וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של נסראללה

פרופ' אייל זיסר

2.3.2014 / 8:22

במלאות שלוש שנים לפרוץ המהפכה בסוריה מוצא עצמו חיזבאללה באחת מנקודות השפל העמוקות שידע בתולדותיו. את המצוקה שאליה נקלע הארגון היטיב לתאר הרמטכ"ל, בני גנץ, כשאמר לפני כמה חודשים כי אש המהפכה הסורית אחזה בשולי גלימתו של חסן נסראללה.

לא עובר יום בלי שהארגון מביא לקבורה עוד אחד מלוחמיו שנהרגו בקרבות בסוריה. משפחות החללים, שמספרם נאמד כבר במאות, אמנם מכריזות על דבקותן בג'יהאד שמנהל חיזבאללה נגד המורדים בבשאר אל?אסד, אך אין כל ספק כי היקף כה גדול של הרוגים יעורר במוקדם או במאוחר תהיות וביקורת, אפילו בקרב נאמניו של הארגון, באשר להיגיון ולצידוק במדיניותם של מנהיגיהם.

רובע הדאחיה, מעוזו של הארגון בביירות, הפך ליעד מבוצר מאז החלו ארגוני טרור סוניים לפגוע באזרחים שיעים כנקמה על מעורבות חיזבאללה בסוריה. חנויות ובתי עסק מקיפים עצמם בשקי חול ובמחסומים, ונקודות ביקורת שהוקמו כמעט בכל רחוב מקשות את שיגרת החיים של התושבים. העולם הערבי והמוסלמי, שהאיר בעבר את פניו לארגון וראה בחסן נסראללה גיבור, מנער עתה את חוצנו מ"מפלגת השטן" השיעית, כפי שמכונה כיום חיזבאללה בפי אויביו, וחכמי דת סונים מתירים בגלוי את דמם של השיעים בלבנון. ומעבר לכל אלו מתקתק בהאג שעון בית הדין הבינלאומי לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל?חרירי, העתיד להרשיע בקרוב כמה מבכירי הארגון באחריות לרצח המנהיג הלבנוני.

אכן, סבך בעיות שאותו הרוויח הארגון ביושר כשהחליט לשלוח את לוחמיו להילחם לצידו של בשאר אל?אסד נגד מתנגדיו. אחרי הכל - טוב לא יצא מעולם לאף אחד שהחליט להתערב במלחמה עקובה מדם במדינה שכנה.

לישראל ולחיזבאללה אין אינטרס בעימות

אבל נסראללה אינו בשאר אל?אסד, לא רק משום שהוא מנוסה ומחושב וגם מתוחכם יותר מעמיתו הסורי, אלא משום שהקשיים של חיזבאללה הם לכל היותר סיבה לכאב ראש בעבורו, שעה שבשאר ניצב בפני סכנה קיומית למשטרו. אמת, חיזבאללה הולך ושוקע בביצה הסורית, אבל מלכתחילה הוא נמנע מלהטיל לקרב בסוריה את עיקר כוחו. זה נותר בלבנון, מופנה למול ישראל ולמול יריביו מבית. מכאן, שעוצמתו הצבאית, ובעיקר מערך הטילים שבידיו, לא נפגעו כלל ולמעשה הארגון מנצל את הכאוס בסוריה כדי להגדילו ולשפרו.

הפגיעה בתדמיתו של נסראללה ברחבי העולם הערבי והמוסלמי היא אכן פגיעה קשה. ובכל זאת, נסראללה מעולם לא בנה על תמיכה זו, שהרי את התמיכה החשובה באמת הוא מקבל מבני העדה השיעית בלבנון ומאיראן, ואלו עדיין לצידו באופן מוחלט ונחרץ.

בשנים האחרונות מתנהלת מלחמה חשאית בין ישראל לבין הארגון. ישראל הואשמה בחיסול כמה ממפקדיו של חיזבאללה, ובנוסף יוחסו לה תקיפות בשטח הסורי של משלוחי נשק שיועדו לארגון. חיזבאללה מצידו ביצע פיגוע טרור נגד תיירים ישראלים בבורגס שבבולגריה, הגם שנמנע מליטול אחריות לאירוע.

בשבוע שעבר הותקף בידי ישראל לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה יעד של הארגון בתוככי שטח לבנון. אם יבליג נסראללה על התקיפה, פירוש הדבר מתן אור ירוק לישראל להמשיך לפגוע במטרות של הארגון בתוככי לבנון. בה בעת נסראללה יודע כי ישראל תתקשה לעבור לסדר היום על תגובה קשה מצידו לתקיפה הישראלית, שהרי פירוש הדבר יהיה כרסום הישגה הגדול במלחמת לבנון השנייה, השקט המוחלט השורר לאורך הגבול בצפון.

זהו אפוא רגע אמת עבור שני הצדדים. לישראל ולחיזבאללה אין אינטרס בעימות, אבל כמו בעבר, גם מהלכים מחושבים וזהירים יכולים לצאת משליטה ולהביא להידרדרות ולהסלמה. במקרה כזה חשוב לחזור ולהזכיר כי נסראללה אמנם נמצא בנקודת שפל פוליטית מבית, אבל בה בעת מערך הטילים שלו המופנה נגד ישראל מעולם לא היה במצב טוב יותר ממצבו היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully