וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה: מי שולט בשטח?

יואב לימור

9.4.2014 / 10:57

ראשי המתנחלים בגדה קיימו אמש מגעים עם בכירים במערכת הביטחון, בניסיון לצנן את הרוחות בשומרון בעקבות גל האירועים האלימים שהיו בימים האחרונים ביצהר.

עם זאת, ושלא לציטוט, אמר אתמול גורם בכיר בצה"ל כי "המדיניות שלנו חייבת להשתנות", משום שבאירועים השבוע "נחצו כל הגבולות".

מה שהחל בפעולה נקודתית בניקוב צמיגי רכבו של מח"ט שומרון ונמשך בניקוב צמיגי עוד ג'יפ צבאי של כוח מילואים שפועל בגיזרה, הגיע אתמול לשיא בהתפרעות המונית שהיתה תגובה על הריסת מבנים ביישוב.

בהתפרעות - שכללה גם השחתה מכוונת של ציוד צבאי השייך לכוח ששומר על היישוב - השתתפו על פי דיווחי המשטרה כמה מאות אנשים, כלומר שלא היה מדובר בקומץ קיצונים בלבד, אלא בפעולה שזכתה לקונצנזוס נרחב בקרב תושבי יצהר והסביבה.

מי שבחר את עיתוי העימות אתמול היו כוחות הביטחון, בעצם ההחלטה על הריסת המבנים. טענת תושבי יצהר כי היה מדובר ב"נקמה", לא פחות, על ניקוב צמיגי הג'יפ של המח"ט, אינה משוללת היגיון, משום שבמערכת הביטחון חיפשו להבהיר כי מי ששולט בשטח היא המדינה ולא המתנחלים, ולכן בחרו לבצע את הריסת המבנים בסמיכות זמנים מופגנת לפגיעה ברכב המח"ט. אלא שההתפרעות האלימה אתמול טורפת שוב את הקלפים: צה"ל יצא בה מוכה ובעיקר מושפל; לא רק מעצם המציאות שבה תושבי יצהר פוגעים במי שמגן על חייהם, אלא בעיקר מכך שיצטייר כי הוא אינו שולט בשטח, וגרוע מכך - שהאירועים יסלימו עד כדי סכנת חיים.

אירועי הימים האחרונים מגיעים אחרי תקופה רגועה, יחסית, באלימות מצד פעילי הימין.

בעוד בשנת 2013 בוצעו 25 פיגועים נגד ערבים, מאז ראשית השנה הנוכחית היו שלושה פיגועים בלבד. הסבר עיקרי לכך הוא הקשחת המדיניות כלפי הפורעים היהודים: 70 כתבי אישום הוגשו בשנה שעברה, ו?21 נוספים השנה. גם צווי ההרחקה שהוציא אלוף פיקוד המרכז נגד מי שהשב"כ הצביע על מעורבותו בפעילות טרור - 13 ב?2013, מהם ארבעה שעדיין בתוקף - הובילו ככל הנראה לירידה בהיקף הפיגועים.

ייתכן כי דווקא המדיניות הזאת היא שהובילה לאלימות של הימים האחרונים ביצהר. בצה"ל קיוו כי במערכת הפוליטית לא יסתפקו רק בהודעות גינוי ובפוסטים בפייסבוק ויפעלו אקטיבית - למשל, בדרך של מניעת ביקורי תמיכה של ח"כים ביצהר, ובפעילות תקיפה יותר נגד גורמים תורניים שעומדים מאחורי חלק מהגורמים שהיו מעורבים בפעילות האלימה. בינתיים זה לא קורה, מה שמעורר חשש כי גם אם תושג רגיעה ביצהר, היא תהיה קצרת מועד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully