וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציבור לא יודע שהחיסון מציל חיים

רן רזניק

28.2.2014 / 6:49

פשוטו כמשמעו: החיסון נגד שפעת יכול להציל חיים. על פי נתוני מערכת הבריאות, החיסון נגד שפעת יכול להוריד את הסיכון להידבק באופן קשה במחלה בעד כ?80%. למרות זאת, חלק ניכר מקבוצות האוכלוסייה שמשרד הבריאות ממליץ בכל לשון של המלצה שיתחסנו לא עשו זאת השנה, בדומה לשנים קודמות: כ?80% מהילדים עד גיל 5 לא קיבלו חיסון, כ?40% מהמבוגרים מעל גיל 65 לא קיבלו חיסון ואפילו כ?55% מהרופאים בבתי החולים לא טרחו לקבל חיסון. הנתון הזה כשלעצמו נחשב להישג חסר תקדים בישראל לעומת השנים הקודמות, שבהן 80-70% מהרופאים בבתי החולים בארץ לא הסכימו להתחסן!

על פי נתוני משרד הבריאות, לפחות כחצי מיליון ישראלים נדבקים מדי שנה בנגיף השפעת, אולם מרביתם לוקים במחלה באופן שאינו מסכן חיים ואינו מצריך אשפוז או טיפול מיוחד. עם זאת, כמדי שנה נפגעים כמה אלפי ישראלים, רובם קשישים, באורח קשה יותר שמצריך אשפוז ועלול לסכן את חייהם. גם ילדים ותינוקות עלולים מדי שנה להיפגע משפעת באופן קשה ואף למות מהמחלה, ולמרבה הצער השנה אינה הפעם הראשונה שבה יש מקרי מוות של ילדים ותינוקות.

נחישות גדולה יותר

על פי הערכות משרד הבריאות, מדי שנה מתים מסיבוכי השפעת כ?500 חולים, רובם קשישים עם מחלות קשות נוספות, אבל גם תינוקות ואנשים צעירים, והשנה אינה חריגה או שונה מהשנים הקודמות.

העובדה שחלק משמעותי מהישראלים שמשרד הבריאות ממליץ להם לקבל את החיסון לא עושה זאת, היא כישלון הסברתי מתמשך של משרד הבריאות ושל קופות החולים. המשרד אמנם משקיע מאמצים ואמצעים בהסברה, אבל אינו עושה זאת באופן עמוק, שיטתי וחזק מספיק מול ציבור ההורים (שרובו לא יודע ולא מפנים שניתן באמצעות החיסון להציל ממש את ילדיו) ומול ציבור המבוגרים, ש?40% ממנו לא מודע לסכנת החיים שכרוכה בהימנעות מחיסון.

ואולם, הכישלון ההסברתי הגדול ביותר של משרד הבריאות הוא עם ציבור הרופאים – הן הרופאים בקופות החולים והן הרופאים בבתי החולים. אמנם השנה חל שיפור משמעותי מאוד בהיקף ההתחסנות של הרופאים בבתי החולים בעקבות מאמצים גדולים מאוד של הנהלת משרד הבריאות (ולמשרד הבריאות אין נתונים על היקף ההתחסנות של הרופאים במרפאות קופות החולים), אבל אפילו במשרד עצמו מודים שבקרב חלק משמעותי מהרופאים יש עדיין בורות גדולה ומסוכנת בקשר ליעילות החיסון ולבטיחותו. בנושא זה על משרד הבריאות לפעול בנחישות גדולה יותר, כפי שכבר התריע אפילו מבקר המדינה.

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully