וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן מייצאת יותר נפט משנקבע בהסכם הביניים"

12.4.2014 / 1:42

לפי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, בפברואר מכרה איראן 1.65 מיליון חביות ביום – שיא של כמעט שנתיים והרבה מכפי שהסכימו המעצמות. ארה"ב: מצפים שהממוצע הכולל יהיה תואם

נשיא איראן חסן רוחאני. טהראן, פברואר 2014. AP
התשובה הסופית תתקבל אחרי יולי. נשיא איראן חסן רוחאני/AP

עומדת בהסכם? ייצוא הנפט הגולמי של איראן הגיע בפברואר האחרון לשיא של כמעט שנתיים, והוא עבר בהרבה את רק מיליון החביות ליום – הכמות שטהראן הסכימה לה בהסכם הביניים שחתמה עם המעצמות בנובמבר 2013, ואשר נועד לבלום את תכנית הגרעין שלה. הדוח החודשי לפברואר של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה – גוף בין-ממשלתי עצמאי שמושבו בפריז – העלה כי איראן ייצאה בחודש זה 1.65 מיליון חביות ביום – הנתון הגבוה ביותר מאז יוני 2012. "ייבוא הנפט מאיראן גדול בהרבה מזה שהיה ב-2013, זה החודש השלישי ברציפות", נכתב בדוח.

לפי הסכם הביניים שנכנס לתוקפו ב-20 בינואר, עד למועד פקיעתו ב-20 ביולי, אמור הייצוא האיראני לעמוד על ממוצע כללי של מיליון חביות ביום. לפיכך, ניתן יהיה לדעת באופן סופי אם איראן עמדה בהתחייבותה רק בתום ששת החודשים הללו. "השאלה היא אם הם מתכוונים להמשיך לבחון את הסנקציות", אמר אנטואן האלף, ראש מחלקת הנפט בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה.

לעלייה במספר החביות שייצאה איראן אחראיות כמה מדינות, בהן סין – עם עלייה של 168 אלף חביות ליום בפברואר, הודו – עם עלייה של 93 אלף חביות ליום וקוריאה הדרומית – עם עלייה של 83 אלף חביות ליום. הייבוא של יפן דווקא פחת ב-103 אלף חביות ליום באותו חודש. דוחות הסוכנות מתבססים על נתונים שמספקות לה מדינות החברות בה ואחרות שאינן, כמו גם מנתוני סחר.

עוד חדשות מהעולם:
ארצות הברית לא תנפיק ויזה לשגריר איראן באו"ם
חוקרים מזהירים: "הנפט לא נעלם ממפרץ מקסיקו"
בכיר באופוזיציה הסורית: "ישראל היא הסיכוי שלנו"

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
שרי החוץ של המעצמות ושל איראן חותמים על הסכם הביניים בז'נבה, נובמבר 2013/AP

באשר לחודש מרץ – מידע ראשוני העלה כי הייצוא במהלכו צנח ל-1.05 מיליון חביות ליום, אולם לפי הסוכנות, "המספר צפוי לעלות ולהיות דומה יותר לרמות של פברואר, כשהמידע יהיה שלם יותר". הסוכנות מסרה כי "לקוחותיה" של איראן בחודש שעבר כללו גם את אלבניה ואת סוריה, וזאת בנוסף למדינות הקבועות סין, הודו, קוריאה הדרומית, יפן וטורקיה.

על אף מאמציה של ישראל לשכנע את העולם כי איראן פועלת בעורמה וממשיכה לפתח את תכנית הגרעין שלה למטרות צבאיות, הממשל בארצות הברית סבור כי הייצוא האיראני יפחת בחודשים הבאים, וכי הממוצע הכללי בין ינואר ליולי יתאם למכסת מיליון החביות ליום. "אנו עדיין מצפים שהממוצע יעמוד על מיליון חביות בששת החודשים, ויהיה תואם לרף שנקבע", אמרה דוברת משרד החוץ בוושינגטון, ג'ן סאקי, בדומה להתייחסותה לנושא בשבועות שאחרי החתימה על ההסכם. היא טענה כי כמה גורמים, ובכללם העברות הנפט של איראן לסוריה, מכירות של סוג נפט מסוים שאינו כלול בסנקציות וביקוש גבוה לנוזל השחור בחודשי החורף הביאו לכך שנתוני הייצוא של החודשים האחרונים נראים גבוהים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשיא ארה"ב אובמה בשיחה היסטורית עם עמיתו האיראני רוחאני, בספטמבר 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודשים האחרונים מנסים חלק מהמחוקקים בוושינגטון להביא לגישה נוקשה יותר כלפי טהראן, יותר מזו שמציג הבית הלבן. השבוע קראו הסנאטורים רוברט מננדז, יו"ר ועדת החוץ בסנאט, ומארק קירק הרפובליקני לנשיא ברק אובמה "להזהיר את איראן" כי וושינגטון מוכנה לעדכן את הסנקציות, כך שיתירו לרפובליקה האיסלאמית למכור כמות מועטה אף יותר של נפט. מננדז אף הגיש לאחרונה הצעת חוק שנועדה להקשיח את הסנקציות על איראן, אולם זו אופסנה לפי שעה.

בוב מקנאלי, נשיא קבוצת המחקר Rapidan Group העוסקת באנרגיה, אשר שימש יועץ בתקופתו של הנשיא הקודם ג'ורג' וו. בוש, אמר כי נתוני פברואר מצביעים על כך שהמדינות הרוכשות נפט מאיראן "מרגישות נוח יותר" לייבא כמות נפט העולה על זו שנקבעה בהסכם הביניים. "אפשר שהייצוא האיראני יסתכם בממוצע של פחות ממיליון חביות ליום באביב ובקיץ האלה", אמר מקנאלי. "אולם להשקפתי, סביר יותר שלקוחותיה של איראן ראו את הכתובת על הקיר והסיקו כי הם יכולים לייבא נפט רב יותר מאיראן מבלי שמשרד החוץ האמריקני יטיל עליהם סנקציות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully