וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על העיר: "בית שמש חייבת לנצח"

9.3.2014 / 13:22

הבחירות בבית שמש יתקיימו השבוע אך המתמודדים ערוכים כבר לקרב. "אבוטבול ינצח בהפרש של 2,000 קולות", מבטיחים בצד החרדי. "יש התעוררות שמורגשת היטב", טוענים החילונים

בחירות חוזרות בבית שמש: "קיבלנו את העיר בחזרה". עומר מירון
ראש בראש. המועמד הציוני אלי כהן והמועמד החרדי משה אבוטבול/עומר מירון

הבחירות החוזרות לראשות העיר בית שמש יתקיימו ביום שלישי, ושני המחנות – הציוני והחרדי, נערכים למערכה על צביונה של העיר. בחודש שעבר דחה בית המשפט העליון את הערעור שהוגש על ביטול תוצאות הבחירות בבית שמש בשל חשד לזיופים ושר הפנים, גדעון סער, הודיע כי הבחירות החוזרות לראשות העיר ולמועצת העיר יתקיימו ב-11 במרץ. תושבי בית שמש החילונים חוששים כי העיר שנוסדה בשנת 1950 על ידי עולים מבולגריה תהפוך למעוז חרדי, כפי שהצטיירה בשנים האחרונות בכלי התקשורת.

עוד בוואלה! חדשות:
בשיא המתיחות מול המערב: רוסיה ערכה ניסוי בטיל בין-יבשתי
נתניהו בוועידת איפא"ק: "מוכן להגיע לשלום היסטורי"
כוח דובדבן עצר בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בחברון

"בית שמש חייבת לנצח במאבק הזה, כדי שכל הציבור ידע איך לחיות אחד עם השני", אמר דניאל גולדמן, אחד הפעילים המרכזיים במטה הבחירות של אלי כהן, המועמד של המחנה הציוני בבית שמש שהפסיד בבחירות שהתקיימו בחודש אוקטובר 2013. "זה המסר האמיתי שלו, למרות כל הניסיונות לצייר אותו כאנטי-חרדי. הוא בא מהעיר והוא מבין את האווירה". מנגד, שלמה פודרה – ממקורביו של ראש העיר המכהן משה אבוטבול אשר ערער על ביטול זכייתו בבחירות המקומיות, מאמין בסיכוייו של מועמד ש"ס: "אני בטוח שאבוטבול ינצח בהפרש של לפחות 2,000 קולות, ונקבל עוד מנדט לגוש שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת תושבי בית שמש לאחר גילוי הזיופים בבחירות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביום הבחירות, לאחר שהתקבלו תלונות על זיופים ואי-סדרים, פשטו כוחות משטרה על דירה בבית שמש הודות למידע מודיעיני שהגיע אליהם, לפיו במקום קיימת תעשיית זיופים מאורגנת שמטרתה השפעה על תוצאות הבחירות לטובת המועמד החרדי. בדירה נעצרו שבעה חרדים בחשד שעמדו מאחורי הקנוניה.

כ-100 אלף תושבים מתגוררים בבית שמש, וכמחצית מהם בעלי זכות בחירה. בבחירות שהתקיימו בחודש אוקטובר החולף מימשו את זכותם להצביע כ-34 אלף תושבים – כ-67%, שיעור הגבוה משיעורי ההצבעה בערים אחרות. במחנה החילוני חוששים משאננות הבוחרים בשל העובדה ששיעור המצביעים במגזר החרדי בעיר גבוה מאשר במחנה הציוני, ולאור זאת נוצר איחוד בין אנשי שמאל לימין, דתיים לחילוניים התומכים בכהן. "הקואליציה הציונית" כוללת את סיעות הליכוד, העבודה, הבית היהודי, ישראל ביתנו וכן שתי מפלגות מקומיות - "עתיד העיר" ו-"בית שמש חוזרת" שבראשה עומד כהן.

האוכלוסייה החילונית בבית שמש מונה כ-2,000 בעלי זכות הצבעה וכן כ-1,300 בעלי זכות מהעדה האתיופית. אמנם בעבר נטו רובם להצביע עבור מועמדים מהמחנה הציוני, אך מאז הבחירות האחרונות השקיע ראש העיר אבוטבול מאמצים רבים לגיוס פעילים מרכזיים בעדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הפגנת החרדים בכיכר השבת בירושלים נגד חילול קברים בבית שמש, ינואר 2014. יואב דודקביץ'
חרדים בבית שמש/יואב דודקביץ'

ההבחנה בין הגוש החילוני לזה החרדי בבית שמש לא תמיד ברורה. בבחירות החולפות קיבלה מפלגת "טוב" המזוהה עם התושבים החרדים 1,299 קולות – וחסרו לחבריה כמה עשרות בודדות של קולות כדי להכניס נציג למועצת העיר. חברי המפלגה תמכו בגלוי באלי כהן – ולא במועמד החרדי אבוטבול. עם זאת, בשל תחושת העליהום המורגשת בקרב החרדים בעיר, גם המתונים שבהם מזדהים עם המועמד החרדי במערכת הבחירות הנוכחי, ומפלגת "טוב" נמנעה הפעם מתמיכה גלויה במועמדים.

במחנה הציוני מתמקדים בהעלאת שיעור ההצבעה, בעיקר בשכונות הוותיקות בעיר, שבהן מתגוררים כ-30 אלף תושבים. במחנהו של כהן מאמינים כי השוואת שיעור המצביעים לזה של המחנה החרדי תבטיח להם את הזכייה בבחירות. בקרב החרדים, ההתמקדות היא בזרם הקנאי שאנשיו – כ-3,000 תושבים, לא מצביעים מבחינה אידיאולוגית.

"יש התעוררות רבה שמורגשת היטב בשבועות האחרונים, מאז החלטת בית המשפט", הסביר גולדמן, איש המחנה של כהן." בשכונות הוותיקות יש מעט יותר אדישות ושם המאבק שלנו - להביא את אותם אנשים מבוגרים להצבעה. בדור הצעיר יותר, שרוצה להישאר בעיר ולבנות את עתידו פה, אנו רואים התעוררות יפה", הוסיף. לטענת גולדמן, העובדה שמאיר בלאיש, שהתמודד בבחירות באוקטובר, לא נכלל ברשימת המועמדים בבחירות הקרובות, תרמה לאיחוד במחנה הציוני. מקורבו של ראש העיר אבוטבול, שלמה פודרה, טוען מנגד כי "כל החרדים מאוחדים, היום יותר מתמיד, סביב מועמד אחד. אני חושב שנצליח הפעם להביא גם מצביעים שהם לא מקרב הציבור שלנו". לדברי פודרה, "צריך להבין שבית שמש אינה כמו שאר הערים. העיר הוותיקה פה זה כמו משפחה. יש ציבור גדול שרוכש כבוד לרבנים ויש גם חלק מהציבור המסורתי שלא רואה בחרדים סדין אדום. גם מקרב הדתיים-לאומיים מגיעים לחוגי הבית שלנו. יש לנו את כל הנתונים להצליח רק צריך לדאוג שכך יישאר גם ביום הבחירות. צריך להבין שגם אם אני לא ציוני מותר לי לקנות דירה ולגור פה. לפי הגישה הזו צריך גם לגרש את כל הערבים. למה כשזה לטובתנו הזכויות הדמוקרטיות פתאום נשכחות?".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלי כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטה להצלת הדמוקרטיה, מיסודו של המכון למנהיגות עתיד, מגייס מאות מתנדבים לקמפיין עידוד הצבעה בבחירות החוזרות בבית שמש. מטרת הקמפיין, שנערך תחת הכותרת "כשאתה לא מצביע, מישהו מצביע בשבילך", היא "להציב אמירה חדה וברורה נגד ניסיונם של גורמים קיצוניים לנצל את ההליך הדמוקרטי, כדי לפגוע בטוהר הבחירות, ולשמור על בית שמש גם יהודית וגם דמוקרטית". למעלה מ-500 מתנדבים מכל רחבי הארץ יגיעו ביום הבחירות החוזרות לבית שמש ויעברו מדלת לדלת כדי לקרוא לתושבי העיר שלא להפקיר את עתידם ולממש את זכותם להצביע. את הקמפיין מוביל משרד "ארד תקשורת" שהתגייס למשימה בעקבות אירועי זיוף הבחירות שנחשפו בבית המשפט.
"בבית שמש מתנהל כיום מאבק על דמותה של מדינת ישראל כמדינה שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית, ואסור שמאבק זה יוכרע באמצעות גניבת זהות, זיוף ואדישות", אמר איקי אלנר, מנכ"ל המכון למנהיגות. "הציבור הישראלי מאס בניסיונות לפגוע בהליך הדמוקרטי אבל המנהיגים שלו נאלמים ומפקירים אותו במערכה הזו. לכן, החלטנו לקחת יוזמה ולצאת בקמפיין חינוכי שאחת ולתמיד יעמיד במרכז את טוהר הבחירות והיציאה מהאדישות", אמר אלנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully