וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט חייב לברר את האמת

פרופ' אביעד הכהן

30.3.2014 / 8:23

אמרו פעם על יהודי אחד שהוא כל כך פיקח ומצליח לסובב את כולם, את העולם כולו, עד שבסוף הוא מסובב גם את עצמו, מסתחרר ונופל.

וזה, בערך, מה שעשוי לקרות כעת לאהוד אולמרט. עוד מוקדם מדי לדעת מה יקבע בית המשפט וכיצד יתרשם, אם יתרשם, מן הראיות החדשות שהונחו לפתחו, אך אם אמנם קיימות ראיות חפציות דוגמת קלטת ומסמכים כתובים, ואם אלה נוצרו או נכתבו "בזמן אמת" ולא רק לצורכי המשפט הנוכחי, הן עשויות להטות את הכף לחובתו של אולמרט.

כל הכרעה משפטית היא שילוב של אמת עובדתית וניתוח משפטי של משמעותה. אמינותו של עד תלויה בראש ובראשונה במהימנותו. פקודת הראיות קובעת שבית המשפט אמור להכריע בעניין זה על בסיס "התנהגותו, נסיבות העניין ואותות האמת המתגלים במשך המשפט".

כל עוד לא "קם בית המשפט מכיסאו", כלשון המשפטנים, הוא רשאי, ואולי אף חייב, לשמוע כל עדות שעשויה להביא לבירור האמת. זאת, כמובן, תוך שמירה קפדנית על זכויות הנאשם, שכמו במקרה דנן עשויות להיפגע פגיעה קשה בשל השלב המאוחר שבו מצוי ההליך המשפטי.

בשונה מהדעה הרווחת, בית משפט חייב לעשות משפט, לא "צדק", בוודאי לא במובנו הפופולרי. בשל כך שמירה קפדנית על דיני הראיות מונעת מתן משקל ממשי ל"עדות שמיעה", וראיה שהושגה באמצעות האזנת סתר פסולה לשימוש, גם אם שתיהן משקפות את האמת העובדתית במלואה.

חשיבות לעדות לבירור האמת

שמירת עד על "זכות השתיקה", כחיסיון מפני הפללה עצמית, מונעת מבית המשפט לגלות את מלוא התמונה העובדתית, אך מקובלת בשיטות המשפט בנות ימינו. שופט אינו רשאי להרשיע נאשם, גם אם הוא "בטוח", בלבבו פנימה, שעשה מעשים עברייניים, כל עוד לא חצו הראיות את רף ההוכחה "מעל לכל ספק סביר". למי שאינו משפטן קשה לקבל זאת, אך שיטה זו מבטיחה, וגם זאת בעירבון מוגבל מאוד, שחפים מפשע לא יורשעו.

עדותה של זקן אינה נטולת בעיות. אם הדברים שפורסמו עד כה נכונים, הרי מדובר בעדות כבושה, שהוסתרה במשך זמן רב ונשלפה ממש ברגע האחרון ממניעים ברורים. אפשר גם לשער שפרקליטיו הממולחים של אולמרט לא יקלו עליה בחקירה הנגדית, בעומדה על דוכן העדים, ויבקשו לקעקע עד תום את אמינותה.

אך גם בצירוף כל ההסתייגויות האלה יש חשיבות גדולה ביותר, אולי מכרעת, לעדותה של זקן כדי להביא לבירור האמת. ככלות הכל, שולה זקן היתה במשך עשרות שנים לא רק יד ימינו של אולמרט, אלא גם אוזנו השלישית, שומרת סף, מנהלת חשבונות ובנק מזומנים שהוא גם ידיד.

קבלת בקשת הפרקליטות להחזיר את שולה זקן להעיד עשויה לחשוף ולו מקצת האמת העובדתית. כמו צ'רצ'יל, להבדיל, עשויים גם יומני שולה ועדותה על פה למלא כרכים שלמים.

עם כל הקושי שבדבר, בית המשפט מצווה להביא לבירור האמת. וזו אינה יכולה להתגלות במלואה אלא בשמיעת כל העדויות הרלוונטיות למשפט, שקילתן כראוי וקביעת מהימנותן, ואיזון ראוי בינן לבין התמונה הכוללת שעולה ממסכת הראיות השלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully