וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין צריך להכריע אם משתלם להתגרות במערב

איומי המערב וההדחה מארגון ה-G8 לא מטרידים יתר על מידה את הרוסים, שהבהירו שלא מדובר עבורם בעלבון גדול מדי. מה יקרה בהמשך? כל העיניים נשואות לצאר החדש בקרמלין

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

עוד לפני ש"השביעייה הגדולה" (קנדה, גרמניה, צרפת, איטליה, יפן, בריטניה וארצות הברית) התכנסה אמש (שני) במעונו של ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, לדון במצב באוקראינה, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הקדים תרופה למכה. במסיבת העיתונאים שערך בוועידה לביטחון הגרעין בהאג (שההשתתפות בה הוגבלה לכמה עשרות כתבים רוסים) הכריז שה-G8 הוא מועדון חברים מרצון, כך שלא ניתן "לסלק" מישהו ממנה - וממילא יש כאלה שחושבים שהמועדון הזה די מיצה את עצמו.

אם מסתכלים על הדברים מנקודת מבטו של לברוב, הכרזת ארגון המדינות המתועשות אמש על הדחתה של רוסיה מהארגון ועל מיקומה החדש של הוועידה בבריסל במקום בסוצ'י, לא מהווה עלבון כזה גדול. הנציג הרוסי הרי כבר הודיע שאין לארצו עניין גדול בחברות במועדון, שעל צביעותו רמז כמה פעמים במהלך מסיבת העיתונאים.

עוד על הסנקציות על רוסיה:
אירופה מגבירה הלחץ: ועידת ה-G8 ברוסיה בוטלה
אובמה הטיל סנקציות על בכירים רוסים ועל בנק במדינה
רוסיה הודחה מה-G8, והגיבה: "לא טרגדיה גדולה"

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בוועידת הגרעין בהאג, מרץ 2014. AP
לא מעוניין להיות חבר במועדון. סרגיי לברוב בהאג/AP

הסנקציות החדשות ש"השביעייה" מאיימת בהן על רוסיה - אם לא תשנה את מדיניותה - עשויות להשפיע על מגזרים שונים כגון: מגזר האנרגיה, המגזר הפיננסי והמגזר הבנקאי. ובכל זאת, נשאלת השאלה – מדוע, אחרי כל האיומים מפי המנהיגים על כך שרוסיה "תשלם את המחיר", לא הוחלט על סנקציות נוספות מלבד הסנקציות הכלכליות?

התשובה לכך, ככל הנראה, היא חוסר יכולתם של החברים להגיע להסכמה אודות הדרך הטובה ביותר להתמודד עם פוטין. ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, אמר שהשיקולים הכלכליים לא צריכים להיות על העליונה כשמדינה אחת פולשת לשטח של מדינה אחרת, יפן מעדיפה סיוע כלכלי לאוקראינה, אנגלה מרקל ממשיכה לנהל שיחות טלפון עם עמיתה הרוסי וארצות הברית מאיימת ב"מחיר משמעותי". לעומת זאת, בראיון לעיתון הולנדי הדגיש הנשיא אובמה שאוקראינה יכולה להיות חברה "גם של המערב וגם של רוסיה", וזה לא "משחק סכום אפס".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארה"ב ברק אובמה בכנס הגרעין בהאג, מרץ 2014. AP
לא ייוותר לרוסיה על קרים. אובמה בהאג/AP

את הסכמת רוסיה לאפשר הצבת פקחים של "הארגון לשיתוף הפעולה הביטחוני באירופה" בחצי האי קרים כינתה "השביעייה" "צעד בכיוון הנכון". אך הודעת ה"פרווה" הזו לא באמת מהווה עליית מדרגה אמיתית בהפעלת הלחץ על פוטין, שאת תגובתו איש לא צפה והיא מגיעה בתזמון מעניין; דווקא השבוע, אחרי שבועות שלמים בהם הרוסים סירבו להיפגש עם נציגי ממשלת אוקראינה החדשה – נפגשו שרי החוץ של רוסיה ושל אוקראינה סוף סוף בהאג.

לפני המפגש, במסיבת העיתונאים שערך שר החוץ החדש של אוקראינה, אנדריי דשיצה, הוא סיפר לעיתונאים שהוא פינטז לשבת עם לברוב כדי לדבר על המשבר "ואולי אפילו לשתות ביחד וודקה".יחד עם זאת, אמר: "אני לא אבקש – אני אדרוש שיסיג את הכוחות מקרים ושיפסיק את הפרובוקציות נגד האזרחים ואנשי הצבא האוקראינים". וודקה לא היתה שם, ולפי הדברים שאמר לברוב אחרי המפגש, גם לא הרבה תוצאות.

נשיא רוסיה פוטין נואם בפני הפרלמנט במוסקבה. אוקראינה, 18 במרץ 2014. רויטרס
פוטין/רויטרס

אחרי המפגש חזר שר החוץ הרוסי על הטענות המוכרות: רוסיה הגנה על זכויות הרוסים האתנים בחצי האי קרים, ואוקראינה בכלל לא ממלאת את מחויבויותיה במסגרת ההסכם שנחתם בין הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' לבין האופוזיציה ב-21 בפברואר. בנוסף, טען, היא לא מפרקת קיצונים מנשק ועליה לערוך בדחיפות רפורמה חוקתית.

לשאלת הכתבים, האם פגישה עם דשיצה משמעותה שבקרמלין מכירים בממשלת אוקראינה הזמנית כחוקית, ענה לברוב באלגנטיות כי הוא ממלא הוראות של הנשיא פוטין "לקיים מגעי עבודה" עם קייב. לאורך כל היום, מעבר לפגישות עם דשיצה ועם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ניסה לברוב להיצמד ללוח הזמנים לו הוא מחויב ללא קשר למשבר. הוא שוחח עם עמיתיו על השמדת הנשק הכימי של סוריה, על הגרעין האיראני ושידר עסקים כרגיל. אולם, בעיקר, הוא הזכיר לכל הנוכחים, שקרים או לא - המערב עדיין זקוק לרוסיה.

בכל מקרה, האיש שיכריע בסופו של דבר לא יהיה לברוב. רק הנשיא ולדימיר פוטין, במושבו במוסקבה, או לחילופין במעון הקיץ שלו בסוצ'י, יחליט האם האזהרות בסנקציות מצד המעצמות שוות את המשך ההתגרות. קרים בשלב זה תישאר בתור שלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully