וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנחישות, ובלי רגישות, דרעי הופך למרן החדש

25.4.2014 / 16:53

חזרתו של דרעי לש"ס מאופיינת בעיקר ביוהרה, והרבה ממנה, כשהשיא נרשם עם מינוי הרב שלום כהן לנשיא מועצת חכמי התורה. השאלה הגדולה: איך יגיבו בקלפי הבוחרים המסורתיים?

חברי כנסת הגיעו למאהל המאבק בבית החולים הדסה עין כרם, ינואר 2014. יואב דודקביץ'
שב עם יוהרה, והרבה ממנה. דרעי/יואב דודקביץ'

את השפל החדש במאבק הנוכחי על הנהגת הרחוב הספרדי-חרדי ניתן לייחס לגורם שאינו מזוהה באופן רשמי עם מי מהמחנות בש"ס. האתר החרדי הפופולרי כיכר השבת פרסם השבוע סקר ובו הציע לגולשיו לקבוע מי יהיה המרן הבא – היורש של הרב עובדיה יוסף. בפני הגולשים ניצבו שלושה מועמדים: הרב שלום כהן, שהוכתר רשמית לנשיא מועצת חכמי התורה, הרב הראשי יצחק יוסף וקודמו בתפקיד, הרב שלמה עמאר, שנמצא בקרע עמוק עם דרעי ואנשיו.

הסקר גרר ביקורת קשה מצד גורמים בש"ס ואישי ציבור חרדים. הם טענו כי הסקר מוזיל את ערך הרבנים והופך אותם לכלי במשחק ריאליטי. עורכי האתר הסבירו כי מדובר בסקר שקובע את הלכי הרוח ברחוב החרדי ובד בבד האשימו את חלק מחברי הכנסת של ש"ס בכך שהם משתמשים בכוחם הפוליטי הגובר מאז מותו של הרב עובדיה כדי להכריע מי יהיה יורשו. כך או כך, הסקר הזה הוא אחת ההוכחות לכך שהמינוי של כהן לנשיא מועצת החכמים הוא מהלך פוליטי של דרעי, שמלווה בלא מעט קולות של מתנגדים. אגב, אם תהיתם, המנצח בסקר היה הרב עמאר.

עוד בוואלה! חדשות:
ברשות מבהירים: "הפיוס מותנה בכך שחמאס יכיר בישראל"
יולדת מתה לאחר ניתוח קיסרי בוולפסון, התינוק בריא
הכירו את השניים שהעזו להגיש מועמדות מול אסד

הרב שלום כהן בחגיגית בר המצווה של בנו של אלי ישי, ינואר 2011. עומר מירון
המלך עירום? הרב כהן/עומר מירון

חזרתו של אריה דרעי לש"ס מאופיינת בעיקר ביוהרה, והרבה ממנה. זה התחיל בהנהגה המשולשת שלו עם ישי ואטיאס שהתפרקה תוך זמן קצר, המשיך בהדרתו של הרב עמאר, והשיא נרשם בשבוע שעבר, עם מינויו של הרב שלום כהן לנשיא מועצת חכמי התורה. בכך הפך דרעי את ש"ס החברתית והמסורתית לחרדית-מיליטנטית וסטר בפניהם של חלק גדול מבוחריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מפלגה שסועה ומפוחדת

המהפכה של דרעי בהנהגת ש"ס הושלמה ביום חמישי שעבר. הרב שלום כהן, ראש ישיבת "פורת יוסף", הוכתר בבני ברק כ"מרן" החדש – נשיא מועצת חכמי התורה של התנועה ובעצם יורשו הרוחני של הרב עובדיה יוסף. יחי המלך החדש, שיש שיאמרו שהוא עירום בהתחשב במהלך הפוליטי של דרעי. עם פטירתו של הרב עובדיה, נותרה ש"ס ללא מנהיג רוחני. דרעי הבין את הצורך ורצה למנות מועמד המקורב אליו.

הוא מינה תחילה את ידידו משכבר הימים, הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה, לחבר במועצת החכמים. דרכו היה לו קל יותר למנות את כהן, גם הוא חבר ותיק, לנשיא מועצת החכמים. שני המינויים אפשרו לדרעי שליטה מוחלטת גם בהנהגה הרוחנית של ש"ס, או במילים אחרות - כפי שכבר אמרו גורמים בתנועה: "דרעי הוא המרן החדש".

הרב הראשי הספרדי לישראל, שלמה עמאר בפתיחת טקס יום הזיכרון בגבעת התחמושת, אפריל 2011. עומר מירון
ניצח בסקר. הרב עמאר/עומר מירון

אלא שהמינוי החדש מביא עמו כמה בעיות למפלגה. ש"ס, שהתיימרה להיות מפלגה חברתית שפונה לאוכלוסיות החלשות - ובעיקר לציבור המזרחי והמסורתי, הופכת תחת שרביטו של הרב שלום כהן לחרדית יותר, כזו שמרוחקת מהפריפריה ומהשכבות החלשות. בשונה מהרב עובדיה יוסף, כהן הוא איש הלכה ותורה מסוגר שמרוחק מהציבור, חסר כריזמה - ובעיקר חסר את הגלימה שכל כך נחוצה לספרדים. המפלגה עלולה כעת לאבד חלק גדול ממצביעיה.

הגרעין החרדי, ששווה בערך שישה מנדטים ביום פקודה, ימשיך לשלשל את הפתק של ש"ס בקלפי. אך את קולות המזרחיים והמסורתיים ששווים מספר מנדטים דומה עלולה המפלגה לאבד. תוסיפו לכך את המרמור שהם חשים כלפי אריה דרעי והחשש מ"ניקוי אורוות", וקיבלתם מפלגה שסועה ומפוחדת, כזו שחבריה מזמן הפסיקו לעסוק בעניינים פרלמנטריים או פוליטיים ובעיקר עסוקים בלשמור על כיסאותיהם.

אלי ישי מגיע לישיבת סיעת ש"ס , מרץ 2013. יואב דודקביץ'
חשש ממחטף. ישי/יואב דודקביץ'

בימים האחרונים עלו כמה אפשרויות באשר לעתידה של ש"ס. המרכזית שבהן היא מחטף של התנועה על ידי אלי ישי עם עוד חמישה מחברי הכנסת של המפלגה, בגיבוי רוחני של הרב שלמה עמאר. לא מן הנמנע שישי אף יצליח לסחוף אחריו מספר גדול יותר של חברי הכנסת וישאיר מאחוריו את דרעי עם רשימה קטנה, מצומצמת ועלובה. הסבירות בינתיים שמהלך כזה ייצא לפועל היא נמוכה מאוד, משום שבינתיים הרב עמאר לא מוכן אפילו לדון באפשרות כזו, ובנוסף, בשלותו של אלי ישי למהלך כזה מוטלת בספק. על דבר אחד הסכים השבוע בכיר בש"ס: "בבחירות הבאות אריה דרעי ואלי ישי לא ילכו יחדיו".

ואכן, נראה שהיצרים בשני הפלגים המתחרים בש"ס בוערים יותר מתמיד. דוגמה לכך ניתן היה לראות במהלך חג הפסח האחרון. ביום ראשון השבוע הפגין נשיא המדינה, שמעון פרס, כישורים דיפלומטיים נאים כשביקר אצל שני הפלגים המתחרים בש"ס: גם אצל הרב הראשי יצחק יוסף, המזוהה עם דרעי, וגם אצל קודמו הרב שלמה עמאר, המזוהה עם ישי. בחגיגות המימונה המשיך פרס במתכונת ביקורים דומה כשביקר בשתי מימונות: גם אצל זו של עמאר וגם בסלון ביתו של דרעי. עד כה, השתדל מאוד הרב עמאר להתרחק ממיקרופונים וממצלמות. הוא קיבל את ה"נידוי" שכפו עליו דרעי ואנשיו ובחר להיות מהנעלבים ולא מהעולבים. אולם, מינויו של הרב כהן גרר אותו החוצה. הוא ואנשיו הוכיחו בפסח האחרון שהם עדיין על המפה, עם כוח רב שעוד מי יודע, יום אחד אולי יהיה אפשר גם למנף אותו פוליטית.

נשיא המדינה שמעון פרס בביקור חג הפסח המסורתי בביתו של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, 20 באפריל 2014. דוברות בית הנשיא,
הפגין כישורים דיפלומטיים. הנשיא פרס יחד עם הרב הראשי יצחק יוסף, השבוע/דוברות בית הנשיא

דוגמה נוספת היא מקרה שאירע ביום שלישי האחרון, כשגורמים חרדים הפיצו הודעה ברשתות החברתיות לפיה סקר של מינה צמח שהתפרסם בערוץ הכנסת מראה כי 56% מהנשאלים מעדיפים את דרעי בראשות ש"ס, 11% את אלי ישי ו-33% אינם מעוניינים בהנהגתם של השניים כלל.

אוהד יחזקאלי, דוברו של ישי, הופתע מתוצאות הסקר, משום שלפני כמה שבועות פרסם ערוץ 2 סקר כמעט הפוך, לפיו 50% מעדיפים את ישי בראשות ש"ס ורק 25% מעדיפים את דרעי. יחזקאלי טלפן לכמה גורמים בערוץ הכנסת וגם למינה צמח. האחרונים הכחישו את הנתונים ויחזקאלי האשים את "לשכת דרעי ודוברו" בפרסומם. יצרים בוערים, כבר אמרנו?

עידן חדש

מי שצופה מן הצד בכל ההתרחשויות, וכנראה מבין טוב מאוד את המצב העגום בש"ס הוא ח"כ אריאל אטיאס. מאז מותו של הרב עובדיה יוסף, בחר אטיאס לשתוק. הוא ממעט להתראיין, לשוחח עם עיתונאים וכמעט שאינו מופיע באירועים הפומביים של המפלגה. הדיבורים על פרישתו לעולם העסקים שבים והולכים, והוא מצדו אינו מכחיש זאת.

יתרה מכך, בשיחות סגורות הוא הודה כי תרחיש כזה עוד יהפוך בקרוב למציאות. מתי בדיוק? זו שאלת המיליון דולר. אם אטיאס יפרוש, דרעי ייפגע קשות ואין ספק שיהיה לו קשה יותר להנהיג את המפלגה, על אף השליטה המוחלטת שרכש במועצת החכמים. זה יהיה תחילתו של מרד בתוך המפלגה שעלול להוביל לעידן חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully