וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עסקאות חינם

פרופ' אביעד הכהן

27.2.2014 / 7:40

עדיין מוקדם מדי לדעת אם ה"תבשיל" שרוקחת הפרקליטות עם שולה זקן אכן יגיע לקו הגמר. אך אם כך יקרה, דומה שלראש הממשלה לשעבר יש סיבה טובה לדאגה.

אין ארוחות חינם, ואין עסקאות טיעון חינם. יש לשער שאם זקן לא היתה מחזיקה בידה את ה"אקדח המעשן", מידע חדש שיש בו כדי להביא ברמה גבוהה של הסתברות להרשעת אולמרט, כך לפחות לדעת אנשי הפרקליטות, לא היו אנשי התביעה ממהרים לשאת ולתת עימה.

ברוב המקרים עסקאות טיעון נעשות בשלבים מוקדמים של המשפט. אחד הצידוקים המרכזיים להן הוא חיסכון בזמן שיפוטי יקר, מניעת עינוי דין, השגת הרשעה בטוחה - גם אם בעבירות קלות יותר - והקלה בעומס הכבד שעימו נדרשת הפרקליטות להתמודד.

גיבושה של עיסקת טיעון בשלב כה מאוחר של המשפט אינו דבר שכיח. אך בירור האמת, והוא עיקר המשפט - אפילו בשלב הסיכומים - ראוי ועשוי לגבור על הקושי הפרוצדורלי.

השלב המאוחר שבו מוכנה זקן לשמוע על העיסקה מצביע לכאורה על המצוקה הקשה שאליה נקלעה. גם היא כנראה מבינה כעת שפיה הסגור הרמטית ונאמנותה המוחלטת לאולמרט, גישה שבה דבקה עד כה, עשויים להמיט עליה ועל בני משפחתה אסון, להרשיעה בעבירות חמורות של שוחד והלבנת הון ולהכניסה לכלא למשך תקופה ארוכה.

עסקאות טיעון - "הכרח בל יגונה"

על מנת לחלץ את עצמה מגזר הדין הקשה המצפה לה, זקן מתחילה לגלות נכונות לחשוף את מלוא האמת. יש להניח שאם כך תעשה אשת סודו הקרובה ביותר של אולמרט במשך עשרות שנים, המשפט כולו - ובייחוד מעורבותן של הדמויות המרכזיות בו, ובראשן אולמרט - עשוי לקבל תפנית חדה. המתקפה המרוכזת של אנשי אולמרט בימים האחרונים על שולה זקן מלמדת שגם הם מבינים את זה. ניסיונם להשחיר את פניה אינו מקרי; הוא נועד לערער את ביטחונה ולהטיל ספק במהימנותה.

עוד לפני עשרות שנים הגדיר בית המשפט העליון את עסקאות הטיעון (או בשמן ה"מכובס" הסדרי טיעון) כ"הכרח בל יגונה". אבל מה שהיה בעבר הכרח, הולך והופך בשנים האחרונות לדרך המלך. במשך השנים נמתחה ביקורת נוקבת על הסדרי הטיעון. בפסק הדין המנחה בסוגיה זו כתב הנשיא לנדוי ש"בשיטה אידיאלית של עשיית צדק אין מקום לפשרות. עיסקה הנעשית עם עבריין בחדרי חדרים, והמסתיימת בהטלת עונש קל יותר ממה שראוי היה להטיל עליו, יש בה טעם לפגם והיא עלולה לעורר בציבור רושם של איפה ואיפה בעשיית דין בפושעים, ושל משיכת חוטים מאחורי הקלעים על ידי בעלי השפעה".

אך אידיאל לחוד ומציאות לחוד. ריבוי התיקים ושכלול שיטות העבריינות הפכו את הצורך בעסקאות לדרך המלך. רק ימים יגידו אם עיסקת הטיעון עם שולה זקן אכן תושלם, ואם יהא בה, כמו במקרים אחרים, כדי להביא לציד הלווייתן על חשבון הוויתור על דג הרקק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully