וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבב מבריק במטה הכללי: כוכבי בדרך לרמטכ"לות?

26.4.2014 / 0:02

טרם הוברר אם הרמטכ"ל גנץ ימשיך לשנה חמישית בתפקיד, אך בצה"ל כבר מסמנים מועמדים להחליפו. שמות מובילים הם האלופים איזנקוט ונווה. וגם: מה המסר של ההנהגה לניצן אלון?

ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
כוכב עולה. כוכבי/דרור עינב

שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ שחררו את הלחץ בצמרת צה"ל, אחרי שהכריעו על שורה של מינויים משובחים סביב שולחן המטה הכללי. מינויו של ראש אגף המודיעין, האלוף אביב כוכבי, לתפקיד אלוף פיקוד צפון - היה ברור מזמן. בצמרת המדינה וצה"ל מבינים היטב כי יש להכשיר את הקצין האיכותי לתפקיד הרמטכ"ל העתידי של צה"ל. האלוף כוכבי הוכיח בתפקיד ראש אמ"ן כי הוא קצין נועז בעל ראייה אסטרטגית שקורץ מחומר של רמטכ"לים.

סבב מינויים במטכ”ל: הרצי הלוי לאמ”ן, כוכבי לפיקוד צפון

סימן שאלה גדול ריחף מעל המועמדים להחליפו. מתוך שני המועמדים המובהקים: אלוף פיקוד מרכז ניצן אלון ותא"ל הרצי הלוי, החליטו בוגי וגנץ (ויש טוענים גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו) לבחור בתא"ל הלוי. על הנייר, האלוף אלון היה המתאים ביותר: איש יחידות מיוחדות, עם ניסיון רב באמ"ן וסביב שולחן המטכ"ל. אך שבוחרים קצין לתפקיד ראש אמ"ן, יש בכך אמירה משמעותית. הצמרת מסמנת את תא"ל הלוי לתפקיד רמטכ"ל בעתיד הרחוק ומעבירה לאלוף אלון מסר ברור.

תא"ל ניצן אלון. דובר צה"ל
עשוי להחליט ללכת הביתה. אלון/דובר צה"ל

בשלב זה לא אמור אלון לסיים את תפקידו, למרות שכבר עכשיו יש לא מעט קצינים בכירים שלוטשים עיניים בכיסאו. כעת נותרה השאלה איזה תפקיד בכיר יעניקו לאלוף אלון, כשמרבית התפקידים היוקרתיים תפוסים. תשובה לשאלה זו תתקבל בזמן הקרוב. גורמים בכירים בצה"ל לא פוסלים אפשרות כי הוא עשוי להחליט ללכת הביתה, אלא אם כן יוצע לו תפקיד נספח צבאי בוושינגטון. האופציה הלא-ריאלית היא מינויו למפקד זרוע יבשה, תפקיד שנראה כפחיתות כבוד במעמדו.

עם זאת, לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב, במידה ויבוצעו שינויים ארגוניים במטכ"ל יימצא תפקיד בכיר אחר לאלוף המוערך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מחזירים את השרביט למגרש המבצעי

הסוגיה השנייה שעומדת על הפרק היא מינויו העתידי של האלוף יאיר גולן. לא ברור אם הרמטכ"ל ושר הביטחון יסללו את דרכו לתפקיד סגן הרמטכ"ל ראשון תחת הרמטכ"ל הבא. המועמד המוביל לתפקיד הרמטכ"ל הבא הוא האלוף גדי איזנקוט או לחילופין האלוף יאיר נווה, שמחכה זמן רב להכרעה בנושא. הערכות בצה"ל הן כי האלוף גולן ימונה לסגן ראשון והאלוף כוכבי, בקדנציה השנייה, ימונה לתפקיד סגן רמטכ"ל שני, כך שהרמטכ"ל העתידי ייבחר מבין שניהם.

יש טענות שמרחפות באוויר הגורסות כי במצב סביר, אמורים גנץ ויעלון לצרף את יאיר גולן כבר עתה להתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל הבא. במצב שכזה, הם עשויים לחסוך לעצמם את כאב הראש בעניינו - כי במידה ויפסיד, הוא ילך הביתה. כמו כן, אי אפשר לפסול את האפשרות שבני גנץ יידרש להאריך את כהונתו לשנה נוספת (שנה חמישית) על רקע פרשת מסמכי הרפז. במצב כזה, האלוף כוכבי עשוי להחליף את גנץ לאחר שהות קצרה בפיקוד צפון - מקרה המזכיר את כהונתו של רא"ל במיל' שאול מופז, הן בפיקוד דרום והן כסגן רמטכ"ל.

(עדכון ראשון: 16:58)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com


ההחלטה למנות את ראש מטה חיל האוויר, תא"ל חגי טופולנסקי, לתפקיד ראש אגף כוח האדם, הוא מהלך חכם. כעת נשאלת השאלה האם מדובר בקרש קפיצה לתפקיד מפקד חיל האוויר הבא במקומו של האלוף אמיר אשל, או פרס ניחומים. בחירתו של תא"ל טופולנסקי מאפשר בחירה בין שני קצינים מוערכים מאוד לתפקיד מפקד חי"א. כמו כן, בחירתו מבטאת חשיבות גוברת והולכת לזרוע האוויר במערכת הביטחון. מינויו מגדיל את נוכחות חיל האוויר במטה הכללי, ההיערכות לקראת תקיפה אפשרית באיראן והחשיבות האסטרטגית הכללית. בכך, מסיימים את פיקוד של "פקידים": אחרי האלוף אבי זמיר והאלופה אורנה ברביבאי, מחזירים את השרביט למגרש המבצעי.

מינויו של תא"ל יוסי בכר לתפקיד אלוף היה מתבקש גם על הנייר ומרחיב את מספר חובשי הכומתה האדומה במטכ"ל. תא"ל בכר, שיועלה בקרוב לדרגת אלוף, מוכתר כאחד ממפקדי השדה המעולים שצמחו בצה"ל. אך במקביל, צורמת היחלשותם של קציני השריון סביב שולחן המטכ"ל.

בתוך כך אמר שר הביטחון יעלון, כי עד חודש אוגוסט הוא עשוי להכריז על הרמטכ"ל הבא. אך אם המשך חקירת פרשת מסמכי הרפז לא תאפשר לו, הוא עשוי לדחות זאת בכמה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully