וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: הבעיה תיפתר כשאיראן תוותר על הצנטריפוגות

20.4.2014 / 0:04

גורם בכיר אמר בעקבות הודעת ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית על ההסכם שגובש עם המעצמות בנוגע לכור המים הכבדים באראק, כי "זה חשוב, אבל זה לא מספק - ולא העיקר"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
"יניחו רק אקדח אחד על השולחן". מתקן המים הכבדים באראק/AP

בירושלים לא מתרשמים מהדיווחים על גיבוש הסכם בין איראן לשש המעצמות בנושא כור המים הכבדים באראק. גורם מדיני בכיר אמר אמש (שבת) בשיחה עם וואלה! חדשות כי "המצב שנוצר הוא שהאיראנים מכוונים לעבר העולם שני אקדחים - אחד בצורת תכנית הסרכזות (צנטריפוגות) שלה, ואחד בצורת כור המים הכבדים. כעת ייתכן שהם יציעו להניח אקדח אחד על השולחן. זה חשוב, אבל זה לא מספק וזה לא העיקר". הגורם הוסיף כי איראן לא הסכימה בינתיים להמיר את הכור לטיפול במים קלים, אלא אך ורק לצמצום היקף הפעילות בו. "זה לא יותר מתרגיל ביחסי ציבור", אמר.

עוד בוואלה! חדשות:
השמיים הם הגבול: מידלטון בטייסת קרב אוסטרלית
הלילה: הפגנה בעד עישון סמים קלים מול הכנסת
פוטין: "נרמול היחסים עם המערב תלוי בשותפינו"

על פי דיווחים שפורסמו אמש באיראן, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי איראן והמעצמות הגיעו להסכמות בנוגע לכור המים הכבדים באראק. סאלחי הסביר כי איראן הציעה לשש המעצמות – ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, לתכנן מחדש את ליבת הכור באראק, ונציגי המעצמות נעתרו לכך. הגורם המדיני אמר בתגובה לדברים: "אפילו אם הם מסכימים להפוך את הכור באראק לכור מים קלים – ואין עדיין שום אינדיקציה שהם באמת מסכימים לכך, הבעיה הגדולה לא תיפתר, כל עוד איראן לא תוותר על מערך הצנטריפוגות שלה".

שר החוץ של אירן, שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, בריאיון עם רויטרס. 9 ביולי 2012. רויטרס
ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי/רויטרס

"הפצצות הראשונות שאיראן תהיה מסוגלת לייצר לא יגיעו ממסלול המים הכבדים, אלא ממסלול הצנטריפוגות", הוסיף הגורם, "חשוב לטפל גם באיום שמציב הכור באראק, אבל אי אפשר לראות בזה תחליף למהלך החשוב של ביטול יכולת ההעשרה האיראנית. כל עוד אין ויתור איראני על מערך ההעשרה, איראן נשארת מדינת סף גרעינית, ובעלות בריתנו, שמנהלות את השיחות עם איראן, יודעות היטב שזה לא מצב מקובל". הגורם המדיני, שנמצא בקשר שוטף עם נציגי המעצמות שמנהלים את השיחות עם איראן, אמר כי "ישראל נמצאת בתמונה, והדאגות שלנו ידועות היטב".

במהלך השיחות על הסכם הביניים בין איראן למעצמות התגלתה סוגיית הכור באראק כאחת הקשות ביותר להסכמה בין הצדדים. כור המים הכבדים באראק ממוקם כ-240 קילומטרים מדרום-מערב לטהראן. בפעילות מלאה, הוא מסוגל להפיק כתשעה קילוגרמים של פלוטוניום בשנה - כמות המספיקה לשתי פצצות גרעיניות. איראן, עם זאת, ממשיכה לטעון כי תכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום בלבד, וכי הכור באראק נועד להפיק איזוטופים לטיפול בחולי סרטן.

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, אמר כי השיחות בין איראן למעצמות יתחדשו בתחילת חודש מאי בניו יורק, במהלך ועידת המדינות החברות באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. השיחות יתקיימו בדרג מומחים. בירושלים מעריכים כי הסכם בין הצדדים עדיין אינו נמצא בהישג יד, למרות ההתקדמות עליה דווח בסוף השבוע.

(עדכון ראשון: 22:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully