וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת הווידוי המצמרר של רוצח היהודים מבוסטון

איברגים טודאשב, חברם הקרוב של המחבלים ממרתון בוסטון, נחקר בחשד לרצח משולש של שלושה יהודים בפרבר סמוך. אתמול זוכה הסוכן שירה בו בחקירה וכעת נחשף הפתק שרשם מולו

עבדול-באכי טודאשב, אביו של איברגים טודאשב, אוחז בתצלום של גופת בנו. מוסקבה, מאי 2013. AP
עבדול באכי טודאשב, אביו של איברגים טודאשב, אוחז בתצלום של גופת בנו/AP

פרטים נוספים נחשפים על הרגעים האחרונים לחייו של אומן הלחימה הצ'צ'ני, שהיה חברם הקרוב של המחבלים מבוסטון וששמו נקשר ברצח לא-מפוענח של שלושה יהודים ב-2011.

איברגים טודאשב, בן 27, נחקר בחודש מאי בשנה שעברה, אחרי שהפיגוע במרתון בוסטון העלה מחדש לכותרות את פרשת הרצח המשולש. הוא נלכד בזמן המצוד אחר האחים ג'וחאר וטמרלאן צארנייב, שהניחו את מטעני החבלה במרתון בוסטון חודש קודם לכן.

מעדויות המשטרה וממסמכי התביעה הכללית של מסצ'וסטס, עולה כי טודאשב נורה שבע פעמים מאקדחי החוקרים, משום שהפך שולחן לעבר סוכן ה-FBI ואיים על שוטר במוט ברזל. אתמול (שלישי) זוכה הסוכן מכל אשמה, בחקירה הפנימית שנעשתה בנוגע להריגתו של טודאשב.

טודאשב נחקר בבית מוגריו באורלנדו, פלורידה, שם הוחזק במשך חמש שעות על ידי הסוכן ושני שוטרים. העיתון "בוסטון מגזין" פרסם חלק מווידוי שכתב טודאשב לעיני החוקרים, בו הפליל את עצמו ואת טמרלאן צארנייב ברצח המשולש, שאירע בדירה בוולת'ם, פרבר מערבי של בוסטון. הווידוי נקטע באמצע, ואין דרך לוודא את מהימנות הפרסום. כך או כך, לפי תמלול הווידוי, טודאשב הספיק לכתוב את הדברים הבאים (חלקם אינם נהירים לגמרי):

"שמי הוא איברגים טודאשב. אני רוצה לספר על השוד שאני וטאם עשינו בוולת'ם בספטמבר 2011. העניין [***] על ידי טמרלאן. הוא [***] ממני לשדוד את סוחרי הסמים. הלכנו לבית שלהם. הגענו לשם וטאם, היה לו אקדח, הוא כיוון אותו לבחור שפתח לנו את הדלת. עלינו במדרגות של הבית. שלושה בחורים היו שם. הצמדנו אותם לרצפה וקשרנו אותם עם הידיים למעלה".

בוסטון. GettyImages
3 בני אדם נרצחו בפיגוע במרתון בוסטון ב-15 באפריל בשנה שעבר/GettyImages

ברנדן מס, בן 25, אריק וייסמן (31) ורפאל תקן (37) אותרו עם גרונות משוספים בדירתם בוולת'ם. מסביבם פוזרו שקיות מריחואנה והמשטרה העריכה בזמנו כי מדובר בעסקת סמים שהשתבשה. החקירה בעניין נמשכת עד היום, אך כנראה פתרון התעלומה עדיין רחוק, מפני ששני החשודים הראשיים ברצח אינם בין החיים.

אם כן, טודאשב היה מוכן להתוודות על מעשיו ולספר על מעורבותו של שותפו - טמרלאן צארנייב - שכבר חוסל על ידי המשטרה במהלך המצוד בבוסטון. ואולם עדיין לא ברור מדוע היה צורך לירות בטודאשב שבע פעמים, כששניים מהקליעים מכוונים לראשו.

לפי הגרסה הרשמית של משרד המשפטים, "טודאשב התחיל לרשום את ההצהרה המפרטת את מעורבותו ברצח, ואז התנפל על סוכן ה-FBI עם השולחן שעליו כתב, וגרם לו חבלה חזקה בראשו. הסוכן שלף את האקדח, אך טודאשב התעלם מהפקודה להציג את ידיו, והתחמש עם מוט ברזל באורך מטר וחצי".

אביו של טודאשב מאשים את ה-FBI בטיוח המקרה. "סוכנים חמושים חקרו את בני, ופתאום נבהלו כשהוא הפך את השולחן. כדי להגן על עצמם הם רוקנו עליו כמעט מחסנית שלמה? מי יכול להאמין לדבר כזה?", אמר האב בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי במוסקבה.

האב ציין כי בנו החלים מניתוח בעת שנחקר, וסבל מצליעה. לדבריו, הוא לא היווה סיכון לחוקרים.

אך ריצ'רד וואלש, בכיר במשרד התובע הכללי, טוען אחרת. לדבריו, החוקרים התרשמו שטודאשב כבר החלים מהניתוח. אם לא די בכך, הם ידעו כי הם חוקרים אדם המיומן היטב באומנויות לחימה, ואף צפו בסרטונים שלו מתקוטט עם שני גברים בוויכוח על מקום חניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully