וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כבר נראה כמו התארגנות

יואב לימור

16.4.2014 / 6:30

הפיגוע בערב פסח סמוך לחברון בוצע בעיתוי רגיש במיוחד: לא רק המשבר במו"מ המדיני, אלא שורת אירועי אזכור שיתקיימו בימים הקרובים וצפויים ממילא להעלות משמעותית את המתח ביהודה ושומרון.

בצד היהודי יתקיים במהלך החג "חריג יהודי" במערת המכפלה, שיכלול הגעת אלפי מתפללים לעיר ויוביל להיערכות ביטחונית נרחבת. בצד הפלשתיני יצוין מחר "יום האסיר", שבמסגרתו צפויות עצרות בכל רחבי הגדה. בשב"כ ובצה"ל העריכו כי הן עלולות לגלוש לכדי הפרות סדר המוניות.

על הרקע הזה תוגברו לפני החג הכוחות ביו"ש, ובחברון לבדה הוצב גדוד נוסף. אולם בהיעדר התרעה או מידע מוקדם על פיגוע מתוכנן לא שונתה משמעותית היערכות הכוחות על צירי התנועה, כולל בקטע כביש 35, שבו בוצע שלשום הפיגוע. זאת, למרות שמדובר בנקודת תורפה מוכרת בשל קרבתה לכפר הפלשתיני אידנא, אשר בוצעו בה כבר פיגועי ירי בעבר.

מתחקיר הפיגוע שלשום מתברר כי הירי בוצע תוך כדי תנועה לעבר שלושה רכבים: בראשון לא היו נפגעים, בשני נהרג הנהג ורעייתו נפצעה ובשלישי נפצע ילד. בניגוד להערכה הראשונית כי מדובר היה ב"מפגע בודד", אמש כבר אמרו גורמי ביטחון כי מדובר, ככל הנראה, בהתארגנות מקומית. הדברים מתבססים, בין היתר, על התכנון המדוקדק של הפיגוע (בחירת נקודה המרוחקת מכל מוצב צבאי), הנשק (קלצ'ניקוב ולא רובה מיושן), והעובדה שליורה היתה ככל הנראה תוכנית מילוט מהזירה, אפשר שבסיוע אדם נוסף.

נכון לאמש, שום ארגון לא קיבל עליו אחריות לפיגוע, אולם מדובר באזור שבו יש נוכחות משמעותית בעיקר לחמאס. גורמי ביטחון הביעו אמש "אופטימיות זהירה" כי הפיגוע יפוענח בהקדם, למרות שהפיגוע הקטלני האחרון שהיה בגיזרה - שבו נהרג בספטמבר אשתקד סמ"ר גל קובי ז"ל סמוך למערת המכפלה - טרם פוענח.

למרות הנתק המדיני התקיים אתמול תיאום ביטחוני בין ישראל לפלשתינים. בשני הצדדים זוכרים היטב כי פיגוע ליל הסדר הקודם (במלון פארק בנתניה ב?2002) הוביל למבצע חומת מגן בגדה, וסביר כי ברמאללה, כמו בירושלים, מוטרדים מהאפשרות שהקיפאון במו"מ בשילוב אירועי האזכור של הימים הקרובים ידרדרו עוד יותר את המציאות הביטחונית בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully