וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני לוואלה! חדשות: "לא סגרנו את הדלת למו"מ"

24.4.2014 / 19:57

השרה הממונה על המו"מ אמרה בהתייחסות ראשונה להשהיית המגעים: "אבו מאזן פגע בשיחות, העולם מבין עמדתנו". על האפשרות שהשיחות יקרסו: "יש עוד דרכים למנוע מדינה דו-לאומית"

שרת המשפטים ציפי לבני, ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
"אירוע לא טוב". לבני/אדריאן הרבשטיין

השרה הממונה על המשא ומתן המדיני, ציפי לבני, הגיבה הערב (חמישי) לראשונה על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להפסיק את המגעים עם הרשות הפלסטינית, בשל הסכם הפיוס שנחתם בין פתח לחמאס. "האירוע שקרה אתמול הוא אירוע לא טוב, שפוגע במשא ומתן ובסיכוי לשלום", הבהירה לבני בשיחה עם וואלה! חדשות.

"זה קרה אחרי פגישה מאוד חיובית שהייתה שלשום, שבמהלכה הייתה התקדמות וחלה התקרבות בעמדות של שני הצדדים", המשיכה. "הצענו שם הצעות שאפשר היה להתקדם על בסיסן. קמנו בבוקר שלמחרת והסתבר לנו שאבו מאזן סוגר עיסקה שפוגעת ביכולת להגיע להסדר, וזאת תוך כדי משא ומתן. זה לא דבר שאפשר להחליק ולהגיד שהכול בסדר".

תהליך השלום - כותרות אחרונות:
תגובת ישראל לפיוס: המו"מ יופסק, סנקציות כלכליות
"הפיוס הפנים-פלסטיני הרגיז מאוד את האמריקנים"
ארה"ב לצד ישראל: הפיוס הפלסטיני יפגע במו"מ

אבו מאזן. רמאללה, 1 באפריל 2014. רויטרס
"מהלך בעייתי". אבו מאזן/רויטרס

לדברי לבני, "העמדה שלי זה שנים רבות היא שחשוב להגיע להסדר, אבל במקרה של חמאס, צריך לשמור על חוסר הלגיטימציה הבינלאומית שלו. מה שאבו מאזן עשה זה מהלך מאוד בעייתי. אנחנו צריכים לבחון את זה ולהחליט מה עושים. לכן החלטנו על השהיית השיחות".

"אנחנו היינו מוכנים להתקדם להסדר של שתי מדינות לשני עמים, עם אותם גורמים שיש איתם תקווה וסיכוי", הוסיפה לבני, והדגישה כי "חמאס אינו אחד הגורמים הללו. האידיאולוגיה שלו פוסלת לחלוטין הכרה הדדית וסיום סכסוך".

אולם, חרף דברי הביקורת שמשמיעה לבני כלפי אבו מאזן, היא הבהירה כי ישראל לא ויתרה לחלוטין על המשך המגעים המדיניים. "חשוב לזכור שכבר היינו בסרט הזה", אמרה. "ראינו כבר כמה וכמה פעמים הסכמי פיוס בין פתח לחמאס, כולל כאשר אני הייתי שרת החוץ. ההסכמים הללו נשברו ולא יצא מהם דבר. אנחנו ביקשנו כעת לקבל הבהרות, ולקחת פסק זמן כדי לבחון איך להגיב לאירוע הקשה הזה, אבל אנחנו ממש לא סוגרים את הדלת. הקבינט בפירוש לא החליט על פרישה חד-צדדית מהמשא ומתן, אלא על השהייה ובחינה מחודשת. אנחנו ממשיכים בדיאלוג הדוק עם האמריקנים. העמדה האמריקנית בנושא חמאס ברורה מאוד: מדובר בארגון טרור לא לגיטימי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
בכירי חמאס ופתח בעזה, אתמול/רויטרס

אם כבר הזכרת את האמריקנים, בתדרוך של מחלקת המדינה שלשום אחד העיתונאים העיר שגם בממשלת ישראל יש גורמים שלא מוכנים להכיר במדינה פלסטינית.

"הם בוודאי לא התכוונו אליי", אמרה לבני בהומור. "אני נלחמת בתוך הממשלה על עמדותיי ומול הפלסטינים על עמדות ישראל. זה המצב שלי. חשוב לומר שבהשואה לפעמים קודמות שבהן הפלסטינים נקטו פעולות שפגעו במשא ומתן, כולל הפנייה שלהם לאמנות הבינלאומיות בתחילת החודש, הפעם יש יותר הבנה ותמיכה של הקהילייה הבינלאומית בעמדת ישראל. זה בא לידי ביטוי בתגובות בארצות הברית וגם באירופה. תרמה לכך גם ההתנהלות שלנו, שהיא שקולה ואחראית. אפשר לראות למשל שהתגובה הישראלית לא כוללת הודעות על בנייה, שכפי שהתברר לא תורמות לעמדתנו בעולם".

כאשר נכנסת לממשלה לפני יותר משנה המטרה המוצהרת שלך הייתה לקדם הסכם שלום. זה נראה כעת רחוק מאי פעם.

"אין ספק שזה יום קשה לתהליך השלום, אבל אנחנו עוד כאן והסכסוך נמשך. אני לא בעד משא ומתן בכל מחיר, מעולם לא תמכתי במשא ומתן עם חמאס כולל בעסקת גלעד שליט. יש דברים שצריך לעמוד עליהם. אנחנו לא חוסמים את הדרך למשא ומתן, אבל יש צורך בבחינה מחודשת של המצב. התהליך נמצא במצב קשה אבל הדלת לא נסגרה לחלוטין. זה עולה בבירור מהניסוח של הקבינט".

ישיבת סיעת התנועה לאחר הבחירות, ינואר 2013. דרור עינב
רואים את הדברים עין בעין. לבני עם מצנע ופרץ/דרור עינב

מה יש לך לומר היום לח"כ עמרם מצנע, חבר סיעתך שאמר שאחרי ה-29 באפריל אין לכם מה לעשות בממשלה?

"זה לא מה שהוא אמר, ובכל מקרה, שוחחתי עם עמרם הבוקר ואנחנו רואים את הדברים עין בעין. כך גם עם עמיר פרץ ושאר חברי המפלגה. אנחנו מפלגת מרכז ומול סיטואציה כזו אנחנו חושבים שיש בעיה. לא שברנו את הכלים אחרי החתימה על האמנות ולא אחרי שאבו מאזן דחה את הסכם המסגרת. הפעם מדובר בחציית קו אדום".

את אומרת שהדלת לא סגורה אבל חייבים לשאול: אם השיחות הגיעו לקיצן, מה תכנית ב' שלך?

"הדבר הכי חשוב זה למנוע מישראל להיקלע לבידוד ולסכנה של מדינה דו-לאומית. זה התפקיד שלקחתי על עצמי. אני מאמינה שמשא ומתן הוא הדרך הכי טובה לעשות זאת, ואני סבורה שעדיין לא כלו כל הקיצים. אם נגיע למצב שאי אפשר לקיים משא ומתן, יש לי כמה רעיונות אחרים".

מה למשל?

"אני מאמינה שמוקדם מדי לדיון הזה".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully