וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לא מוסרי ב"סלפי" עם ניצול שואה?

29.4.2014 / 15:00

במטרה לגשר על פער הדורות, ולהנחיל את זכר השואה כמה שיותר, פצח צה"ל בקמפיין של צילום "סלפי" הם ניצול שואה. אז מדוע כל המבקרים ברשת תוקפים מיד את המהלך?

גולשים יקרים, עכשיו בואו נעשה את מה שאנחנו הכי אוהבים לעשות ברשת: נתקוף, נצקצק בלשון, נתלהם. בואו נתחסד. נראה שאנחנו טובים יותר, נגיד למשל שזה לא מוסרי – כי זה תמיד נשמע טוב. בואו נסתכל על הצד הרע, כי אין הנאה גדולה מזו ברשת - בעיקר אם אתה מוביל דעה שם.

הנה למשל קחו את היוזמה של צה"ל לקראת יום השואה – יוזמה שמהותה הפצת זיכרון השואה בדרך קצת אחרת. במסגרת קמפיין שיזם צה"ל, התבקשו גולשים ברחבי העולם באמצעות חשבון הטוויטר הצה"לי להצטלם עם ניצול שואה שקרוב ללבם, לצרף מיקום ושם ולהעלות לפייסבוק, אינסטגרם או טוויטר, לצד התגית WeAreHere. ביום השואה, כך הובטח, צה"ל יפרסם מפה אינטראקטיבית שתעדכן היכן נמצאים ניצולי שואה בעולם.

צפו בסרטון מהקמפיין

הביקורות הארסיות לא איחרו לבוא, בהובלה של חלק מאמצעי התקשורת ברשת. "צפו ביוזמה המפוקפקת של צה"ל", נכתב באתר אחד. "חפשו יהודי זקן ותעשו איתו סלפי בפקודה!", ציטטו בכותרת של אתר אחר סטטוס בפייסבוק שפרסם עיתונאי מוכר בעקבות הקמפיין. בתגובות שפורסמו בחלקן כתגובה לציוץ של צה"ל בטוויטר שבו וקבלו המבקרים על כך ש"זה לא מוסרי". הטיעון החוזר היה שמדובר בשימוש ציני בניצולי שואה, שעשרות אלפים מהם – על פי הנתונים – חיים בישראל מתחת לקו העוני.

דרוש חיבור בין-דורי

אז אפשר להתלהם ולהאשים את צה"ל בשימוש ציני בניצולים או באחריות למצב העוני של הניצולים, אבל אפשר מצד שני לבחון את הקמפיין הזה במונחים של תועלת להפצת זיכרון השואה. בעשורים האחרונים נעשה ניסיון חשוב "להוריד" את השואה וזכרה לגובה העיניים של כולנו. לקרב אותנו אל האירועים ואל אלה שהיו במרכז האירועים. זהו ניסיון נכון, שמטרתו למנוע את יצר ההדחקה הטבעי של השואה בקרב הדורות הבאים.

ומה מבקש לעשות קמפיין הסלפי של צה"ל? בדיוק את זה המהלך הרצוי: חיבור בין-דורי בין ניצולי השואה לדורות הבאים – והפצתו ברשת. לנצל את המדיה העדכנית לטובת הפצת מסר חשוב. מדוע צילום של ניצול שואה לצד נכד או סתם מכר הקרוב ללבו הינו ניצול ציני של אותו ניצול? מה בדיוק מרוויח מצלם התמונה? מה בדיוק מפסיד ניצול השואה? ומה כאן בדיוק לא מוסרי?

צה"ל מייצג דור צעיר ומשמעותי לעתיד המדינה, וחינוך הוא אלמנט חשוב עבור בני דור זה. הפעילות של דובר צה"ל במדיה החברתית היא רצויה והכרחית בעידן הזה. סלפי הוא באז-וורד שצובר תאוצה בחודשים האחרונים, ויצירת חיבור בין דורי באמצעותו לקראת יום השואה הוא רעיון יצירתי ומקורי. העובדה המקוממת שמדינת ישראל מרשה לעצמה מצב שבו עשרות אלפים מניצולי השואה חיים בתנאים מחפירים אינה אמורה לבטל את הצורך בהנצחת השואה. החרפה היא של ממשלות ישראל לדורותיהן, לא של צה"ל.

טענה לאי מוסריות של הקמפיין בלי שום נימוק הגיוני או מתקבל על הדעת היא שמהווה ניצול ציני של המדיה – והתלהמות מיותרת.

הכותב הוא מנכ"ל 3points תוכן ושיווק באינטרנט

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully