וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות לקראת "עצרת המיליון" של החרדים בירושלים

מאות אלפי חרדים צפויים להפגין הבוקר ברחובות הבירה נגד חוק הגיוס. המשטרה ומד"א העלו את רמת הכוננות. אילו כבישים ייחסמו והאם הציבור הדתי יצטרף למחאת ההמונית?

צילום: עומר מירון, עריכה: יותם בן-דוד

(צפו בכינוס של החרדים לקראת העצרת: "לפיד איחד אותנו")

משטרת ישראל, מגן דוד אדום ועיריית ירושלים השלימו אתמול (שבת) את היערכותם לקראת "עצרת המיליון" של הציבור החרדי נגד חוק הגיוס החדש, שתיערך היום בבירה. במסיבת עיתונאים שנערכה, אמר מפקד מחוז ירושלים ניצב יוסי פריינטי כי להפגנה הוקצו 3,500 שוטרים, מערך הרכבות תוגבר והתחנה המרכזית והרכבת הקלה ינועו באופן המירבי שאפשר. "אנו נמצאים בקשר עם המארגנים ומבקשים מכל הצדדים הנוגעים לדבר לשמור על הסדר. בשלב הזה אין לנו מודיעין על הפרות מתוכננות", הוסיף ניצב פריינטי.

אלפי שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים יתפרשו החל משעות הבוקר המוקדמות באזור הכניסה לעיר ולשכונות הסמוכות לקראת העצרת, שצפויה להתחיל בשעה 16:00 ולהסתיים ב-17:30 בערך. על פי ההערכות, בעצרת ישתתפו מאות אלפי בני אדם.

נוכח העומסים הכבדים הצפויים, מבקשת המשטרה מציבור הנהגים להימנע מהגעה לירושלים החל מהשעה 12:00 ועד לגמר העצרת. על משתתפי העצרת להגיע בתחבורה ציבורית ובאוטובוסים בלבד ומומלץ להקדים הגעתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסגרת ההיערכות לעצרת, בין השעות 14:00-20:00 ייסגרו לתנועת כלי רכב פרטיים כביש מספר 1 מצומת לטרון (כלי הרכב יופנו לכביש 443) והכבישים העירוניים הבאים: בר אילן, ירמיהו, שרי ישראל, שדרות שז"ר, ויצמן, סחרוב לכיוון שדרות שז"ר, שדרות בן צבי עד לצומת רופין, כביש רבין מרחוב בן צבי ועד לשדרות הרצל, שדרות הרצל מצומת וולפסון ועד שדרות שז"ר.

מהמשטרה נמסר כי על הנהגים לעשות שימוש בכבישים החלופיים הבאים: חיים בר לב, חטיבת ירושלים, דרך חברון וכביש בגין מכיוון 443 לדרום העיר. לבאים מצפון העיר, כולל לנוסעים לכיוון מעלה אדומים והבקעה, מומלץ להשתמש בכביש 20 מחלף בן-ציון. המשטרה הודיעה כי לא תתיר כניסת כלי רכב פרטיים לאזור העצרת.

התחנה המרכזית בעיר תהיה סגורה החל מהשעה 14:00. על השינויים בקווי אגד יש להתעדכן במוקד המידע של אגד 2800* או 7878*. גם הרכבת הקלה צפויה להיות מושבתת במרכז העיר החל מהשעה 13:00. על השינויים יש להתעדכן במרכז המידע ברכבת 3686*. במשטרת ירושלים ייפתח מרכז מידע שמספרו 1-700-553-100 והוא יהיה פעיל ממוצאי שבת ועד תום העצרת.

קווי האוטובוס לתל אביב יפעלו בין תחנת עתירות מדע בהר החוצבים לתל אביב דרך כביש 443. קווים 277, 400 ו-422 יגיעו עד לתחנה ברחוב שפע חיים. החל מהשעה 12:53 ועד לסוף שירות יתוגברו קווי הרכבת לירושלים ורכבות יצאו לירושלים כל שעה. מירושלים תצא רכבת במערך כפול כל שעה החל מ-17:00 ועד ל-21:25. הרכבת הקלה תעבוד באופן מלא עד השעה 14:00. החל מהשעה 14:00 הרכבת הקלה תעבור לשירות מקוצר בין פסגת זאב לשער שכם בהתאם לסגירת ציר המסילה. משטרת ישראל תפעל לשמירת הציר פתוח ככל הניתן וייתכנו שינויים בשעות פעילות הרכבת.

מפקד המחוז: "לכל אחד הזכות להפגין"

לקראת העצרת, המשטרה העלתה את הכוננות הארצית לדרגה ג' וקראה למי שבכוונתם להשתתף בעצרת, לנהוג בזהירות ולא לעלות למקומות גבוהים בהם גגות הבתים, אנטנות ומרפסות – וזאת כדי למנוע פגיעה בחיי אדם. כמו כן, נמסר כי אין להעלות, להזיז, לדחוף או לשנות את מיקומן של הגדרות אשר תניח המשטרה לפני העצרת ובמהלכה.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, הביע תקווה ביום חמישי כי ההפגנה תעבור בשלום. "נכון לרגע זה, לא קיבלנו עדכונים על הפגנות שכנגד", אמר. "בהידברות, הובטח לנו שמארגני העצרת יעשו כל שביכולתם על מנת לשמור על הסדר. לכל אחד במדינת ישראל יש את הזכות להפגין ואנו עומדים בשיתוף פעולה מלא עם המארגנים. אם אנשים יהיו ממושמעים, ההשפעה תהיה פחותה ואפשר יהיה לנסוע בתוך ירושלים".

שיבושים קלים במערכת החינוך

עיריית ירושלים התאימה את הלימודים במוסדות החינוך בעיר להפגנה הגדולה. מערכת החינוך בבירה תפעל כרגיל, למעט השינויים הבאים: במטרה לאפשר לתלמידי החינוך המיוחד לשוב לבתיהם במהירות ולהימנע מעיכובים ופקקים, הסעות החינוך המיוחד יפעלו במתכונת יום שישי - איסוף מוקדם בנוהל הקיים בכל מוסד חינוך מיוחד. שלושת בתי הספר הנמצאים באזור העצרת, ממ"ד יסודי דוגמה לבנים, תיכון לבנות אוולינה דה רוטשילד ותיכון לבנות צביה, יסיימו את יום הלימודים בשעה 13:00. יתר בתי הספר יפעלו כרגיל לפי המערכת, כולל צהרונים.

במקביל, המוקד העירוני 106 יתוגבר במוקדנים במטרה לתת מידע לתושבים. העירייה קראה למשתתפים "לשמור על הבטיחות ולשמור על המרחב הציבורי והרכוש העירוני במהלך העצרת".

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנת חרדים בירושלים נגד גיוס לצה"ל, החודש/טלי מאייר

גם במד"א נערכים בכוננות מיוחדת. בבוקר יום ראשון תעלה בירושלים ובאזור רמת הכוננות לרמה ג', שהיא הגבוהה ביותר, ובשאר אזורי הארץ תעלה כוננות צוותי מד"א לרמה ב'. לשם הענקת מענה מידי ומקצועי לכל צורך רפואי שעלול להתעורר, הורה מנכ"ל מד"א, אלי בין, על הצבתם של אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים, רכבי חפ"ק ורכבי הצלה נוספים בשטח העצרת, ומאות חובשים ופרמדיקים של מד"א ישהו סמוך למשתתפים על מנת לסייע במהירות האפשרית במקרה הצורך.

רבני הציונות הדתית קוראים להשתתף בהפגנה

בתוך כך, שורה ארוכה של רבנים חתמה על קול קורא להשתתפות בעצרת. בין הרבנים התומכים בהשתתפות בעצרת: בכירי הרבנים בציונות הדתית – הרב יעקב שפירא, הרב שמואל אליהו והרב שלמה אבינר; הרב ישראל צבי טאו, נשיא ישיבת הר המור וממנהיגי הציבור הדתי לאומי; הרב אליקים לבנון, רב השומרון וראש ישיבת אלון מורה; הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה; הרב שמחה הכהן קוק, רב העיר רחובות; והרב דוד חי הכהן, ראש ישיבת נתיבות ישראל בבת ים. בקול קורא נכתב: "כל המכיר בערכה של תורה נקרא להשתתף". יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הורה בסוף השבוע לחברי מפלגתו שלא להשתתף מחר בעצרת. הוראת בנט באה על רקע חילוקי הדעות בתוך הציונות הדתית סביב ההשתתפות בעצרת המחאה.

עשרות ראשי ישיבות מהציונות הדתית יצטרפו יחד עם תלמידיהם לעצרת המחאה ביום ראשון. הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, אמר לוואלה! חדשות כי בכוונתו להגיע לעצרת והסביר כי שילוב הידיים עם החרדים נועד להעביר מסר לפיו "כל לומדי התורה יחד". אליהו, חבר מועצת הרבנות הראשית, הוסיף כי בשיחות שהיו לו עם חברי כנסת מטעם הבית היהודי התברר לו שאם החוק פוגע "בעולם התורה, הם יצביעו נגדו".

המחנה הקיצוני בציבור הליטאי מפגין בגשר המיתרים בירושלים במחאה על מעצרו של מסורב גיוס שנשפט ל 5 ימי מעצר. פברואר 2014. טלי מאייר
הפגנת חרדים בתחילת החודש/טלי מאייר

גם הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" בירושלים ומבכירי הרבנים בציונות הדתית, אמר כי בכוונתו להשתתף בעצרת יחד עם תלמידיו. "התורה היא של כל עם ישראל, בדיוק כפי שהצבא נוגע לכל העם כולו", הסביר אבינר שהוסיף כי "כמו שאסור לפגוע בצבא, כך גם אסור לפגוע בתורה".

לצד זאת, רבנים בכירים אחרים בציונות הדתית, בהם הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבת "אור עציון", נמנעו מלהביע בפומבי את דעתם בנוגע להשתתפות בעצרת. רבנים מתונים יותר התנגדו להשתתפות בה. "יש תחושה של כאב, על כך שאלו שגדלו על תחושת השותפות במסירות הנפש על זכותנו לחיות כאן, על הצו המוסרי של 'אחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה', מוכנים להפנות עורף לבני הציונות הדתית לדורותיהם שמסרו נפשם על קדושת השם, העם והארץ, ולקרוא ליטול חלק בהפגנה שאין לה שום הצדקה מעשית (כידוע גם לציבור החרדי), שכם בשכם עם נושאי סיסמאות נאצה שאין להן דבר עם האמת והצדק", הסביר הרב אמנון בזק.

המארגנים מבהירים: "מתנגדים לאלימות"

בינתיים, הרחוב החרדי נערך להפגנה שיש המכנים אותה "עצרת המיליון". באיחוד יוצא דופן קראו אתמול שלוש מועצות גדולי התורה וחכמי התורה של הליטאים, החסידים והספרדים, לצאת ולהפגין ביום ראשון. "אנו רואים בדברים אלה הכרזת השלטון על מרד במלכות שמיים ועל מלחמת דת כפי שנעשו על ידי משטרים אפלים בתולדות ההיסטוריה", כתבו האדמו"רים והרבנים שהוסיפו: "נסערים ונרגשים מפני חילול שם שמיים ברבים, מאותה כוונת-זדון שלטונית בראשות ראש הממשלה, למנוע מלומדי תורה ללמוד בישיבות, לגייסם בכוח לצבא, ולאיים על אלו שלא יעשו כן שיידונו כעבריינים בעונשי כלא ומאסר".

בני רבינוביץ', מדוברי העצרת, הבטיח כי מארגניה יעשו כל מאמץ כדי למנוע כל פעולה פרובוקטיבית מכל סוג שהיא. "מנהיגי היהדות החרדית התנגדו ומתנגדים בכל תוקף לכל סוג של אלימות פיזית או מילולית שהוא ההפך הגמור ממטרת העצרת", הסביר. "אם חס וחלילה תהיה פעולה כזו, על הציבור לדעת שמדובר בקצה השוליים של המגזר החרדי". לדבריו, "העצרת נועדה לקדש שם שמיים ולעלות על נס את הערך הנעלה והקיומי של העם היהודי שהוא בלימוד התורה וזעקת מחאה אדירה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומסייעיו".

הרב שמואל אוירבך, מנהיג הפלג החרדי הליטאי קיצוני, הורה לתלמידיו להימנע מאלימות או פרובוקציות מחר. "לנהוג בדרך התורה ובדרך ארץ?, אמר, ?ולא לגרום לחילול השם על ידי מהומות. אין זה דרכינו".

(עדכון ראשון: 21:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully