך לגיטימי בעיניי", אמרה הבוקר לוואלה! חדשות סא"ל (במיל') עו"ד דנה נוף, מומחית למשפט צבאי. "החיילים מזדהים עם החייל ומחזקים את ידיו, אין כאן בעיות של אבטחת מידע. אני לא מכירה פקודה שמתייחסת להבעת עמדה באינטרנט, והם לא היו צריכים לקבל אישור של דובר צה"ל מאחר שלא התראיינו לעיתונות. להבנתי, הם לא הביעו עמדה פוליטית, ולכן אין יכולת להעמיד אותם לדין".

תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. פייסבוק, צילום מסך
"המפקדים צריכים לבחון מדוע הגענו למצב הזה"/צילום מסך, פייסבוק

עו"ד בני קוזניץ, מומחה למשפט צבאי, הסביר כי חוק השיפוט הצבאי אוסר על "הפגנה הפוגעת במשמעת". לדבריו, "לפי סעיף זה, חייל שעשה דבר המנוגד למשטר, למשמעת או לסדר הטוב בצבא, והתכוון במעשה זה להפגין חוסר כבוד למפקד או הזדהות עם דרישה, תרעומת או טענה של חייל אחר, וכן חייל שנתן יד למעשה כזה, ביצע עבירה. עם זאת, על מנת לנקוט צעד משמעתי כזה או אחר יצטרכו לזהות את החיילים שמקפידים להצטלם ללא מראה פניהם". הוא ציין כי איננו תומך בנקיטת צעדי ענישה נגד המשתתפים במחאה. לדבריו, על פני זה, "המפקדים צריכים לבחון מדוע הגענו למצב הזה שבו חיילים מרגישים שאין להם תמיכה בשטח".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014. מתוך הפייסבוק, צילום מסך
תמונות הזדהות עם דוד הנחלאווי, אפריל 2014/צילום מסך, מתוך הפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully