וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי ינוקוביץ': "האתגר הגדול - למצוא לו מחליף"

לאחר ערב נרגש בכיכר העצמאות, אזרחים מספרים לשליח וואלה! לקייב על תחושת חוסר הוודאות בנוגע לעתיד השלטון עקב הדחת הנשיא. כעת על המפגינים להחליט אם להתפנות מהכיכר

צילום: עומרי נחמיאס, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

יום לאחר שהנשיא ויקטור ינוקוביץ' הודח מתפקידו, אוקראינה מתעוררת הבוקר (ראשון) לחוסר ודאות. לא ברור מי שולט בפועל במדינה, ומי שמנהל את הבירה הלכה למעשה הם המפגינים שמכוונים את התנועה, מנקים את הרחובות ושומרים על הסדר מפני ביזה ואלימות.

האווירה בכיכר אמש הייתה נרגשת, אך ברחובות לא היו חגיגות של ממש. במהלך הערב הוקראו במקום שמות ההרוגים בהפגנות, נערכה דקת דומייה, ואחד מהם אף הובא בארון פתוח לטקס אשכבה. "זה היה יום חשוב בהיסטוריה שלנו, אבל זה גם יום עצוב מאוד כי אנחנו מכבדים את מותם של יותר ממאה אנשים שמתו למען אוקראינה", אמרה לוואלה! חדשות יוג'ינה, אשת יחסי ציבור בת 25 מקייב.

עוד על ההפיכה באוקראינה:
טימושנקו לתומכיה: "גיבורים אינם מתים, המשיכו בהפגנות"
"כמו סדאם חוסיין": העושר של נשיא אוקראינה נחשף
המפגינים השתלטו על הארמון, "הנשיא נמלט"

מפגינים מחוץ לבית הנשיא באוקראינה, 23 בפברואר 2014. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
מפגינים מחוץ לבית הנשיא בקייב, הבוקר/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

רבים בכיכר שמחו אמש לשמוע את יוליה טימושנקו, ראשת הממשלה לשעבר ומנהיגת האופוזיציה ששוחררה מהכלא, אך הזכירו באותה נשימה כי מדובר באדם פוליטי עם תומכים ומתנגדים, ולא בסמל לאומי. "לא נלחמנו כדי שישחררו אותה מהכלא, נלחמנו על שינוי השיטה פה, על ערכי החירות, הדמוקרטיה ושלטון החוק, ועכשיו אנחנו ניצבים בפני אתגר גדול: למצוא מישהו שיהיה ראוי להיות נשיא אוקראינה ויוכל לשאת באחריות", הוסיפה יוג'ינה.

אם יש דבר אחד ברור באוקראינה הבוקר, הוא שעידן ינוקוביץ' נגמר. עד אתמול יכלו המפגינים רק לחלום על עזיבתו, ואחרי הצהריים הם כבר התהלכו על המדשאות מחוץ למעונו הרשמי המפואר, הכולל גן חיות פרטי, אוסף מכוניות יוקרה ומטבעות זהב. לצד גילויי שמחה על לכתו, היו גם כאלה שזעמו כשהבינו על מה בוזבזו כספי המסים שלהם בשנים האחרונות במקום שיושקעו בבריאות, חינוך ורווחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפגינים מחוץ לבית הנשיא באוקראינה, 23 בפברואר 2014. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה!
הבוקר כבר התהלכו מפגינים על המדשאות מחוץ למעונו הרשמי המפואר של ינוקוביץ'/מערכת וואלה!, עמרי נחמיאס

שאלה נוספת שנותרה פתוחה היא מה יקרה בכיכר העצמאות, שהפכה לסמל. ביום שישי עוד הבטיחו המפגינים שלא יעזבו את הכיכר עד שהנשיא המודח ייכנס לכלא, אלא שאיש אינו יודע היכן הוא. כעת יהיה עליהם להחליט אם לפרק את הבריקדות, להתפנות מהכיכר ולחזור לשגרה, או להמשיך באותה אווירת קומונה השוררת במקום, שבו מחלקים העוברים והשבים אוכל, שתייה ובגדים חמים בחינם לכל דורש.

אזרחים אוקראינים מאזינים לנאומה של יוליה טימושנקו, שעות לאחר שחרורה, בכיכר העצמאות בקייב. 22 בפברואר 2014. רויטרס
מתאבלים על ההרוגים בהפגנות, אמש בקייב/רויטרס

אחד הימים הדרמטיים בתולדותיה של אוקראינה הגיע לסיומו אמש בנאומה של טימושנקו, מי שעמדה בראשות הממשלה, נכלאה לפני כשלוש שנים ושוחררה אתמול במפתיע בעיצומו של יום רב תהפוכות. עם שחרורה מהכלא היא הגיעה לכיכר העצמאות, כשהיא על כיסא גלגלים.

"זה הניצחון שלכם, המדינה שלנו חופשייה, וכעת יש להעמיד לדין את האחראים להרג", קראה טימושנקו אל רבבות האזרחים שהצטופפו בכיכר במשך שעות בקור המקפיא, בהמתנה לדבריה. בנאום ארוך, שזכה לתשואות מהקהל, הוסיפה טימושנקו: "הסרתם סרטן מארצנו. אל תעזבו את הכיכר עד שתשיגו את כל מה שנלחמתם למענו". בתגובה קראו המפגינים "טריבונל", בדרישה לשפוט את מי שהורו לירות במפגינים.

ראשת הממשלה לשעבר של אוקראינה יוליה טימושנקו ובתה יבגניה בעצרת במרכז קייב. 22 בפברואר 2014. רויטרס
"הסרתם סרטן מארצנו". טימושנקו בכיכר העצמאות, אמש/רויטרס

בין המפגינים בכיכר בלט גם איברהים, מפגין צעיר מהעיר חאלב בסוריה, שטס במיוחד עם חברו אחמד כדי להפגין סולידריות עם המפגינים, והניף את הדגל של ארצו באמצע הכיכר. "אני כאן כדי לתמוך במהפכה האוקראינית, זה כמו המהפכה בסוריה, אז אנחנו כאן כדי לתמוך בהם", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully