וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדיין, לא מעוניינים בהסלמה

יואב לימור

13.3.2014 / 5:25

ישראל יצאה אמש לתגובה צבאית נרחבת בעזה. בהתייעצויות שהתקיימו בשעות הערב לא היו סימני שאלה על עצם התגובה: מאז מבצע "עמוד ענן" מקפיד צה"ל להגיב על כל ירי או שיגור. הדילמה היתה על היקף התגובה - כזאת שתגבה מחיר ותעביר מסר ברור לצד השני, אבל לא כזאת שתוביל להסלמה.

למרות הכעס על מתקפת הקסאמים הנרחבת (והמפתיעה), היה קשה אמש למצוא בישראל התלהבות להיקלע להרפתקה עזתית. הכלים עדיין לא נשברו - המצב הביטחוני בנגב טוב משמעותית בהשוואה לעבר - והלגיטימציה הפנימית והבינלאומית לפעולה כזאת תהיה מוגבלת. מעבר לכך, יש המגבלות האובייקטיביות: מזג האוויר הלא נוח שפוגע משמעותית בחופש הפעולה של חיל האוויר, וחג הפורים על שלל אירועיו המתוכננים, שיש רתיעה מובנת מביטולם.

גם בעזה לא מעוניינים לשבור את הכלים

נדמה שגם בעזה לא מעוניינים לשבור את הכלים. הג'יהאד האיסלאמי השתולל אתמול בעקבות הרג שלושת אנשיו בתקרית הגדר שלשום, אבל למרות הצהרותיו כי הרגיעה מול ישראל הסתיימה, אין לו עניין אמיתי להיכנס לסבב לחימה ממושך שבו הוא עלול לאבד נכסים משמעותיים.

הארגון פעל אתמול בידיעה שיספוג, אבל גם מתוך הבנה שהפעילות - שלו וזאת שצפויה מצד ישראל - לא תחרוג מגבולות "כללי המשחק" הבלתי כתובים שעוצבו בין הצדדים בשנה וחצי האחרונות.

ובכל זאת, היקף הירי אתמול היה המשמעותי ביותר מאז "עמוד ענן". מותר לפיכך לחשוד שהיו לו סיבות נרחבות יותר מאשר התקרית שלשום: למשל הדיווחים על המגעים לפיוס בין איראן לחמאס. בג'יהאד האיסלאמי חוששים בוודאי כי תמיכה איראנית בחמאס תבוא על חשבונם, ופעילות כמו זו שבוצעה אתמול נועדה להזכיר שהם כאן, ורלוונטיים מתמיד. ממילא נתונים שני הארגונים בסידרת עימותים פנימיים בעזה, שכבר הובילו לירי על ישראל; ייתכן שגם אתמול הגבירו חיכוכים מקומיים את המוטיבציה הגבוהה ממילא של פעילי הג'יהאד לנקום את מות חבריהם. רעש רקע רלוונטי נוסף הוא ספינת הנשק שנתפסה בדרכה לעזה, ואובדנה בוודאי תיסכל את הנהגת הארגון.

ועדיין, כאמור, בעזה (כמו בישראל) לא מעוניינים בהסלמה, ומכאן גם ההערכה שמדובר בסבב נוסף שמוגבל בהיקף ובזמן. לכך גם תורמת ידיעת שני הצדדים כי בהינתן הידרדרות, הצטמצמו מנגנוני ההידברות ביניהם על רקע הקרע בין מצרים לחמאס. בעזה אף נפוצו שמועות כי קהיר מעודדת את ישראל לפעול, וסביר שחמאס ינסה לרסן היום את פעילי יתר הארגונים כדי לא להיקלע להידרדרות לא רצויה. גם עשרות היעדים שהותקפו אמש נועדו לעקר ממנו כל מוטיבציה להילחם, ועל הדרך גם לשלול ממנו ומהג'יהאד האיסלאמי נכסים שעלולים לשמש אותם בהסלמה משמעותית בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully