וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בטוח שנדע מה קרה למטוס

אהרון לפידות

23.3.2014 / 8:54

את תעלומת היעלמותו של המטוס המלזי אפשר לחלק לשתי תעלומות?משנה גדולות: הראשונה - היכן המטוס, והשנייה - מה גרם לו להגיע לשם.

התשובה לשאלה הראשונה תלויה לחלוטין בידי המדינות המחפשות ובנכונותן להשקיע זמן ומאמץ. מאחר שהאזור, שמציב אתגר קשה מאוד בפני המחפשים, פחות או יותר הוגדר, סריקה קפדנית וסדורה חייבת להעלות בחכתה סימנים כלשהם למטוס. אוסטרליה גילתה את הנחישות הגדולה ביותר והצהירה - אף שהקשר שלה למטוס קלוש יחסית - שלא תפסיק את החיפושים עד שלא יתברר שאין מה לעשות עוד. זו הצהרה חשובה שנותנת סיכוי לתוצאות.

העלאת השברים מורכבת ויקרה

ועוד משהו: זה אמנם לקח לא מעט זמן, אבל אי אפשר לזלזל בהישג שאליו הגיעו המחפשים: האזור שבו מתמקדים, דרום האוקיינוס ההודי, נמצא בכיוון הפוך למסלולו המקורי של המטוס ומרוחק ממנו אלפי מיילים, ובכל זאת אותר. עדיין מדובר במרחב ימי עצום, שכמו שראש ממשלת אוסטרליה הגדיר אותו, "מקום שנידח ממנו קשה למצוא", אבל בכל זאת יש לו גבולות. המטוסים לגילוי צוללות, ה"אוריון" וה"פוסידון" שמשתתפים בחיפושים, מצוידים במערכות מתקדמות, חלקן מתוצרת אלתא הישראלית, והם משמשים משענת חשובה למאמצי החיפוש.

התשובה לשאלה השנייה מורכבת יותר וכרוכה בעלויות עצומות. אם נניח שהמטוס יימצא בעומק של כמה קילומטרים בים סוער וקפריזי, הצלילה אליו תהיה מבצע יקר להחריד, ואין שום ערובה שהקופסאות השחורות יימצאו.

העלאת שברים של המטוס מעומק הים היא מבצע הנדסי מורכב ויקר מאוד, ולכן העלאת המטוס ממעמקים היא כבר שאלה פוליטית יותר. האם לממשלת מלזיה (שנתונה ללחץ סיני לא מתון) יש אינטרס לגלות מה באמת קרה? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully