וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט שהתנגד להתנתקות והגן על זכויות הפלסטינים

12.3.2014 / 9:16

אדמונד לוי שהלך לעולמו לא נהה בפסיקותיו אחר צד אחד של המפה הפוליטית. לאחר פרישתו מונה לבחון את ההתנחלויות וקבע שאינן שטח כבוש. מאידך, יצא להגנת עובדים זרים ופלסטינים

ספק 500

השופט אדמונד לוי שהלך אמש (שלישי) לעולמו בגיל 72 ייזכר בזכות פסיקות שאינן נטו תמיד לצד אחד של המפה הפוליטית. כך לדוגמא, ב-2005 מצא עצמו לוי בעמדת מיעוט, כשביקש לפסול את תכנית ההתנתקות בטענה שאינה חוקתית, משום שלדבריו ראש הממשלה אריאל שרון הטעה את בוחריו, כשהתחייב במסע הבחירות שלא לסגת מעזה. לאחר פרישתו מינה ראש הממשלה בנימין נתניהו את לוי לעמוד בראש ועדה שבחנה נושאים הקשורים בבנייה בהתנחלויות. הוועדה מצאה כי השטחים אינם בבחינת "שטח כבוש", מאחר שלא הוחזקו בידי ירדן על פי הדין הבינלאומי. מסקנות הוועדה נחשבות לשנויות במחלוקת.

לעומת זאת, השופט לוי הציג בפסיקותיו גם הגנה בלתי מתפשרת על זכויות אדם. ב-2006 קבע כי התיקון לחוק האזרחות המונע איחוד משפחות בין פלסטינים לתושבי ישראל אינו חוקתי. עם זאת, קבע כי אין לבטל את החוק, שתוקפו עמד לפוג בתוך כמה חודשים. עוד זכורה פסיקתו בבג"ץ קו לעובד, אז הורה לוי על ביטול הסדר הכבילה של עובדים זרים בישראל, כשאמר כי "טעמה המר של גלות אינו זר לנו – הלוא ידענו את נפש הגר". כמו כן, בחוות-דעת מיעוט, לצד נשיאת העליון דאז דורית ביניש, פסק אדמונד לוי נגד עסקת הטיעון שהשיג היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז עם הנשיא לשעבר משה קצב במשפט האונס של האחרון.

שופט העליון בדימוס אדמונד לוי מת בגיל 72

הוגש דו"ח צוות לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ולוי עם דוח ההתנחלויות/לשכת העיתונות הממשלתית

לוי כיהן כשופט בית המשפט השלום, בהמשך בית המשפט המחוזי, עד שמונה ב-2000 כמינוי זמני לשופט בית המשפט העליון, מינוי שהפך למינוי של קבע באוגוסט 2001. ב-2011 פרש מכס השיפוט. הלווייתו תתקיים היום בשעה 15:30 בבית העלמין הישן ברמלה. במהלך טקס ההלוויה, יישאו דברים נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שרת המשפטים, ציפי לבני, ושופטת בית המשפט העליון אסתר חיות.

ראש הממשלה נתניהו ספד ללוי, שלדבריו היה מבכירי השופטים בישראל. "אדמונד לוי עבר את כל שלבי מערכת השיפוט עד כהונתו בבית המשפט העליון, שם הותיר חותם עמוק", אמר נתניהו. "אדמונד לוי היה חריף מחשבה בעל עצמאות אינטלקטואלית יוצאת דופן, ובעל יכולת מרשימה לנתח מצבים מורכבים. הוא היה ישר כסרגל ולא התיירא להביע את דעתו פעם אחר פעם בנושאים השנויים במחלוקת. עם ישראל, מדינת ישראל, וארץ ישראל היו בראש מעייניו. יהי זכרו ברוך".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully