וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מאשים: ישראל הכריזה על 700 דירות בשטחים - ובום

שר החוץ האמריקני אמר שישראל אחראית לפיצוץ המו"מ עם הפלסטינים: "היו החלטות אמיצות וכמעט הגענו לעסקה". בעניין איראן, התריע: המרחק לפיתוח פצצה גרעינית - חודשיים

עריכה: גדי וינסטוק

ישראל אחראית לפיצוץ הנוכחי במשא ומתן - זה המסר שהעביר הערב (שלישי) שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בעדותו בפני הסנאט בוושינגטון. קרי התריע כי יש מגבלה לכמות הזמן שהוא והנשיא ברק אובמה יכולים להשקיע בתיווך בין ישראל לפלסטינים, והסביר כי הפיצוץ בשיחות התרחש לאחר ש"האסירים לא שוחררו במועד שנקבע מראש, עברו שלושה ימים, ואז כאשר כבר כמעט הגענו לעסקה, פורסם מכרז על 700 יחידות דיור בשטחים – ובום (poof במקור – א.ת), זה נגמר".

ההסבר שנתן קרי לוועדת החוץ של הסנאט שונה מהקו שהציגו בימים האחרונים שרי הממשלה וגורמים בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שניסו להצביע על ה"סרבנות הפלסטינית" כסיבה העיקרית לפיצוץ הנוכחי. גורם מדיני ישראלי אמר הערב לוואלה! חדשות כי "שר החוץ קרי יודע היטב מי מבין שני הצדדים הסכים לעסקה האמריקנית, ומי החליט לפוצץ את השיחות ולפתוח בצעדים חד-צדדיים". עם זאת, אותו גורם הודה ש"העיתוי בו פורסם המכרז החוזר בגילה פוגע בטיעון הישראלי".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. Sebastian Scheiner, GettyImages
ראש הממשלה נתניהו/GettyImages, Sebastian Scheiner

דבריו של קרי נאמרו על רקע הניסיון למצוא נוסחה להארכת השיחות, שנמשך גם אמש. בישראל מתקיים ויכוח בשאלה האם לדרוש מהפלסטינים לבטל לחלוטין את בקשותיהם להצטרף ל-15 אמנות בינלאומיות, או להתמקד בדרישה שהם יימנעו מצעדים חד-צדדים בעתיד. האמריקנים סבורים שניתן להמשיך בשיחות גם אם אבו מאזן לא יבטל את הפנייה לאו"ם, אך גורמים בכירים בממשלה - ובראשם שר החוץ ליברמן - מתנגדים לכך בתוקף.

בהמשך דבריו, קרי קרא לצדדים להתחייב לשבת ברצינות למו"מ, וציין כי "התקבלה החלטה עקרונית של שני המנהיגים, שאכן קיבלו עד כה החלטות אמיצות". בנוגע לדרישה שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, אמר קרי: "זו עמדת הממשל, אך הפלסטינים לא יעשו את זה מראש. זה צריך לקרות, אך איך ומתי - זה כבר צריך להיות חלק מהמו?מ".

בהתייחסו לאמנות הבינלאומיות שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן חתם עליהן, אמר קרי: "זה לא תורם לתהליך. האירוניה המרה היא שעכשיו המלחמה היא על התהליך. המנהיגים קיבלו החלטות אמיצות וזה היה קשה ביותר בשביל ראש הממשלה נתניהו לשחרר אסירים. הישראלים גילו סבלנות וסיפקו לו את המרחב הדרוש".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), בישיבת הוועד הפועל של אש"ף, רמאללה, 13 באפריל 2011. רויטרס
קרי לא חסך ביקורת גם מהפלסטינים ומהחלטתו של אבו מאזן לחתום על האמנות הבינלאומיות/רויטרס

בשימוע התייחס קרי גם למשא ומתן מול איראן. לדבריו, טהראן מסוגלת לפתח נשק גרעיני תוך חודשיים בלבד: "ידוע לכול שאנחנו עובדים במסגרת זמנים שתאפשר 'פריצה' תוך חודשיים לערך". מדובר בפרק הזמן הדרוש להעשרת כמות מספקת של אורניום גרעיני לייצור פצצה גרעינית אחת. קרי אמר את הדברים, כאשר נשאל האם המו"מ מול איראן יאפשר מרווח ביטחון של חצי שנה עד שנה עד ליום שבו איראן תוכל לפתח נשק גרעיני.

הסנאטור הרפובליקני בוב קורקר, חבר ועדת החוץ - שקרי עמד בראשה לפני שהתמנה לשר החוץ - הפציר בקרי להקשיח את עמדתה של ארה"ב כלפי רוסיה, ואמר: "אנחנו יושבים בספסל האחורי של האוטובוס, בזמן שאיראן ורוסיה מחזיקות במושכות". קרי השיב כי אם יכשלו המגעים מול טהראן, ארה"ב תהיה מוכן לתמוך בעיצומים חדשים הנוגעים גם למצב זכויות האדם במדינה. קרי סירב לאשר את פרטי הסעיפים הנוגעים לכך בהליך המשא ומתן, הנמשך בימים אלה.

"לאבו מאזן אין עניין אמיתי במדינה פלסטינית"

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, טענה כי גם היום, היה שר החוץ ג'ון קרי ברור לגמרי באומרו כי שני הצדדים נקטו בצעדים מזיקים במשא ומתן, והבהירה כי בשום שלב הוא לא האשים מי מהצדדים בכישלון השיחות. סאקי הוסיפה כי במהלך הדיון בבית הנבחרים היום, קרי אף ציין לשבח את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההחלטות האמיצות שלקח על מנת לקדם את תהליך השלום. "כעת זה תלוי בצדדים ובמנהיגיהם להחליט אם הם מתכוונים לצעוד בנתיב חיובי ופרודוקטיבי", סיכמה סאקי.

וכאן בישראל, שר הכלכלה נפתלי בנט מיהר להגיב לדבריו של קרי. "ישראל לעולם לא תתנצל על בניה בירושלים. שמעתי שהגדירו את הבנייה בירושלים כ'בום'. שנים רבות ניסו בבומים ופיצוצים למנוע מאיתנו לחיות בבירה הנצחית של העם היהודי. זה לא יקרה. בניה בירושלים היא לא בום, בניה בירושלים היא ציונות".

במקביל, השר למודיעין ולעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, אמר הערב בתגובה לדבריו של קרי כי "להטיל את האחריות על ישראל זה לא נכון ולא הוגן". בשיחה עם וואלה! חדשות הוסיף שטייניץ כי "לכולם ברור מאוד מי אשם במשבר בשיחות. הדבר העיקרי שקרה בשבוע שעבר זה שאבו מאזן החליט לסיים את השיחות. הוא מסרב בתוקף להכיר בזכותו של העם היהודי למדינה, וכנראה שגם אין לו עניין אמיתי להגיע למדינה פלסטינית".

שטייניץ הוסיף כי "האמריקנים יודעים היטב כמה קשה היה להביא את אבו מאזן לשיחות מלכתחילה, דבר שקרה לבסוף רק בגלל לחץ של סעודיה והליגה הערבית". שטייניץ שוהה כעת בבריטניה, שם נועד עם שר החוץ הבריטי לדיון בנושא הגרעין האיראני. "שוחחתי פה עם הרבה אנשים, הסברתי מה קרה בשבוע שעבר והתרשמתי שיש הבנה", אמר.

בתשובה לשאלה על אחריותה של ישראל להמשך הבנייה מעבר לקו הירוק במהלך השיחות, כולל בשבוע שעבר, אמר שטייניץ: "אפשר להתווכח על צעדים טקטיים של כל אחד מהצדדים, אבל מבחינה אסטרטגית אין ספק מי הצד שהחליט להכשיל את השיחות. כל ניסיון להטיל אחריות על ישראל לא תואם את העובדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully