וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לנטרל מחבל בידיים חשופות?

2.3.2014 / 0:02

לוחמי יחידות עילית בצה"ל עוברים אימונים בשיטת ג'יוג'יטסו ברזילאי, שמקנה להם כלים להתמודד עם איומים - ללא נשק. "כל לוחם יכול לנצל את הכוח שלו כדי לגבור על היריב"

צילום: קובי אליהו, עריכה: מתן חדד

זה יכול היה להסתיים באסון. בקיץ 2007, סמוך לגדר המערכת ברצועת עזה, נתקל סרן ניתאי עוקשי - מפקד פלוגה מחטיבת גולני, בשני מחבלים פלסטינים מטווח של עשרות מטרים בודדים. סרן עוקשי הסתער על אחד המחבלים, אך תוך כדי הריצה לעברו אירע מעצור בנשקו, והוא נאבק בו בידיים חשופות. המחבל השליך רימון וסרן עוקשי נפצע, אך הוא המשיך להיאבק עד ששאר הלוחמים הסתערו והרגו את המחבל. מפקד פיקוד דרום דאז, אלוף יואב גלנט, העניק לסרן עוקשי צל"ש על אומץ לבו וקור הרוח שהפגין.

עוד בוואלה! חדשות:
הפרלמנט הרוסי אישר שימוש בכוח חמוש באוקראינה
"דומרני קרא לי 'אח שלי' - והחיים שלי נהרסו"
הולך ומסתבך: פרשת "האי היווני" של ארדואן

המקרה של סרן עוקשי - כמו אירועי המשט הטורקי לעזה, שבו נאבקו לוחמי שייטת 13 בפעילים של ארגון ה-IHH - וכן ניסיונות חטיפה של חיילים והמעצרים המורכבים שמבצעים חיילי צה"ל כמעט מדי יום, מוכיחים כל פעם מחדש כי יכולות התגוננות אישית וידע בקרב מגע עשויים לסייע ללוחמים בשגרה ובחירום.

מנצחים בידיים חשופות: שיטת האימונים החדשה של יחידות העילית. קובי אליהו
"לחזור לעמידה במהירות האפשרית". אימון בג'יוגי'טסו/קובי אליהו

בשנה האחרונה, בעיקר בקרב יחידות עילית של צה"ל, הלוחמים עוברים אימונים בשיטת ג'יוג'יטסו ברזילאי, וביחידת דובדבן הפכה השיטה לחלק בלתי נפרד מהכשרת הלוחמים.
סגן א', קצין בשייטת 13 שעבר אימונים בשיטת הלחימה הברזילאית, סיפר כי חניכי השיטה לומדים כיצד להתגונן מפני התקפות אגרופים ובעיטות, מצבי חביקה, תפיסות, הפלות, הימנעות מהפלות וכמובן קרקע. "ללוחם בשיטת גרייסי ג'יוג'יטסו יש את הכלים להגן על עצמו ולחזור לעמידה במהירות האפשרית", אמר.

אחד המדריכים הבולטים של השיטה בישראל הוא איתי ליבוביץ', לשעבר לוחם בחטיבת הנח"ל וכיום מדריך קרב מגע במילואים. ליבוביץ' בן ה-33 החל את דרכו בשיטת ג'יוג'יטסו יפני, ובין השנים 2006-2003 אף זכה באליפות בריטניה בשיטת הלחימה. החל משנת 2007 זכה ליבוביץ' כמה פעמים באליפות ישראל בג'יוג'יטסו ברזילאי, וכן גם במקום השני באליפות העולם בברזיל. שיטת הג'יוג'יטסו הברזילאי, שהומצאה על ידי הליו גרייסי, אומצה בשנים האחרונות על ידי יחידות עילית זרות - בהן אריות הים וכוח דלתא של צבא ארצות הברית, יחידות מיוחדות ב-FBI וב-CIA שאנשיו פועלים ברחבי העולם.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
לוחם שייטת שהותקף על ידי פעילים טורקים במשט לעזה ב-2010/רויטרס

"השיטה בישראל הוטמעה על ידי המאמן הבכיר משה קיץ, וכיום מתאמנים לפיה לוחמי יחידת דובדבן שעורכים מעצרים מורכבים מדי שבוע, לוחמי שייטת 13 שפועלים במרחק רב מישראל ויחידות נוספות", הסביר ליבוביץ'. לדבריו, "בנוסף למה שמלמדים את הלוחמים בצבא, אנחנו מלמדים אותם איך במפגש אגרסיבי ואלים, כל לוחם יכול לנצל את הכוח שיש לו כדי לגבור על היריב, גם אם הוא כבד ממנו משמעותית, באמצעות שתי נקודות מרכזיות - שליטה במרחק שלך מהאויב ובנוסף שליטה עליו, במקרה שהחלטת להתקרב אל היריב. מהרגע הזה אתה חייב לנצח".

מה היתרון היחסי של השיטה הזו בקרב אחד על אחד?

"בקרב כזה אני לא סומך על כך שאהיה מהיר או זריז יותר מהתוקף שלי. אני יוצא מנקודת הנחה שהוא חזר ומהיר ממני ואני עם הגב לקיר. לכן הדגשים הם טכניים, שכל המשקל שלי שיהיה מול היד של היריב לשבור אותו. לא משנה איפה אני נמצא, אני צריך לדעת כיצד לנצל את המשקל שלי כדי להשתחרר או לנצח את האויב". ליבוביץ' הוסיף: "כשהצמדתי קצין צה"ל לנער בן 14 והוא ניסה להכניע אותו שוב ושוב, הקצין אמר שהנער פשוט שלט עליו. את זה אני רוצה לשמוע".

במה עוזרת שיטת קרב המגע הזו ללוחמי צה"ל?

"האיומים שאנחנו מקבלים היא בקשת מאוד רחבה - חטיפות, פיגועים, מחסומים. יחידות מסוימות חוטפות או עוצרות מבוקשים. בשורה התחתונה אתה לא שורד במלחמה אבל יוצא עם ידך על העליונה מול יריב גדול וחזק ממך. תראה מה קרה במרמרה. אם זו לא הייתה השייטת זה היה נגמר לגמרי אחרת. לכן טכניקה חשובה ומועילה".

יניב בהט, לשעבר איש שב"כ ומאבטח של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצטרף לאימוני השיטה ובתום אימון אגרסיבי הסביר מה הוביל אותו ללמוד את השיטה. "אומנות הלחימה הזו מאפשרת לך במהירות לשלוט באיום כלפיך, לא תמיד צריך להיכנס לקרב מלא. אתה יכול לשלוט ולהחליט מה אתה רוצה לעשות ולהמשיך הלאה", אמר. לדבריו, "רוב האירועים באבטחת אישים לא כוללים שימוש בנשק. הרעיון הוא להוריד את האיום אל הקרקע ולא להיכנס לקרב מכות. ברגע שנכנסים איתך למגע אתה יכול להוריד אותו לקרקע, לנטרל אותו ולעזוב את המקום עם האישיות המאובטחת".

(עדכון ראשון: 17:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully