וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמו"ר לפיד

צביקה גרוניך

25.2.2014 / 11:57

לאחר שנות דור במהלכן לא הצליחו כל הזרמים החרדים להתאחד סביב מטרה אחת, הצליח שר האוצר לגרום לכך ברקע חוק הגיוס. וקולו של מי עדיין לא נשמע? כמובן, ראש הממשלה

זה שנות דור שהציבור החרדי משווע למישהו שיבוא ויאחד את כולם, בחדר אחד, סביב מטרה אחת ברורה. כזה שיגרום להשאיר את המחלוקות בצד, לנטוש את דעותינו השונות ולקבל את האחר, למרות הקושי. לשוחח עמו על-אף המחלוקות רוויות האמוציות. בינתיים, זה לא קרה, וסיבות רבות לדבר. והנה, באורח פלא, היה זה דווקא מישהו בלתי-צפוי: יאיר לפיד שמו, איש ציבור חילוני. בזכותו, מנהיגי הציבור החרדי הצליחו להתאחד ולצאת בהצהרה משותפת.

תודה לך מר לפיד, בלעדיך לא היינו זוכים לראות אמש את כל מנהיגי הציבור החרדי, מתכנסים להם יחד בחדר אחד במלון בפאתי העיר החרדית בני ברק, ויוצאים בהחלטה אחידה המחייבת כל חובש כיפה שחורה באשר הוא: לא לגיוס לצה"ל, כן ללימוד תורה. אותם רבנים הביעו עמדה תקיפה וחזקה כנגד האיום להשליך לומדי תורה לבתי הכלא.

אלמלא הקו התקיף בו נקט יו"ר סיעת "יש עתיד" בחוק הגיוס (כל חילוני שטיפה מעורה בפוליטיקה מבין שעובדים עליו בעיניים ואף חרדי לא יתגייס גם לא ב-2018. אל תכעסו, תנסו פשוט להבין), ספק רב אם היינו זוכים לחזות במחזה נדיר שכזה: רבנים ישישים וצעירים, אשכנזים, ספרדים וחסידים, מטריחים עצמם לבוא ולזעוק זעקת שבר נגד אלו המנסים לקעקע את המושג בן ישיבה במדינה היהודית.

ברור לכל כי החוק שמתגבש בכנסת לא יגרום לצמיחה בגיוס חרדים לצה"ל, אלא הוא יגרום להאטה מובטחת. תרשמו לפניכם.

החרדים ברי הגיוס שצופים מהצד ורואים כי בימים אלו משתוללת סערה ברחובה של עיר נגד אחיהם היושבים ושוקדים ימים ולילות בלימוד התורה, יאמרו עד כאן, "איננו יכולים לתת יד למבקשי רעת אחינו". משפט שלא הייתם שומעים מהם טרם התערבותו של לפיד.

ישיבת חרדים בישיבה נגד הגיוס, בני ברק, פברואר 2014. דרור עינב
לפיד איחד את כולם. מפגש החרדים בבני ברק/דרור עינב

למרות הסנקציות הפליליות ולא בגללן, חרדים רבים ימשיכו לצאת אל שוק העבודה. טרם קמה לה הממשלה הנוכחית ניתן היה לחזות בחרדים רבים ממהרים בשעת בוקר מוקדמת אל מקום עבודתם מקריית שמונה ועד אילת (בתל-אביב הם פשוט לא יתקבלו, בדיוק כפי שאין חרדים בסביבת לפיד). לא לפיד הוא זה שגרם להם לצאת ולפרנס עצמם בכבוד, אלא הם עצמם בתהליך איטי ובטוח.

מה הרוויח לפיד מלבד היותו "מאחד" רבנים? כלום. אפס. מה הוא הפסיד? לא מעט. העיקרי שבהם - קרע בעם. מחלוקות ושנאה. מאז ששר האוצר נכנס לתפקידו, רף השנאה וההשתלחות נגד החרדים רק הלך וגבר.

מהצד מביט לו, כמו תמיד, האיש שקשה לו להחליט, בנימין נתניהו ראש הממשלה. עד לפני שבועיים, הוא דאג לומר לחרדים כי כל עוד הוא נושא בתפקיד-העל, אף בחור לא יישלח לכלא בגלל שכל "עוונו" כי הוא למד תורה (כנ"ל שר הביטחון משה יעלון). אז אמר, כמו שאמר שישמור על חברון, כמו שאמר שלא ינהל דיבורים עם אויבנו, כמו שאמר שיוריד את מחירי הנדל"ן, והרשימה רק הולכת ומתארכת. מיד עם החלטתו לתת אור ירוק לסנקציות הפליליות, "ועדת שקד" האיצה את ההצבעות בכנסת בנושא עד כדי אישורו.

ביבי, הנושא באחריות-העל, נותן להשחיר את פנינו, מאפשר להסית נגדנו, ומתחמק מלקחת אחריות. בדיוק כמו שעשה באסון הכרמל ובכל הזדמנות אחרת. ממנו הייתי מצפה שייקח את המושכות לידיו ויאמר בפה מלא, בניגוד להרגלו: עד כאן. די לשטנה.

גם ליברמן נעלם מהנוף

לא ייתכן שדמם של החרדים יותר. לא ייתכן שבמדינת היהודים, יהודי שירצה ללמוד תורה מגיל 18, לא יוכל לעשות זאת, כי אם יבחר לעשות כן הוא יישלח לכלא ויוגדר כעבריין פלילי. איך ביבי אוהב להגיד? "אנחנו מדינה יהודית". ביבי, מדינה יהודית משמעותה לימוד תורה וקיום תורה ומצוות. נקודה.

אחיי החילונים, עצרו רגע בצד, ניטשו נא את המחשבות והדעות הקדומות כלפינו החרדים, וחישבו על הצעת חוק שתונח על שולחן הממשלה ובה התערבות בוטה בערכים עליהם גדלו סבכם וסבתותיכם.

לסיום, שאלתם את עצמכם מה ההבדל בין החרדים לערביי ישראל? אל תנסו אפילו לענות. זה פשוט מיותר. אפילו אביגדור ליברמן שהבטיח לא לתת לחוק הגיוס לעבור ללא גיוס של הערבים, נעלם מהנוף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הכותב הוא כתב באתר החרדי "כיכר השבת"

לכל הטורים של צביקה גרוניך בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully