וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים, אל תפחדו מההיי-טק

איילת בן ערב

10.3.2014 / 18:03

למרות שהן ממלאות את חוגי הלימוד למנהל עסקים באוניברסיטאות, קשה למצוא כיום נשים בחברות סטרט-אפ בישראל. מנהלת חממת פיתוח מסבירה מדוע ההיי-טק מתאים לנשים

נשים בהיי-טק. נושא מדובר באופן כללי ובשנים האחרונות בפרט, כשעלה לכותרות לאחר התבטאויות כמו של מאריסה מאייר מנכ”לית יאהו ואחרות. מסלולי הלימוד למנהל עסקים מלאים בנשים. מדוע אם כן הנשים לא משלימות את המהלך ומגיעות לעמדות בכירות בארגונים ובחברות הגדולות? האם זה בגלל האימהות? האם בגלל חוסר בטחון וחוסר אמביציה? האם בגלל תרבות ארגונית גברית? האם הנשים לא מצליחות להתאים את עצמן לניהול גברי השולט בארגונים ומוותרות מראש על המאבק? מדוע אנחנו לא חזקות מספיק להתוות דרך חדשה, ייחודית, המביאה לידי ביטוי את העוצמה הנשית וסגולותיה?

ניהול גברי נחשב כניהול היררכי, מונחה מטרה ותוצאות, מנחית הנחיות ודבק במשימות שיש לבצע. ניהול נשי לעומת זאת נחשב כניהול רחב יותר, פחות ליניארי, כזה שמרבה לשתף, להתייעץ. האם במבנה החברות של העתיד יש יתרון לניהול נשי? האם בחברות סטארט-אפ יש יתרון לניהול נשי? קן רובינסון מרבה לדבר בספרו שיצא לאחרונה "לצאת מהקווים" על חדשנות בארגונים. לטענתו, החדרה של תרבות ארגונית המעודדת חדשנות ויצירתיות היא הכרחית בחברות של העתיד. כדי לייתר תרבות כזו יש להנחיל התנהלות ארגונית מתאימה למשל כזו המעודדת שיתוף פעולה בין העובדים בכל הדרגים, תנועה של רעיונות ופעולות בארגון שאינה רק בכיוון אחד אלא גם מלמטה למעלה ובאופן רוחבי. אלמנטים שניתן לקרוא להם נשיים כיוון שהם מעודדים רוחב, הכלה, דינאמיות, שיתוף, הקשבה.

הסטרט-אפ מתאים לנשים

באופן דומה, חברות סטארט-אפ ניכרות בהתנהלות ארגונית מעודדת חדשנות. חברת סטארט-אפ מאופיינת בכך שההיררכיה בה נמוכה, האווירה הארגונית היא שכולם רואים בחברה כשלהם ולכן ההתמסרות היא רבה. גם החפיפה בתפקידים גבוהה כי הצוותים בדרך כלל קטנים. הדינמיות גבוהה כי ההחלטות מתקבלות מהר, אין הקפדה על נהלים אלא פועלים לרוב באופן מאולתר, יצירתי וחכם. ארגון כזה הוא אנטיתזה לניהול גברי קלאסי, כזה שהוא מאד סמכותי, ליניארי, כוחני, החלטי ונוקשה.

אם נוסיף לזה את הגמישות הרבה בעולם היזמות מבחינת שעות עבודה, הרי שחברת סטארט-אפ היא סביבה ארגונית מושלמת לנשים.

בשנתיים האחרונות, במסגרת עבודתי בחממה הטכנולוגית "נסטק", אני לוקחת חלק באיתור יזמים ויזמיות בעלי רעיונות טכנולוגיים חדשניים ומסייעת להם להקים חברה, לפתח מוצר ולשגשג. ליזמים הנבחרים אנו מעניקים מימון, מרחב פיזי וכל השירותים הדרושים להקים חברת סטארט-אפ ולהוביל אותה להצלחה. כרגע פועלות בחממה ארבע חברות בתחומים טכנולוגיים שונים. הייחודיות שלנו היא בכך שאנו מתמקדים במיזמים בשלב המאוד מוקדם של גיבוש הקונספט וביזמים מהפריפריה החברתית, כאמור בניהן נשים.

ולמרות כל היתרונות שמניתי לעיל, עדיין אני רואה מעט מידי נשים יזמיות בעולם ההייטק.

הכותבת היא מנכ"לית החממה הטכנולוגית ליזמים מתחילים "נסטק" בחיפה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

  • עוד באותו נושא:
  • היי-טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully