וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפיסת האונייה: העוצמה שבמניעת המכה

ד"ר גבי אביטל

9.3.2014 / 8:29

קיומה הקצר של מדינת ישראל עמוס באירועים אשר עשויים לכלכל ולפרנס מדינות גדולות ממנה בכמה מידות. ואולם ההיסטוריה הצבאית של העם היהודי קצרה וענייה להפליא. מאז מרד בר?כוכבא ועד לתקופת התחייה הלאומית חולפות 1,800 שנים, וכולן בארצות נכר ללא צבא וללא נשק וכמובן ללא מסורת צבאית. ובכל זאת, ניתוח אובייקטיבי, עד כמה שהדבר אפשרי, מראה כי מאז קום המדינה, מאז היווסדו של צבא ממלכתי, נעשו פעולות צבאיות רבות החורגות בכל קנה מידה בנועזות, בתחכום, בייחוד וכמובן בהצלחה.

אחת מן הפעולות הללו היתה מסכת של הכנה מדוקדקת, תיאום ומידע, החלטה וביצוע מדויקים. ואם נסנן את הציניות אשר קיימת אצל כמה אנשי תקשורת, הרי הפעולה בשבוע שעבר הפיחה רוח במפרשי הקיום היהודי. אין כאן אובדן פרופורציה. יש כאן הכרה במהלך שיש בו מן העוצמה אשר בולמת מלחמה. יש בו העצמה של כוח ההרתעה אשר רבות דובר עליו כמונע מלחמות, והנה הוא במלוא כוחו.

מומחי ביטחון לא מעטים מזהירים השכם והערב כי מספר הטילים והרקטות בחזית הצפון והדרום מסתכם בעשרות רבות של אלפים. ואולם אזהרתם מובילה למסקנה מוטעית שיש להשמיד כל טיל וכל רקטה - שאם לא כן, לא ננצח במערכה הכוללת. לרוב, אזהרה זו באה עם דרישה לוויתורים מפליגים בתחום המדיני. פעולת ההשתלטות על ספינת הטילים מאיראן מוכיחה את ההפך. אסור בתכלית האיסור להגיע למצב שבו טילים ישוגרו לישראל, בין שאלה באים מדרום לבנון, מעזה או מאיראן.

כל דרך למניעת התגרענות איראן הכרחית

מדוע? מפני שאפשר להמשיל זאת לשני אקדוחנים הנאבקים זה בזה. לאחד יש חופש פעולה לירות מתי שיחפוץ, בכל אקדח שיש ברשותו, בעוד לאקדוחן השני (ישראל) מותר לנסות לפגוע בקליעים רק אחרי שהם נורו. חכמה ככל שתהיה מערכת ההגנה מפני טילים אשר נפרסת בישראל, תועלתה המבצעית מוטלת בספק ברגע שטילים ארוכי טווח בעלי ראש נפץ גרעיני ישוגרו מאיראן או מכל מקום אחר לעבר ישראל.

הסיכון הזה מופלג בעוצמתו. לפיכך, כל דרך למניעת התגרענותה של איראן היא הכרחית. היא יכולה להיות מתחום הסייבר או מתחום לכידת אמצעים טכנולוגיים בים או ביבשה, והיא יכולה להיות כמבצע צבאי משולב לפגיעה אנושה בתשתיות הייצור האיראניות. גם אם שאלת העיתוי ביחס לפעולת ההשתלטות האחרונה היא קנטרנית, עתה היא תעלה בחריפותה: עד מתי תידחה הפעולה הצבאית המתבקשת מול איראן?

למתנגדים תהיה תשובה מתמדת, לא תלוית זמן - אסור לתקוף את איראן. למרות אינספור ראיות מפלילות נגד איראן על כך שכל אקדחיה מעשנים כמו קטרים, ההתנגדות היא עקרונית, אין לישראל יכולת וצורך לתקוף. על פי גישה זו, יש לחכות לקרב האקדוחנים ולא חשובה כלל וכלל הסכנה שבעצם קיום נשק גרעיני. וכפי שנכתב מעל במה זו פעמים רבות, ברגע שאיראן תחזיק ולו רק פצצה אחת בלי להשתמש בה, תסריטי בלהות יהיו מנת חלקו של המזרח התיכון בכלל ושל ישראל בפרט.

מי שמתכונן למלחמה הוא מי שימנע אותה. יירוט הטילים האיראניים בים הוא אחת הדרכים למניעתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully