וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם לא לבד

ג'וש בלוק

27.3.2014 / 9:09

אם בשל ההיסטוריה רצופת התקריות האלימות ואם בשל הקשר המיוחד עם ישראל, לציבור האמריקני יש מספיק סיבות טובות ומוטיבציה למנוע גרעין מאיראן. גם אם העולם נוהג אחרת

בתחילת החודש, כשקור מקפיא מתחת לאפס הותיר את משרדי הממשלה ומכוני המחקר בוושינגטון סגורים ואת תושביה ספונים בבתיהם עד יעבור זעם, התייצבו מעל 14 אלף תומכי יחסי ישראל-ארה"ב מרחבי ארצות הברית ומהעולם במרכז הכנסים של וושינגטון להפגין תמיכתם ביחסים המיוחדים בין שתי המדינות ולדון בסוגיות המרכזיות והאתגרים העומדים בין הגדולה שבמעצמות ובין בעלת בריתה הקרובה ביותר במזרח התיכון.

מופע התמיכה המרגש הזה הפך למראה שבשגרה בעיני ישראלים ואמריקאים כאחד, וטוב שכך, ולמושא קנאה לראשי מדינות, שגרירים ורבים אחרים בוושינגטון, בארצות הברית ובעולם. הכנס הוא גם הזדמנות להכניס חלק מהאירועים האחרונים בשיח הישראלי אמריקאי לפרופורציה הנכונה ולנסות לעשות סדר בדברים - בעיקר סביב המאמץ המשותף להתמודד עם הסכנה האיראנית.

אין ספק שהסוגיה הראשונה במעלה על סדר היום ובעלת ההשפעה הישירה על ביטחונן של ארצות הברית וישראל היא סוגיית עצירת תכנית הגרעין של איראן. ההתנגדות לאיראן גרעינית עוברת באופן מסורתי כחוט השני בממשל, בקונגרס, בתקשורת ובציבור האמריקאי. לעם האמריקאי יש סיבות טובות מאוד משל עצמו לרצות למנוע מאיראן את היכולת לשים ידה על הנשק המסוכן בעולם: ההשתלטות על השגרירות בטהראן והחזקת דיפלומטים אמריקנים כבני ערובה, פיצוץ מטה המארינס בבירות, פגיעה שיטתית בחיילים אמריקנים בעיראק בנשק ובמטענים איראניים, הניסיון לפוצץ מסעדה פופולרית במרכז וושינגטון, והרשימה עוד ארוכה.

לא מצליחים לקלקל את המסיבה

בהתאם לכך, תהיה זו שגיאה להביט ולנתח את הדיון על איראן בוושינגטון במשקפיים ישראליות בלבד. מסקר מיוחד שנערך בחודש שעבר על ידי הסוקר מרק מלמן עבור הארגון שבראשו אני עומד, עלה באופן חד-משמעי כי הציבור האמריקאי, מכל הגילאים והקבוצות, מסתייג מהגישה הנוכחית של הממשל בוושינגטון כלפי איראן בהפרש ניכר של 66% מתנגדים לעומת 30% שתמכו. הסקר מצא כי 83% מהעם האמריקאי אינו סומך על האיראנים וסבור כי כל הסכם סופי חייב לכלול פירוק יכולת ההעשרה של איראן.

נתונים אלה עקביים וחוצים הבדלים פוליטיים, אתניים ובין-דוריים. במדינה שבאחרונה הפכה מקוטבת כמעט סביב כל נושא שעל סדר היום הציבורי, נדיר למצוא נושא בקונצנזוס כל כך ברור - העם האמריקאי מאוחד סביב הרצון למנוע מאיראן השגת יכולת גרעינית עד כי בלית ברירה 69% מהם (וביניהם 61% מהמצביעים למפלגה הדמוקרטית) יתמכו בשימוש בפעולה צבאית ממוקדת על מנת להבטיח זאת, לעומת 21% מתנגדים.

כשעיניי העולם נשואות לסבבי השיחות עם איראן עם שכנוע עצמי עמוק ורצון עז להאמין לקמפיין החיוכים ולמתק השפתיים האיראניים, כל מי שרואה באיראן סכנה אמתית לשלום העולם חייב להישאר נחוש ולהבהיר לעולם ולאיראנים כי העולם לא יחיה עם איראן כמדינת סף גרעינית בעלת יכולת ההעשרה. חשיפת ספינת הנשק האיראנית הקלוז-סי, וירי עשרות רקטות מרצועת עזה על ידי הג'יהאד האיסלאמי על פי פקודה ישירה מטהראן, אינם מקלקלים את המסיבה של הקהילה הבינלאומית יחד עם איראן. אולם, ההיסטוריה עוד תיתן עליהם את הדעת. כן, גם אם ליידי קתרין אשטון סברה כי טילים שמסכנים אזרחים ישראלים אינם סיבה מספקת לקלקל את אווירת פגישותיה בטהראן, גם עליה תגיד ההיסטוריה דבר מה.

הכותב הוא נשיא ארגון ה-Israel Project שמושבו בוושינגטון

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully