וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר הר?ציון: רקוויאם ללוחם יהודי

סמדר בת אדם

17.3.2014 / 3:51

בשנת 2007 נקראתי לכתוב פרק עדכני ומסכם להוצאה השביעית של "פרקי יומן" מאת מאיר הר?ציון. לא בכל יום אדם פוגש במיתוס.

מיד כשנפגשנו מאיר אמר: "החלום שהיה לי בנעוריי, להקים חווה בודדת בארץ ישראל, קרם עור וגידים. 'אחוזת שושנה' היא היום חווה פורחת לגידול בקר לבשר. כשאני מסתכל אחורה, נראה לי שעשיתי את הלא ייאמן ממש. ההצלחה גדולה, הרבה מעבר למה שיכולתי לקוות ולחלום בימים הקשים של ההתחלה". ההתחלה משמע לאחר שהחליט להשתקם. לאחר שבחר בחיים; לאחר פעולת א?רהווה בספטמבר 1956, שבמהלכה, אחרי שנפצע אנושות, בוצע ניתוח חירום בגרונו. הוא היה מפקד פלוגה צעיר בגדוד ה?101 של אריק שרון, שביצע פעולות תגמול למעשי טרור ורצח מצד הירדנים.

מגבלות הפציעה הקשה לא מנעו בעדו לקחת את רעייתו רותי ולהקים חוות בודדים סמוך למבצר כוכב הירדן, שמצפון לבית שאן. שם נולדו ארבעת ילדיהם ושם, כנגד כל הסיכויים, טיפח עדר לתפארת. הדיבור, שנשען על מיתר קול אחד ששרד את הפציעה האנושה ההיא, היה קשה. קולו היה שקט ומילותיו נחושות. וגם השבץ המוחי שבו לקה לא עצר בעדו להגיש במו ידיו את השתייה הקלה ואת הפירות היבשים. לכאורה נסבה השיחה על כיבוש הר הטרשים והפיכתו לגן פורח. על הקמת העדר יש מאין. משק בקר מצליח. עדר טוב. אולי הטוב ביותר בארץ. לימוד בלתי פוסק. מה משביע. מה גורם להן להניב יותר. למעשה, היו מסרים שחשוב היה לו להעביר: "העדר הוא הכרזה: אנחנו כאן. על האדמה שלנו. הערבים יודעים את זה. בשנות הקוממיות, לפני קום המדינה, הם שילחו את העדרים שלהם לשדות הקיבוצים. ככה נלחמו. בעזרת העדרים... אנחנו את הנושא העיקרי שכחנו, או שהשכיחו מאיתנו. שטח. בלי שטח אין לנו קיום".

הלוחם הטוב ביותר מאז בר כוכבא

הוא דיבר על חולשת העם ועל חולשת המנהיגות. על הפחד לאבד חיילים בקרב, הגובר על הצורך להגן על העם ועל האדמה. הוא דיבר על תחושת הזכות והשייכות. על הניתוק מתחושת הצדק של המעשה הציוני. "אם הבנת את הסיפור של העדר", אמר בשיחה האחרונה, "הבנת הכל. הניצחון מגיע מתוך נחישות. אמונה. דבקות בשטח. באדמה. במטרה. מי שמתעייף, מי שלא מתעקש, מפסיד. ככה גם עם ישראל צריך להיות נחוש ולדעת שהוא צודק. יותר אין לי מה להגיד".

ביום בהיר של חורף, בדרך ל"דרום אדום" של מרבדי כלניות עוצרי נשימה, נכנסתי לאתר "חץ שחור", אשר הוקם לשימור מורשת הקרב של הצנחנים בתקופת פעולות התגמול והנצחת הנופלים בשנים 1956-1953. סיפור פעולת א?רהווה חקוק על אחד מ?11 סלעי ההנצחה. לכו לשם. הצדיעו ללוחם היהודי הטוב ביותר מאז בר כוכבא. אל תבכו אותו. לימדו אותו. לכו בדרכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully