וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקים מחדש את "המערך"

יוסי ביילין

19.3.2014 / 8:41

המערך בין מפלגת העבודה לבין מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם) הוקם ב?1969 ופורק ב?1984 וחיבר בין שתי מפלגות שמאל לאחר 20 שנות מאבק ביניהן.

כשהוקם המערך היו לו 63 ח"כים, ואלה היו החודשים היחידים שבהם היה לסיעה אחת רוב מוחלט בכנסת. ב?1984 ניצח המערך בבחירות, אך כדי להקים ממשלה בראשות שמעון פרס היה עליו להקים מסגרת של אחדות לאומית עם הליכוד. מפ"ם לא היתה מוכנה לשותפות זו, ולאחר הקמת הממשלה פרשה מן המערך ופירקה אותו. כמה שנים מאוחר יותר הצטרפה ל"רצ" של שולמית אלוני ול"שינוי" של אמנון רובינשטיין, במסגרת מרצ.

מרצ היתה ממוקמת משמאל לעבודה, התנגדה לממשלת אחדות לאומית והדגישה - לצד יוניותה המדינית - נושאים שלא היו גבוהים במיוחד על סדר יומה של מפלגת העבודה: זכויות האדם ואיכות הסביבה. לאחר הסכם אוסלו היטשטשו ההבדלים המדיניים בין המפלגות, נושא איכות הסביבה אומץ על ידי גורמים משמאל ומימין, ואילו מרכזיות נושא זכויות האדם נותרה כהבדל, אך לא כמחלוקת, בין שתי המפלגות. המחלוקת העיקרית נוגעת לנכונות "העבודה" להשתתף בממשלות אחדות לאומית.

כיום - כאשר בראש "העבודה" עומד יצחק הרצוג ומנהל את מפלגתו ואת האופוזיציה בתבונה ובזהירות, ואילו בראש מרצ, שהכפילה את כוחה בבחירות, עומדת זהבה גלאון המנהלת את מפלגתה במיומנות - אין סיבה אמיתית שלא להקים מחדש את המערך בין המפלגות, תוך כדי שמירה על מוסדותיהן הנפרדים, וללכת יחד לבחירות הבאות כסיעה משותפת בכנסת (עם 21 חברים זו תהיה הסיעה השנייה בגודלה).

אין שום מחלוקת של ממש בין שתי המפלגות בשלב זה של ההיסטוריה. הסיבה העיקרית לכך שהמערך אינו מוקם היא ההערכה (שהתחזקה בעקבות הבחירות האחרונות, שבהן הליכוד ביתנו קיבל הרבה פחות מנדטים משתי המפלגות המרכיבות אותו) כי כוחן האלקטורלי המשותף יהיה קטן מכוחן כיום. זו הערכה בלתי מדעית והיא אינה יכולה להצדיק את ההליכה הנפרדת של השתיים. יש מקרים שבהם איחודים מחזקים כוח (כמו מרצ ב?1992) ויש כאלה המחלישים. הכל תלוי בנסיבות שבהן מתקיים האיחוד.

העבודה היא, כיום, המפלגה השלישית בגודלה בכנסת. היא נמצאת במעגל שוטה: מכיוון שהיא קטנה, ההערכה היא שאין לה סיכוי להגיע לשלטון, ובשל כך אין תומכיה יוצאים בהמוניהם להצביע עבורה, ולכן היא נותרת קטנה. היא חייבת להתחזק כדי להפוך, מחדש, אלטרנטיבה לליכוד. מרצ יכולה לתת לה את החיזוק הזה, בלי להתפשר על ערכיה ועל כוחה, ולהקים את המערך החדש. אירועי השבוע שעבר מחזקים את התחושה כי זה הזמן לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully