וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ביקוש - יותר יקר

חזי שטרנליכט

19.3.2014 / 8:13

אפשר להבין את התסכול של לפיד, אבל אסור לתת ללחץ הגדול של בועת מחירי הנדל"ן לשבש את שיקול הדעת הלאומי. הטבה סקטוריאלית, גם אם מדובר בציבור מאוד רחב, במחיר דירה ראשונה מקבלן, לא רק שלא תקל ותוריד את לחץ המחירים - אלא שתסייע בעקיפין להגביר אותו.

אם תיושם ההחלטה במתכונת הנדונה, הרי שחסרי המזל לפי אותם קריטריונים ייאלצו לקנות דירות יקרות יותר והקבלנים יהיו אלה שיצחקו כל הדרך אל הבנק. מיעוטים כגון החרדים, הערבים וסתם רווקים ורווקות או זוגות נשואים שלא הצביעו ללפיד ייחנקו עם המחירים המנופחים, ואחרי כל הדבר הזה - התוכנית כלל לא מזרזת ולו את בנייתה של דירה אחת לרפואה.

עד אישורה צפויה התוכנית לייצר קיפאון של ממש בענף, שכן איזה זוג צעיר עם ילד יקנה דירה אם רובין לפידהוד נותן לו צ'ק על חשבון משלם המסים? הביקושים יתפרצו לבסוף מחדש, ומה יקרה בפועל? הקבלנים יעלו מחירים כי הם יכולים.

בתוכנית הזו שר האוצר פועל בעצם להגברת הביקוש. הרי המחירים התנפחו בגלל מחסור בהיצע של פתרונות דיור ורכישה מאסיבית של דירות להשקעה על ידי אנשים שרואים ריבית אפסית בבנק. במקום לדכא את הביקוש של רוכשי הדירות להשקעה, לפיד מעודד את החנוקים להיכנס לענף עם מחירים מנופחים.

אז במקום לחשוב על פתרונות חכמים ומהירים, ממריצים חלק באוכלוסייה על ידי הנחה מלאכותית. התוצאה עלולה להיות עלייה במחירים, אפליה כלפי חסרי המזל שלא עומדים בקריטריונים והמשך בנייה איטית של דירות חדשות. זה עוזר כמו להוסיף כפית סוכר לים המלח.

וכך נותרה הבעיה הגדולה של משבר הנדל"ן. מחירי הדיור נופלים לפתחם של פוליטיקאים שרוצים לשרת את עתידם הפוליטי ולהיות אלה שקיבלו את הקרדיט על פתרונם. על ספינת הענק האיטית שכל שינוי במסלולה לוקח חודשים, רבים כמה קברניטים בתחרות שליפות מהמותן. ככה לא בונים דירה. ככה לא בונים חומה. ככה פשוט לא בונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully