וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב טועה, אבל המו"מ נחוץ

בועז ביסמוט

6.4.2014 / 8:17

מזכיר המדינה ג'ון קרי נמצא היום בדילמה כלל לא פשוטה: האם לרדת מהעץ שעליו טיפס גבוה מדי (הסכם בתוך תשעה חודשים) או להישאר תלוי עליו, אולי לצד ישראלים ופלשתינים נטולי אמונה, ואולי גם בלי התמיכה של הנשיא אובאמה, שלא מעוניין שעוד כישלון בזירה הבינלאומית ידבק בו, ויפקיר אותו במערכה?

אם לא תחול התפתחות דרמטית, את "מסעות ג'ון קרי במזרח התיכון" יזכרו בספרי ההיסטוריה יותר בגלל הכמות (12 מסעות בחודשים האחרונים רק כדי להגיע להסכם), פחות בגלל האיכות. קשה להטיל על מזכיר המדינה את כל האשמה. רבים לפניו כשלו במשימה.

שר החוץ ג'ון קרי ממריא מבריסל לאלג'יר. 2 באפריל 2014. AP
טעה כשעירב את וושינגטון קצת יותר מדי במו"מ עצמו. קרי, בשבוע שעבר/AP

אלא שהטעות של קרי היתה בתמימות שעימה הוא בא לטפל בסכסוך המסובך ביותר בעולם, כפי שהגדירו בזמנו הנשיא קלינטון. החטא של קרי הוא הרף הגבוה שהוא עצמו שם. הכישלון של קרי זה גם העקשנות האובססיבית.

קרי גם טעה כשעירב את וושינגטון קצת יותר מדי במו"מ עצמו. לעיתים הוא נראה יותר כמו בייביסיטר בין נתניהו לאבו מאזן מאשר מתווך. הניסיון מלמד כי עדיף להשאיר ישראלים ופלשתינים לבד. זה אמנם לא מבטיח הסכם, אבל זה מבטיח שיחות הרבה יותר יעילות. הטנגו המשולש הזה לא מוכיח את עצמו מאחר שעל פי התפיסה הפלשתינית, האמריקנים מתייצבים אוטומטית לצד ישראל.

הפרשן האמריקני צ'ארלס קראוטהאמר אף פעם לא היה נדיב במיוחד כלפי ממשל אובאמה. גם בסוף השבוע הוא ביקר באופן חריף ביותר את מזכיר המדינה קרי. מבחינתו, קרי כשל בטיפול בסוגיה הסורית בוועידת ז'נבה (הישרדותו של אסד), האוקראינית (סיפוח קרים) והישראלית?פלשתינית (אין הסכם ולא בטוח שתושג ארכה לשיחות). קראוטהאמר שכח לציין במאמרו עוד "הישג" של קרי זה, זה שהושג בז'נבה בנובמבר אשתקד בסוגיית הגרעין האיראנית. קרי בירך על הסכם שהנשיא אובאמה עצמו הודה כי יש רק 50 אחוז סיכוי שיצליח.

להוריד ציפיות

אובאמה אמנם מעניק גיבוי למזכיר המדינה שלו, כפי שטוען מקור אמריקני ב"ניו יורק טיימס", אלא שיש לו כל הסיבות שבעולם לכעוס על מזכיר המדינה שלו. מילא הסוגיה הסורית שנפלה לאובאמה על הראש, מילא סיפוח קרים שמצא את האמריקנים ואת נאט"ו ללא כל תוכנית מגירה, מילא הסוגיה האיראנית שמוצאת את אמריקה בפרט ואת העולם בכלל ללא כל רצון או יכולת להתערב צבאית. אבל הסכסוך הישראלי?פלשתיני, שכל ילד באזור יודע עד כמה מדובר בסיפור בלתי אפשרי?!

עכשיו נראה שקרי הבין כי ארכה של שנה (שאולי תושג) בעידן אבו מאזן היא הישג אדיר. אלמלא היה לקרי מטוס רשמי, עוד היינו יכולים לחשוב שהוא טורח לבקר כאן כל כך הרבה בגלל הנקודות.

מכל מקום, רצוי שהשיחות יימשכו - גם כי זה טוב לכל הצדדים, וגם כי האלטרנטיבות טובות פחות, ובייחוד אלטרנטיבה של ואקום מסוכן. אולי פשוט צריך להוריד ציפיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully