וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגול העצמי של ברזיל

עמית לוינטל

14.3.2014 / 6:00

90 יום למונדיאל 2014 והמארחת ברזיל לא עומדת במשימה, עם אצטדיונים לא מוכנים ותשתיות לא גמורות. האזרחים מוחים ובטוחים שייאלצו לשלם את המחיר על בזבזנות הממשלה

מעולם לא הייתי בחתונה שבה הכל הגיע בזמן", אמר בדצמבר אלדו רבלו, שר הספורט של ברזיל, בצל החששות הכבדים כי המדינה המארחת את המונדיאל בקיץ הקרוב לא עומדת בלוחות הזמנים שהוקצו לה לבניית מרבית התשתיות וחמור מכך - לבניית האיצטדיונים. וכדי להכעיס, גם אם לא במתכוון, שר התיירות של ברזיל, גסטאו ויירה, שפך אור על הגישה וסגנון החיים הברזילאי: "ככה אנחנו עובדים בברזיל, באיטיות, ודוחים הכל לרגע האחרון. לוקח לנו קצת יותר זמן ממה שהיקצו לנו, ואנחנו מוציאים יותר כסף ממה שהקצבנו". בדיוק על גישה זו אמר מנכ"ל פיפ"א (התאחדות הכדורגל העולמית), ז'רום ואלקה הצרפתי, "צריך לבעוט בתחת של המארגנים". הוא הבין את רוע המצב ואיבד קצת ממזגו הקר.

כצפוי, במקום שהברזילאים יעבדו באופן מהיר וחרוץ יותר, דבריו של ואלקה יצרו מהומה ומשבר דיפלומטי - שתחילתו נתק בין ממשלת ברזיל לפיפ"א. הממשלה טענה שבברזיל לא מוכנים יותר לעבוד עם ואלקה ותבעה את פיטוריו, ולבסוף הסכימה לקבל את התנצלות פיפ"א, וההכנות למונדיאל חודשו. רמת העצלנות אמנם ירדה, אבל קצב העבודה המשיך להיות איטי ולא מספק.

"העם הברזילאי הוא לא הכי חרוץ בעולם, אבל מאמין בטוב", מסביר העיתונאי פאביו קנדי מרשת "או גלובו", "מי שמאמין במהירות יסבול בברזיל. יש לנו נטייה לקחת דברים רגוע, לדחות עניינים - ולהיזכר ולפעול רק סמוך לדד?ליין. במקביל, אנו שומרים על אופטימיות ומאמינים שיהיה בסדר".

עבודות באצטדיון ארנה דה באישאדה, קוריטיבה. מונדיאל 2014. AP
עבודות באצטדיון בברזיל לקראת המונדיאל/AP

90 יום בלבד לפני פתיחת המונדיאל ה?20 בברזיל - אימפריית כדורגל בעלת חמש זכיות בגביע העולם והמדינה החמישית בגודלה בעולם, והתמונה הכללית היא כזו: הטורניר ייערך ב?12 ערים מארחות, חלק מהאיצטדיונים ישופצו עד לרגע האחרון וכנראה לא יהיו מוכנים לגמרי לפי התוכניות המקוריות. איצטדיון אחד, בקוריטיבה, יושלם במקרה הטוב במאי - שבועות ספורים לפני פתיחת הטורניר.

מרבית התשתיות שתוכננו להיבנות לטובת העם הברזילאי (תחבורה ציבורית וכבישים חדשים, למשל) לא יהיו מוכנות בזמן או בכלל, ועדיין התקציב שהממשלה תוציא על האירוח יחרוג עד פי חמישה?שישה מהעלות המתוכננת שהובטחה לציבור, שישלם על כך.

חצי עבודה

לברזיל היו שבע שנים להתכונן, אך כאמור העבודה לא הושלמה: שלושה איצטדיונים עדיין בשלבי בנייה, נמלי תעופה חדשים יהיו מוכנים חלקית, מרכזי האוהדים - ספק אם יוקמו, ופרויקטים נוספים יושלמו, אם בכלל, רק אחרי שהמונדיאל יסתיים. "כל הבעיות נמצאות תחת שליטה ועד המונדיאל הכל יהיה מוכן נפלא", התחייב בשבוע שעבר נשיא פיפ"א ספ בלאטר - ממש לא בטוח.

ברזיל התחייבה שכל 12 האיצטדיונים יהיו מוכנים עד סוף 2013, רק מחציתם הושלמו בזמן, ואחד מהשלושה, שמוגדרים עדיין כאתרי בנייה, הוא האיצטדיון בסאו פאולו, שיארח את משחק הפתיחה ב?12 ביוני (ברזיל מול קרואטיה) וכן את חצי הגמר. אבל גם אם כל האיצטדיונים יהיו מוכנים כצפוי, התשתיות סביב לפחות עשרה איצטדיונים מתוך ה?12 - דרכי הגישה, חניות, תאורה - לא מוכנות, חלק גדול גם לא יהיו מוכנות לגמרי בזמן. העבודה בשטח כרגע היא למזער נזקים. באתר הברזילאי המוביל "לאנסנט" נכתב: "חלק מחומרי הבנייה ייראו באיצטדיונים מסוימים ובסביבתם. בנוסף, לאוהדים בכיסאות גלגלים יהיה קושי להגיע למקומותיהם".

ביום ראשון נחנך איצטדיון חדש בעיר מנאוס הנידחת, בלב יערות הגשם של האמזונאס - איצטדיון שבבנייתו הושקעו 290 מיליון דולר (70 מיליון יותר מהתכנון המקורי). רק 20 אלף איש (מתוכם 2,000 פועלי האיצטדיון) הגיעו למשחק החניכה באיצטדיון שיכול להכיל 44 אלף. המארגנים סיפרו שהאיצטדיון מוכן ב?98%, ובכל זאת נשמעו ביקורות רבות.

העבודה באתר כלל לא הושלמה: חריצים רבים נתגלו בגג האיצטדיון ודרכם היתה דליפה; אוהדים התלוננו שעל הכרטיסים שלהם נרשמו מספרי כיסאות שכלל לא קיימים (והופנו ליציעים שעדיין סגורים); התורים למזנונים היו עמוסים בעשרות רבות של אנשים; חלק ממבני השירותים עדיין באמצע בנייה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עובד באצטדיון ויולדאו, מנאוס. מונדיאל 2014. AP
עובד באצטדיון ויולדאו, מנאוס. מונדיאל 2014/AP

"אסור שטעויות כאלו יקרו", אמר בכיר בצוות הארגון של המונדיאל, ומושל מנאוס יצא מכליו כשנדרש לתת הסבר מה המורשת של האיצטדיון, מה יעשו איתו אחרי הטורניר ואם לא חבל על הכסף. כמו כן, רק 1,700 מיטות מחכות במלונות העיר לרבבות התיירים שצפויים להגיע לארבעת המשחקים שייערכו בו, ובהם המפגש המרתק בין איטליה לאנגליה. ומה הפתרון של משרד התיירות הברזילאי? מאות מיטות שיוצעו על אוניות בפאתי העיר.

ולא רק במנאוס הבלאגן הגדול חוגג. באיצטדיון בבלו הוריזונטה, שבו ייערכו משחקים חשובים, כולל חצי הגמר, חורים בגג איפשרו לגשם לרדת על היציעים, ורוחות עזות, בתחילת השבוע שעבר, הובילו לקריסת גג המתכת. גם מערכת הניקוז קרסה ויצרה שלוליות בחלקים שונים במגרש.
גם גג האיצטדיון בסאו פאולו ניזוק קשות לאחר פגיעות מנוף שקרס, ושני אנשים מצאו את מותם (בסך הכל שישה אנשים מתו במהלך עבודות הבנייה למונדיאל). היו חששות ששיקום האיצטדיון יימשך עד לאפריל?מאי וילחיץ את המארגנים, אך ביום שלישי האחרון הגיעה בשורה מעודדת - האיצטדיון בסאו פאולו שוקם וכמעט מוכן לגמרי, אחרי ש?1,500 הפועלים עבדו במרץ. עכשיו צריך לעבוד על כל התשתיות סביבו.

האיצטדיון בקויאבה, שבנייתו חרגה בהרבה מלוחות הזמנים, כמעט גמור, אך נדרשת המון עבודה בסביבתו ובדרכי הגישה אליו. האיצטדיון בנטאל צריך לעבור בחינות שיאשרו שהוא מוכן וראוי, כשכל הסביבה שלו נראית כעת כמו בלאגן גדול. גם התשתיות סביב איצטדיון פורטו אלגרה המוכן, ממש לא מוכנות. איצטדיון שנראה טוב, גם בגישה אליו, נמצא בפורטאלזה. אבל זו עיר חמה ולחה, שמשחקים בה רק בשעות הערב, ואילו במונדיאל ייערכו בה משחקים בשעות 13:00 ו?16:00. למה? שוק הטלוויזיה האירופי שמכתיב את לוחות הזמנים.

שביתות פועלים חוזרות ונשנות היו בחמישה מהאיצטדיונים שנבנו, ברוב המקרים בשל אי קבלת שכר ועוד פעמיים במחאה על עבודה בתנאים לא בטוחים. השביתה הבולטת היתה באיצטדיון בקוריטיבה, שבנייתו היתה אמורה להסתיים בדצמבר האחרון, אך פיפ"א, שאישרה כי יארח משחקים, הודיעה כי הוא יושלם רק במאי.

בכל עיכובי הבנייה כולם האשימו את כולם וברחו מאחריות. שר הספורט מאשים את הביורוקרטיה וטען כי הרשויות אשמות, כיוון שלא נתנו בזמן אישורי בנייה. הרשויות טענו שלא זורמים תקציבי ממשלה וכן הלאה. "אנחנו נוסעים 200 קמ"ש, הרבה יותר מהמהירות המותרת", אמר לאחרונה ואלקה, "עובדים בשיא הקצב והמרץ, כי צריך להשלים הרבה מאוד עבודה ולהכין הרבה מאוד דברים".

פילים לבנים

התקציב המקורי של ממשלת ברזיל לבניית האיצטדיונים עמד על מיליארד דולר, נתח זעיר מהסכום הכולל - והממשלה טענה שרוב הכסף לבנייתם יגיע מהשקעות פרטיות. ההשקעות האלה לא זרמו ו?80% מתקצוב בניית האיצטדיונים מגיעים מכספי ציבור, כשתקציב האיצטדיונים צמח ל?3.5 מיליארד דולר. הוא צפוי לטפס עוד. תקציב התשתיות - כמו כבישים לאיצטדיונים וטיפולים קלים ולא משמעותיים בתחבורה הציבורית הכושלת של ברזיל - יעלו עוד כ?11 מיליארד דולר והתקציב הכללי שעמד תחילה על 15 מיליארד דולר - יגיע ל?20 מיליארד דולר.

יש כאן שתי בעיות עקרוניות: התועלת של המדינה והציבור מהפרויקטים לקראת המונדיאל (ויש 120 פרויקטים ב?12 ערים) קלושה ומפוקפקת ביותר. עבור בני המעמד הסוציאלי הממוצע בברזיל מדובר בבזבוז של מיליארדים, שבניגוד להצהרות הממשלה לא יועיל לחיי היומיום ביום שאחרי. את הכסף הגדול הזה הם היו רוצים לראות הולך לבתי ספר, לבתי חולים ולכבישים ראשיים.

ברזיל חווה את הריטואל הקבוע של הפשע המוסרי, שאליו התרגלנו בכל אירוע ספורט ענק: הבטחות של פוליטיקאים לזינוק כלכלי, שדרוג התשתיות, הכנסות עצומות מהמוני תיירים ומפרסום, ואז מייד אחרי האירוע הכלכלנים מצביעים על הפסדים עצומים ועל נזק לכלכלת המדינה. תשאלו את דרום אפריקה 2010.

אצטדיון מרקאנה, ריו דה ז'ניירו. מונדיאל 2014. GettyImages
איצטדיון מרקאנה, ריו/GettyImages

והנה דוגמה: בעיר הבירה המרוחקת, ברזיליה, בנו על השדרה המרכזית איצטדיון לאומי ענק עם 70 אלף מושבים. אין קבוצת כדורגל רצינית אחת בברזיליה; הקבוצה הבכירה בעיר משחקת בליגה הרביעית לעיני 1,000 צופים. מרבית הסיכויים שהאיצטדיון יפורק אחרי המונדיאל בשל עלויות התחזוקה הגבוהות.

מצב זהה צפוי גם במנאוס, בקויאבה ובנטאל. ממוצע הצופים באיצטדיונים בליגה הבכירה - 12,900. האם בזכות איצטדיונים מודרניים ומשוכללים ינהר פתאום מעמד הביניים לאיצטדיוני כדורגל? יותר סביר להניח שנראה פילים לבנים, עדות כואבת ומרגיזה לבזבוז של מיליארדים.

הרבה פרויקטים של תשתיות, כולל הגדולים ביותר (כביש ראשי המחבר בין ריו לסאו פאולו למשל), נשארו כתוכניות על ניירות שהושלכו לפח; בעיקר בתחבורה - שיפוצים ובניית טרמינל חדש בנמל התעופה של פורטאלזה התעכבו ויגיעו לידי גמר רק ב?2017, רכבת קלה שתוכננה במנאוס נגנזה, מסלולים מהירים שתוכננו לתחבורה ציבורית בכבישים בסלבדור ובבלו הוריזונטה ירדו מהפרק. הזמן לא יאפשר.
הברזילאים רגילים לכבישים פקוקים מאוד, לאוטובוסים לוקח שעות רבות להגיע ליעד, וכך זה יישאר גם בקיץ המתקרב. בברזיליה עדיין יש רק שני קווי מטרו, שכמעט כל הנתיבים שלהם חופפים, בבלו הוריזונטה יש קו מטרו אחד. בסלבדור בכלל אין מטרו, המבקרים יהיו תלויים במוניות, והעלות בהתאם.

תוסיפו לאי הנוחות הזאת את המחסור במלונות - בערים מסוימות התפוסה מלאה הרבה זמן מראש. ועוד לא הזכרנו את המרחקים העצומים שהנבחרות והתייירים ייאלצו לעבור ואת העלויות הגבוהות מאוד שצפויות לכל אחד מהתיירים שיגיעו לחודש של חגיגת הכדורגל הגדולה ביותר.

הפגנות וכוח

סקר שנערך בברזיל לפני שלושה שבועות הראה שיעורי תמיכה נמוכים באופן חסר תקדים של הציבור באירוח המונדיאל - 52% בלבד (לעומת 38% מתנגדים), בעוד בנובמבר 2008 שיעור התומכים עמד על 79%. ברזיל היא אולי אומה חולת כדורגל, אבל לפני כן היא אומה שרוצה תנאים סוציאליים טובים יותר. 81% מהציבור היו מעדיפים שאת הכסף ישקיעו כאמור בבריאות ובחינוך ולא באירוח הטורניר. הציבור מוחה על שחיתות הממשל ובזבוז כספי הציבור.

ביוני 2013 ברזיל אירחה את "גביע הקונפדרציות" - מפעל שמהווה חזרת גנרלית למונדיאל, גם אם במתכונת מצומצמת. לתדהמת הממשלה והנשיאה דילמה רוסף, ולתדהמתה של פיפ"א, מיליוני ברזילאים, במאה ערים שונות, יצאו לרחובות להפגנות סוערות לאורך כל הטורניר. כ?350 אלף מתוכם הפגינו בריו דה ז'נירו.

המפגינים דרשו בין היתר דיור, חשמל, גישה לרופאים ובניית בתי ספר. זו היתה התקוממות עממית נגד השחיתות, הבזבזנות וסכומי העתק שהושקעו במונדיאל. כשלהמונים החיים בעוני מחפיר אין רווחה ותנאים סוציאליים מינימליים, והם עוד נאלצים לסבול אינפלציה וקיצוצים ממשלתיים, תקציב המונדיאל מוציא אותם לרחובות.

הבעיה המרכזית, המובילה לפגיעה כלכלית, היא שההוצאות כולן נופלות על כתפי המדינה המארחת, בעוד מרבית ההכנסות הולכות לפיפ"א, שגם מפקחת על המתקנים והתשתיות, נותנת הנחיות והערות ועורכת ביקורות. "התחושה היא שברזיל מסבסדת את הטורניר, ופיפ"א קוצרת את הרווחים", מחדד העיתונאי קנדי. ואכן, פיפ"א מחייבת מדינה שרוצה לארח מונדיאל - שכל הרווחים של הטורניר ייכנסו לקופת פיפ"א, ללא תשלום מס.

האם יש יותר חזירות ואי צדק מזה? תספרו על זה ל?100 אלף תושבי שכונות העוני בברזיל, שנזרקו מפחוניהם בשביל פרויקטים תשתיתיים, כגון סלילת כבישים מחברים בין האיצטדיונים לנמלי תעופה ולעיר. האיצטדיון בסלבדור מוקף בפאבלות (שכונות העוני), גם המרקאנה בריו סמוך לפאבלות. העניים רואים מקרוב לאן הכסף הולך והם כועסים. כועסים מאוד.

יש חששות כבדים מצד הממשלה ופיפ"א מהפגנות המונים, וגם מאלימות של כנופיות מסוכנות. לכן 150 אלף חיילים ושוטרים ועוד 20 אלף מאבטחים ינסו לשמור על הסדר במונדיאל. בהפגנות האחרונות נגד המונדיאל המשטרה טיפלה במפגינים בצורה אלימה, מאיימת ודרקונית, בניסיון להפחיד אותם, כדי שלא ייצאו לרחובות במונדיאל.

כזכור, האיצטדיון בברזיליה ממוקם במרכז העיר, על השדרה הראשית, שם יושבים כל גופי הממשל. במהלך גביע הקונפדרציות נערכו הפגנות בפאתי האיצטדיון, סמוך לבנייני הממשל. בשנה האחרונה נערכו כמה פגישות של צמרת משרד ההגנה כדי לדון בעניין, והוחלט לאפשר מתחמי הפגנות בשכונה מרוחקת מהמרכז.

במונדיאל 2006, שנערך בגרמניה, נחנכה מסורת חדשה: מרכזי אוהדים בכל הערים המארחות, שם מקרינים על מסכי ענק את המשחקים להמונים באווירה כיפית עם הרבה בירה ואוכל. בגרמניה בילו בהם 18 מיליון אורחים (לעומת 3.5 מיליון בלבד באיצטדיונים במהלך המשחקים), והספונסרים של פיפ"א הכניסו מכך המון כסף. לעומת זאת, בברזיל, באווירה הציבורית שנוצרה, המארגנים חוששים לבזבז כסף על מרכזי אוהדים מחשש שזה יהפוך אתר מרכזי להפגנות נגד אירוח המונדיאל.

פלה, הכדורגלן הברזילאי האגדי, שנחשב לטוב בהיסטוריה, אמר השבוע בפאריס: "אסור למפגינים לדפוק את התוכניות למונדיאל. הם עלולים לפגוע בתדמית המדינה ולהרוס הכל. אני אהיה עצוב כברזילאי אם זה יקרה, כי יש לנו הזדמנות להציג לעיני העולם את המדינה שלנו, לעשות כסף ולפתח את התיירות".

אבל פלה איבד בשנים האחרונות הרבה מהפופולריות שלו ונחשב למנותק מהעם. לעומתו, שחקני עבר גדולים, דוגמת רומריו - כיום חבר בפרלמנט הלאומי מטעם ריו - צידדו בדרישות המפגינים ומתחו ביקורת נוקבת על פיפ"א ועל הממשלה. האהדה כלפיו כמובן יצאה אל מחוץ למגרשים שבהם כיכב.

אז נכון, ברזיל מדינה ענייה ואירוח המונדיאל, במקום לפתור את בעיותיה, רק צפוי להעמיק אותן: הפער בין עשירים לעניים רק גדל, העוני הרב בפאבלות המרובות גורם לכך שהילדים העניים רק יכולים לחלום לקנות כרטיס למשחק ונותרו הרבה שאלות פתוחות: האם נמלי התעופה יתמודדו עם העומס הרב? האם המפגינים, שלא צפו את יציאתם לרחובות בשנה שעברה, שוב יופיעו ויטרידו את המארגנים? האם האבטחה תהיה מספיק טובה?

ובכל זאת, לא הכל שחור. העיתונאי רייט תומפסון מ?ESPN העיד לאחרונה בביקורו בברזיל על שיפור ביטחוני ניכר בפאבלות של ריו. עד לפני שנים ספורות היו שם כנופיות חמושות שניהלו מאבקים מזוינים ובאוויר היתה תחושת מלחמה. אבל מאז, כוחות צבא נכנסו פנימה באומץ, הוצבה תחנת משטרה בתוך כל פאבלה, וכוחות הצבא מטפלים בעבריינים הכבדים. כיום התחושה היא שיותר בטוח שם.
במונדיאל יפעלו גם המוני מתנדבים. 600 אלף אוהדי כדורגל צפויים להגיע לברזיל לעודד ולבלות. תהיה חגיגה גדולה, וכל העולם צפוי ליהנות ולהתפעל למשך חודש.

מלך השערים במונדיאלים בכל הזמנים, רונאלדו הברזילאי, הודה לפני שבוע: "אני מתחיל להרגיש פרפרים בבטן כמו בזמן שהייתי שחקן, לקראת משחק גדול. אנחנו בישורת האחרונה של ההכנות. אני כבר לא יכול לחכות לפתיחת הטורניר. נתראה במונדיאל".

  • עוד באותו נושא:
  • מונדיאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully