וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הגיור: פשרה בין הבית היהודי לקואליציה

לפי מתווה הפשרה, חוק הגיור הממשלתי שניסח סגן שר הדתות בן דהן, יקודם במהלך המושב הבא של הכנסת. במקביל, הבית היהודי תשוב להצביע לצד הקואליציה בדיוני מליאת הכנסת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נמצאה פשרה בין הבית היהודי לקואליציה. נתניהו ובנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשבר הקואליציוני סביב סירובה של מפלגת הבית היהודי להצביע היום (רביעי) יחד עם הממשלה לגבי חוק הגיור, בנוסח שהוצע על ידי סיעת התנועה, הגיע לסיומו לאחר הסכם פשרה בין המפלגה לקואליציה. על פי מתווה הפשרה, תחזור סיעת הבית היהודי להצביע יחד עם הקואליציה על יתר החוקים שיעלו היום לדיון במליאת הכנסת, ובתמורה יקודם בתחילת מושב הכנסת הבא חוק גיור ממשלתי, אותו ניסח סגן שר הדתות, אלי בן דהן. במידה שלא ניתן יהיה להגיע לפשרה בין הבית היהודי לתנועה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שיכריע בין הנוסחים "תוך מחויבות לשמירה על שלמות הקואליציה".

קודם הפשרה, נרשמה דרמה במליאה כאשר חברי הכנסת של הבית היהודי למעט השרים נפתלי בנט ואורי אריאל החרימו היום את ההצבעה שנערכה על הודעת ראש הממשלה בתום דיון מיוחד בהשתתפותו. מדובר בניסיון של המפלגה להביך את נתניהו על רקע המחלוקת החריפה שהתגלעה בין הסיעות על רקע החוק. בבית היהודי טענו שהחוק מקודם באופן שונה מזה עליו סוכם וכי לא יתנו לנוסח החדש את ידם. כדי למנוע משבר שוחחו נתניהו ובנט בחלק האחורי של מליאת הכנסת, אך בשלב ההוא לא הצליחו להגיע להבנות. בעקבות זאת נעדרו הח"כים של הבית היהודי מהמליאה. ההצעה עברה ברוב של 48 תומכים מול 44 מתנגדים.

הרבנים איימו: "החוק יגרום להונאת הגר"

בתגובה להיעדרות חברי הבית היהודי, החליט יו"ר הקואליציה, יריב לוין, להסיר מסדר היום את כל הצעות החוק של הבית היהודי ובהן חוק המזון, הנחשבת לאחת ההצעות הקרובות ביותר לליבו של בנט. לוין אמר היום: "מפלגת הבית היהודי לא למדה מהי משמעת קואליציונית ומהי מחוייבות לסיכומים. לא אכנע לסחטנות כפי שלא נכנעתי לסחטנות מכל סוג שהוא עד כה".

החוק, שאושר בוועדת החוקה של הכנסת, קרא למעשה לפרק את הרבנות הראשית לישראל. קודם הפשרה, גורם חרדי בכיר איים כי במידה שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית, "תוקם רבנות אלטרנטיבית והרבנים הראשיים לא ימשיכו בתפקידם". לדבריו, "במידה שימשיכו לנגוס בסמכויות הרבנות הראשית לישראל – החרדים לא יהיו חלק ממנה. אמנם ניצחנו במערכת הבחירות ושני הרבנים הראשיים הם משלנו, אך הם לא ימשיכו בתפקידם".

שר הדתות, נפתלי בנט וסגן השר, הרב אלי בן דהן, מכריזים על רפורמה בשירותי הדת, מאי 2013. נועם מושקוביץ
חוק הגיור של סגן שר הדתות יקודם במושב הבא. בנט ובן דהן/נועם מושקוביץ

העמדה החרדית נגד הצעת החוק קיבלה היום גם גיבוי מרבנים דתיים לאומיים. במפגש שקיים הבוקר הרב הראשי יצחק יוסף עם רבנים מהציונות הדתית, בהם הרב שלמה אבינר והרב ישראל רוזן, יצאה הודעה לפיה הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים אלו. הרבנים הצהירו באופן חד משמעי כי "חוק הגיור יגרום להונאת הגר בצורה הקשה ביותר".

מוקדם יותר אתמול תקף הרב חיים דרוקמן, ראש מערך הגיור לשעבר ומבכירי הציונות הדתית, את החוק ואמר כי הוא "מהווה גיחוך ובדיחה ואין לו שום תוקף ואינו שווה את הנייר שעליו נכתב". לדבריו, "הכנסת אינה יכולה לקבוע דבר שקשור בענייני הלכה ללא אישור הרבנות הראשית לישראל, וחשוב שהדבר יובן ללא כל קשר להסכם קואליציוני כזה או אחר".

מהבית היהודי נמסר: "הבאנו לפתרון ששומר על הערכים שלנו, ובנוסף מנענו המשך מאבקים בקואליציה. נושא הגיור לא יטופל בהכתבות לבית היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully