וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבני היסוד במטה הכללי

יואב לימור

27.4.2014 / 6:56

הרמטכ"ל הבא, שיירש בעוד עשרה חודשים את בני גנץ, ראה שלשום את הנחת אבני היסוד במטה הכללי שיעבוד תחתיו בשנים הבאות. מינויים נוספים יבוצעו בסתיו, לאחר שתוכרע זהות היורש, במקביל להחלטה אם לערוך שינויים במבנה צה"ל.

המינויים שלשום לא היו הפתעה למי שהיה שותף להתייעצויות שקיימו באחרונה שר הביטחון והרמטכ"ל. מינויו של כוכבי לפיקוד הצפון היה צפוי, ומועמדותו של הלוי לאגף המודיעין עמדה על הפרק בחודשיים האחרונים - ראש בראש עם אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון.

הדילמה של יעלון וגנץ היתה אם למנות את אלון לתפקיד או לייעד לו את המפקדה המאוחדת מז"י?אט"ל שעתידה לקום בצה"ל. אולם השיהוי בשינוי הארגוני והרצון לבצע את סבב המינויים בהדרגה - כמו גם ההתפתחויות האחרונות בזירה הפלשתינית והחשש מהסלמה בגדה - הותירו לעת עתה את אלון במפקדה בירושלים. שר הביטחון והרמטכ"ל יידרשו עתה לפצותו, גם על רקע השמועות שנפוצו בסוף השבוע כאילו המתנחלים סיכלו את מינויו לראש אמ"ן. אם תתמהמה הקמת המפקדה החדשה, אפשר שאלון ימונה בסופו של דבר לראש אגף התכנון, שגם הוא עשוי לעבור רוויזיה ולהתאחד עם אגף המבצעים.

הלוי הוא התת?אלוף השני ברציפות שממונה לתפקיד הרגיש של ראש אמ"ן. קודמו, כוכבי, ערך שינויים נרחבים באגף ומשלים קדנציה מוצלחת מאוד (שהפכה אותו למועמד מוביל לרמטכ"לות בסבב שאחרי הבא). להלוי היכרות אינטימית עם המודיעין, והאתגר העיקרי שלו יהיה בתחום המחקרי/הערכתי ובהתמודדות עם הדרג המדיני - סביר שראש הממשלה נתניהו, שרצה בו בעבר כמזכירו הצבאי, היה בסוד מינויו - וגם באיחוי הסדקים שנפערו באחרונה ביחסי אמ"ן עם המוסד והשב"כ, על רקע מה שנתפס בשני הארגונים כדורסנות יתר של המודיעין הצבאי.

המינוי המשמעותי הנוסף הוא של חגי טופולנסקי לראש אכ"א. הטייס האחרון שכיהן בתפקיד, גיל רגב, לא הותיר חותם משמעותי, ואחריו הוחלט להעביר את האגף לניהול קצינים שהתמחותם במשאבי אנוש.

לטופולנסקי צפויה התמודדות לא פשוטה עם פיטורי אלפי אנשי קבע ועם ירידה במוטיבציה של המשרתים, ובעיקר - עם התוכנית לשילוב אלפי חרדים בצה"ל. הצלחתו תקבע במידה רבה את סיכוייו לרשת בעוד כשנתיים את אמיר אשל בפיקוד על חיל האוויר; המתמודדים מולו על התפקיד יהיו מחליפו כרמ"ט החיל, עמיקם נורקין, וראש אג"ת, נמרוד שפר.

סבב המינויים הבא ייערך לאחר שיוחלט מי יחליף את גנץ. המועמד המוביל הוא סגנו, גדי אייזנקוט, שאפשר להניח כי שותף גם בסוד המינויים האחרונים. בלשכת שר הביטחון משוכנעים כי לא נמצא דופי בהתנהלותו של אייזנקוט בפרשת הרפז, ולכן ספק רב אם חקירת המשטרה בפרשה תעכב את מינוי הרמטכ"ל הבא. בהמשך לכך גם ימונה סגן חדש לרמטכ"ל, וגם כאן - מאחורי הקלעים מתבשלת אפשרות להפתעה קטנה: ההיגיון המקובל בצה"ל קובע כי מי שימונה לתפקיד הוא אלוף פיקוד הצפון היוצא, יאיר גולן, אולם ברקע צוברת תאוצה מועמדותו של אלוף פיקוד הדרום, סמי תורג'מן.

בשולי הדברים, נרשמו בסבב המינויים האחרון שתי נקודות ציון: עם פרישתה של ראש אכ"א, אורנה ברביבאי, לא יהיו יותר נשים במטכ"ל (ומינוי כזה גם אינו נראה באופק), ועם פרישתו של האלוף גרשון הכהן - שיוחלף בפיקוד על הגיס בידי יוסי בכר - ייוותר בצה"ל רק אלוף אחד שלחם במלחמת יום הכיפורים, מפקד פיקוד העומק שי אביטל, שגם הוא צפוי לסיים את תפקידו ולהשתחרר בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully