וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות מלחמה באוקראינה: עדכונים שוטפים

רוסיה ערכה ניסוי מוצלח בשיגור טיל בליסטי ארוך טווח. אוקראינה מגבירה את האבטחה סביב מתקני הגרעין בשטחה. ארה"ב מאיימת בסנקציות כלכליות נוספות על מוסקבה

רוסיה ערכה ניסוי מוצלח בשיגור טיל בליסטי ארוך טווח. AP
הטיל הרוסי פגע במטרה/AP

2:15 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הציע לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, להסיג את כוחותיו מחצי האי קרים ולהציב באזור המחלוקת כוח פקחים. לדברי גורם אמריקני בכיר, מדובר בהצעה שנועדה לסיים את המשבר שנוצר בעקבות פלישת כוחות רוסיים לחצי האי שנמצא בשטח אוקראינה.

23:06: הבית הלבן אישר כי ארצות הברית קיבלה דיווח מקדים על ניסוי הטיל שביצעה רוסיה. "יודענו לפני כן אודות הניסוי השגרתי של רוסיה", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, קטלין היידן.

21:00 רוסיה ערכה ניסוי מוצלח בשיגור טיל בליסטי ארוך טווח. בהודעת משרד ההגנה הרוסי, נמסר כי הצבא שיגר את הטיל מבסיס באזור אסטרחן בים הכספי, והוא פגע במטרתו בקזחסטן.

20:39 אוקראינה הודיעה כי היא מתכוונת להגביר את האבטחה סביב מתקני הגרעין שבשטחה בשל "האיום החמור" על ביטחון המדינה מצדו של הצבא הרוסי - כך דיווחה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אוטמית. לאוקראינה יש 15 כורים גרעיניים פעילים, אשר סיפקו 44 אחוזים מתצרוכת החשמל במדינה בשנה החולפת.

18:58 הנשיא אובמה אמר כי "ההערכה הרווחת היא שמוסקבה הפרה את החוק הבינלאומי" כאשר החליטה לשגר חיילים לאוקראינה. אובמה, שנאם בפני תלמידי בית ספר יסודי בוושינגטון, הבהיר כי פלישת הרוסים לאוקראינה "היא לא סימן לכוח, אלא אות אזהרה למדינות הסובבות, ודאגה עמוקה מפני התערבות שכזו בענייניהן". אובמה ציין כי הבוקר הוא כינס את צוות הביטחון הלאומי שלו, לפגישה נוספת ביומיים בנושא המשבר באוקראינה.

18:38 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר כי רוסיה "מתעלמת מהמציאות" כשהיא טוענת שהממשלה החדשה באוקראינה לא לגיטימית. הוא אמר את הדברים במסגרת מסיבת עיתונאים בבירת אוקראינה, קייב. "חברי הפרלמנט, כולל חברים ממפלגתו של ינוקוביץ', אישרו בצורה גורפת את הקמת הממשלה החדשה", הוסיף קרי, שאף חשף כי "תוך כמה ימים, יוכרזו עיצומים כלכליים חדשים נגד רוסיה".

18:00 משמר הגבול האוקראיני דיווח כי שתי ספינות של הצי הרוסי חוסמות את מיצרי קרץ', שמפרידים בין חצי האי קרים לבין רוסיה. נשי משמר הגבול טוענים כי חיילים רוסים שולטים על הצד הצר של התעלה מצדה האוקראיני וכי באופק נראות שיירות של משוריינים רוסיים בדרכן לחצי האי. הצבא הרוסי לא אישר את הדיווחים.

15:00 ויקטוריה נולנד, סגניתו של שר חוץ ג'ון קרי לענייני אירופה, נפגשה עם ראש הממשלה לשעבר של אוקראינה, יוליה טימושנקו. בתחילת חודש פברואר, בעיצומן של ההפגנות בקייב, פורסמה שיחה שבה נשמעת נולנד משוחחת עם השגריר האמריקני באוקראינה, ואומרת לו "שהאיחוד האירופי יילך להזדיין". בוושינגטון העריכו כי מקור ההקלטה הוא בציתות רוסי לקווי הטלפון של האמריקנים, וכי השיחה הודלפה כדי לפגוע ביחסי ארה"ב-אירופה.

14:42 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נחת בקייב והודיע על הענקה של חבילת סיוע לאוקראינה ולממשלתה החדשה. גורם רשמי בממשל האמריקני אמר לכתבים כי הממשל בוושינגטון יפעל בשיתוף הקונגרס לאשר הלוואה בסך מיליארד דולרים שתפחית את הנזק שספגה קייב הידרדרות יחסיה עם רוסיה.

חייל אוקראיני משחק בכדורגל בשדה התעופה הצבאי בלבק ליד העיר סימפרופול. חצי האי קרים, 4 במרץ 2014. רויטרס
חייל אוקראיני בשדה התעופה הצבאי בלבק. חצי האי קרים, בצהריים/רויטרס

13:16 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכחיש כי כוחות רוסיים השתלטו על חצי האי קרים. הוא אמר לכתבים במעונו מחוץ למוסקבה כי "כוחות מקומיים להגנה עצמית" הם שהשתלטו על מבני ממשל באזור. פוטין הוסיף כי לארצו אין עניין ללבות רגשות בדלניים בקרים. הוא ציין גם כי אם הנשיא האוקראיני המודח ויקטור ינוקוביץ' היה נשאר בארצו לאחר ההפיכה השלטונית, הוא היה נרצח.

13:01 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לכתבים במוסקבה כי באוקראינה יש "השתוללות של נאו-נאצים ואנטישמים", וכי הם פעילים במיוחד בקייב.

12:55 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לכתבים במעונו מחוץ למוסקבה כי ארצו שומרת לעצמה הזכות להשתמש בכל החלופות העומדות לרשותה, כולל בזו הצבאית. "התושבים במזרח אוקראינה מודאגים, ואנו שומרים לעצמנו הזכות להשתמש בכל האמצעים האפשריים כדי להגן עליהם, אם הם יבקשו מאתנו", אמר. לדבריו, האפשרות להכניס כוחות לאוקראינה קיימת, אולם לעת עתה אינה הכרחית. פוטין הוסיף כי הכנסת כוחות לחצי האי קרים מהווה מוצא אחרון עבור רוסיה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מוסקבה, 4 במרץ 2014. רויטרס
"התושבים במזרח אוקראינה מודאגים". פוטין, בצהריים במעונו מחוץ למוסקבה/רויטרס

12:51 משקיפים מהארגון האירופי לביטחון ושיתוף פעולה (OSCE) יבואו לחצי האי קרים, שם השתלטו כוחות רוסיים על השטח האוקראיני – כך אמר אנדריי פרובי, בכיר ביטחוני בקייב. לדבריו, המצב הביטחוני בחצי האי שלחופי הים השחור מורכב, אך יציב.

12:44 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לכתבים במעונו מחוץ למוסקבה כי העם באוקראינה רצה שינוי, אולם כי לא ניתן לתמוך ב"שינוי לא חוקי". הוא אמר כי ויקטור ינוקוביץ' הוא הנשיא החוקי היחיד של אוקראינה, על אף שאין בידיו עוד סמכויות הלכה למעשה.

12:37 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי באוקראינה נעשתה הפיכה בלתי חוקית שבמהלכה הייתה השתלטות של הצבא על השלטון בקייב. לדבריו, נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ' מילא את כל התנאים שלהם התחייב בהסכם שנחתם עם האופוזיציה בקייב ב-21 בפברואר. הנשיא הרוסי אמר את הדברים לכתבים במעונו מחוץ למוסקבה.

12:20 שר החוץ הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר, בירך על הדיווחים לפיהם חיילים רוסים שהשתתפו בתרגיל צבאי סמוך לגבול אוקראינה שבו לבסיסיהם. הוא שוחח עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב, בשיחה שהגדיר "מורכבת, ארוכה ורצינית", ואמר כי "חשוב לבחון כל אפשרות למנוע קריסה אל תוך אלימות".

11:58 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ימסור בדקות הקרובות הצהרה בעניין אוקראינה.

11:12 הפרלמנט האוקראיני אשרר החלטה לקבל הלוואה על סך 840 מיליון דולרים מהאיחוד האירופי. ההחלטה בעניין התקבלה בפברואר 2013, אולם מעולם לא התממשה תחת הנהגתו של הנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ' המקורב לרוסיה.

מפה חצי האי קרים. שאטרסטוק, עיבוד תמונה
מפה חצי האי קרים/עיבוד תמונה, שאטרסטוק

10:25 סרגיי גלזייב, יועץ לקרמלין, אמר כי אם ארצות הברית תטיל סנקציות על רוסיה עקב פלישתה לאוקראינה, ייתכן כי מוסקבה תיאלץ להגיב ותסרב לתת הלוואות לבנקים אמריקניים. גלזייב הוסיף כי אם וושינגטון תקפיא חשבונות של עסקים רוסיים ושל אזרחים רוסים, רוסיה תמליץ לכל אזרחיה המחזיקים בנכסים בארצות הברית למכור אותם.

9:37 המסחר בבורסה במוסקבה נפתח בעליות שערים, ומדד MICEX עולה ב-4.3%. אתמול התרסקו המדדים המובילים במוסקבה ב-11% בעקבות הדיווחים על פלישת צבא רוסיה לחצי האי קרים שבאוקראינה.

שר החוץ ג'ון קרי מגיע לשדה התעופה של קייב. אוקראינה, 4 במרץ 2014. רויטרס
שר החוץ ג'ון קרי מגיע לקייב, היום/רויטרס

9:32 כוחות פרו-רוסיים שהשתלטו על בסיס אווירי בבלבק שבחצי האי קרים ירו ירי אזהרה, בתגובה לדרישתם של כ-300 חיילים אוקראינים הנמצאים במקום לשוב לבסיסם. החיילים הפרו-רוסים הזהירו כי יפתחו באש לעבר האוקראינים אם אלה ימשיכו לצעוד לעברם.

8:12 הנשיא פוטין הורה לסיים, כמתוכנן, את התמרון הצבאי הנערך במערב רוסיה, והוציא פקודה לחיילים המשתתפים בו לשוב לבסיסם. בשבוע שעבר, לפני הפלישה הרוסית לחצי האי קרים, פתח הצבא הרוסי בתרגיל רחב היקף, סמוך לגבול עם אוקראינה.

7:30 בעוד שבגרמניה ובריטניה נוטים להימנע מהטלת סנקציות על מוסקבה, בכיר במחלקה למסחר בוושינגטון אמר כי ארה"ב השעתה גם את הסכמי הסחר וההשקעות עם רוסיה. "השענו את שיתופי הפעולה עם ממשלת רוסיה, שהיו חלק מתהליך לקראת קשרי מסחר וכלכלה עמוקים יותר", אמר.

7:00 ארצות הברית משעה את כל שיתופי הפעולה הצבאיים עם רוסיה. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר: "אנחנו קוראים לרוסיה להביא לרגיעה במשבר באוקראינה, ודורשים מהכוחות הרוסים בחצי האי קרים לשוב לבסיסיהם".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם שר ההגנה סרגי שויגו. סנט פטרסבורג, 3 במרץ 2014. רויטרס
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עם שר ההגנה סרגיי שויגו, אמש בסנט פטרסבורג/רויטרס

5:08 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח בטלפון עם נשיאי קזחסטן ובלארוס, נורסולטאן נזראבייב ואלכסנדר לוקשנקו, בנוגע למשבר באוקראינה. לפי הקרמלין, השלושה דנו ב"איום על חייהם של דוברי הרוסית בחצי האי קרים ובחלקיה המזרחיים של אוקראינה".

4:38 נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נפגש במשך יותר משעתיים עם צוות הביטחון הלאומי בנוגע למשבר באוקראינה. בפגישה השתתף שר החוץ ג'ון קרי, שיצא לאחר מכן לקייב. בדיון עלו דרכים בהן ארצות הברית ובעלות בריתה יכולות "לבודד יותר" את רוסיה, בתגובה להתערבותה הצבאית באוקראינה.

2:43 גורמים בפנטגון אמרו כי הסנקציות המתוכננות נגד רוסיה, בגין פעילותה באוקראינה, כוללות השעייה של תרגילים משותפים, של דיונים ושל ועידות משותפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully