וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסוס האמריקני בקייב מחליש אותה במזה"ת

דן מרגלית

3.3.2014 / 6:00

ברק אובאמה מצוי במערב וליבו בפאתי מזרח. הוא בוושינגטון עם אורחו בנימין נתניהו, ומחשבתו נתונה למתרחש בקייב ובחצי האי קרים, ובעיקר במוסקבה.

האמריקנים מעבדים עד לרגע האחרון את המסמך המדיני של ג'ון קרי, שנועד להמשיך את המו"מ הישראלי?פלשתיני. היום יציגו אובאמה בכתב (או בעל פה) לבנימין נתניהו.

הם ידברו על המזרח התיכון, אבל מי בוושינגטון מתעניין ביממות אלה במזרח התיכון?

בירושלים וברמאללה מתקיימות מחלוקות אם לקבל או לדחות את המסמך האמריקני, ומתכננים להטיל את האחריות לכישלון השיחות על הצד השני.

אך במציאות שנוצקה עתה, כאשר ולדימיר פוטין מתעלם בבוז מאזהרותיו של אובאמה ומורה על כיבוש שקט של חצי האי קרים והפקעתו מאוקראינה, נראה כי הבעיה ממוקדת במתווך?מגשר, ולא ביריבים.

אובמה מסר הצהרה לגבי התערבות צבאית באוקראינה, פברואר 2014. רויטרס
לבו בפאתי מזרח. אובמה/רויטרס

עניינה של ישראל להופיע כמי שאינה תוקעת מקלות בגלגלי המרכבה האמריקנית. לפיכך ראוי שתקבל את המסמך האמריקני תוך כדי הודעה על הסתייגויותיה, ואין צורך להגדיל את גובה הלהבות בהצהרות תקיפות בדבר המשך הבנייה בהתנחלויות. אבל המרכבה היא המכשול, המחסום.

פוטין נוהג עתה במערב כפי שפעלו משטרים פשיסטיים בשנות ה?30. הוא, כמובן, אינו משטר נורא כמותם, אפילו לא דומה, אבל כמותם חש גם השליט הרוסי כי "המערב רקוב".

הוא לא קם כאשר הגרמנים פלשו לאזור הריין ולא ינוע כשרוסיה עושה דרכה מחדש לקרים; והאיום של מוסקבה על קייב מתבסס על הנחה סבירה שוושינגטון ולונדון ופאריס וברלין לא יעזו לנקוף אצבע.

פוטין מפעיל את צבאו באורח חד?צדדי בלי להיוועץ אפילו במועצת הביטחון, ואילו אמריקה מודיעה על קיצוץ בצבאה.
זה פוגע באמינות המטרייה הצבאית שהיא מבטיחה לבעלי בריתה, אם כי יש מחלוקת עד כמה.

המשבר מחלחל למסמך קרי

כאשר הנרי קיסינג'ר התבטא שארה"ב אינה צריכה לצעוק כדי שקולה יישמע, עמדו מאחוריו עוצמה צבאית אדירה ונכונות לעשות בה שימוש. גם העוצמה וגם הנחישות נפגמו.

מה שאובאמה חייב להבין הוא שכאשר מתגלה היסוס אמריקני בקייב הוא מחליש את שר החוץ שלו במזרח התיכון; וכשהוא מכווץ את צבאו פוחתת היראה מפני מעצמת העל גם בקרב בעלי בריתה באירופה.

המשבר בקרים מחלחל למסמך קרי היום ולפעילות מדינית אמריקנית בכל פינה על פני כדור הארץ בעתיד הנראה לעין. אובאמה אינו מבין כי מעצמת על צריכה להכלה, כוחה בדרום אמריקה מחזקה במזרח אסיה, ולהפך.

רק שהנשיא אובאמה טרם הפנים את משמעות הזעזוע במעמדה של ארצות הברית כתוצאה מהמשבר באוקראינה.

ראיונו אתמול הוא בבחינת איום על ישראל כי בעתיד לא תוכל להישען על וטו אמריקני כנגד כל העולם. המשמעות הקשה שבדבריו תתבהר היום בפגישתו עם נתניהו, ובשבועות הקרובים.

  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully