וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור לטייח את פרשת אשכנזי

דן מרגלית

23.2.2014 / 8:28

ימים ספורים לפני שיפוג צו איסור הפרסום על חומרי החקירה הממתינים ומעובדים כבר יותר מחצי שנה במשטרה בפרשה הנושאת את שמם של גבי אשכנזי ובועז הרפז, הציגה שלשום אילה חסון ב"יומן" בערוץ 1 מידע חדש ומסמר שיער על התנהלות החשודים. עדיין אין אלה ההקלטות בלשכתו של אשכנזי עם אישים בכירים; עדיין לא ציטוטים מהתבטאויות בחבורת אשכנזי על בני גנץ, וחסון העירה כי לא ינעמו לרמטכ"ל המכהן; ועדיין לא הערות שנמסרו לבכירים במדינות אחרות.

במהלך דיון שקיים היו"ר אמנון כהן בוועדת ביקורת המדינה ביקש אשכנזי להדגיש כי המבקר בדימוס מיכה לינדנשטראוס מחק מהדו"ח הסופי את המילה "פוטש" - מהלך חתרני של קציני צבא נגד הממשלה החוקית. "יומן" שידר שלשום קטע מדבריו. אך עמדתו של לינדנשטראוס מנעה את טאטוא החקירה על החתירה תחת בנימין נתניהו ואהוד ברק אל מתחת לשטיח.

הוא אילץ את היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, שכבר ב?2010 וב?2012 רצה לגמד את השערורייה, להשאירה חיה ונושמת. הפרקליט הצבאי הראשי דני עפרוני כפה ב?2013 על וינשטיין לא לסגור לפי שעה את התיק. אך אילו ידע לינדנשטראוס מה שסיפרה שלשום חסון - כי אז ייתכן שהיה מחזיר לדו"ח החשוב שלו את המילה "פוטש".

יותר ויותר מתברר כי הרפז ש"אינו צדיק", כלשונה של חסון, מסר במאי 2012 גירסה הראויה לחקירה יסודית של אשכנזי, ארז וינר, אבי בניהו, ועתה הוסיפה גם את הפצ"ר הקודם אביחי מנדלבליט (רק בנקודה מסוימת). אך מדוע וינשטיין והמשטרה נחפזו לסיים? מדוע נחקר אשכנזי בביתו ולא במתקן משטרתי? ומה משמעות הגילוי של חסון - שאושר מפי עורך הדין אופיר סטרשנוב, אבל הוכחש במשטרה - כי הקצין ירון לונדון (שותפו עתה) הורחק מהחקירה לאחר שתהה מדוע רונית אשכנזי נחקרה בכפפות של משי?

המשטרה אינה להוטה לגלות כי שגתה

חסון הביאה מידע מדהים, ולפיו 51 פעמים טילפן הנחקר אשכנזי אל המפכ"ל דוד (דודי) כהן במהלך הפרשה, ואוסיף טיפה משלי: בהיפתח החקירה נהג כהן לכנות את המעורבים "קרימינלים", ומה אירע שלפתע חדל?

הפצ"ר עפרוני ביושרתו לא הניח לווינשטיין לטייח, אבל היועץ המשפטי חומק מלעשות את הנדרש - להעמיד את הרפז לדין (הוא הגיש תביעת דיבה נגד ד"ר רונן ברגמן ונגדי בעקבות הספר "הבור"). אם פני וינשטיין לחקר האמת, עליו לפתוח נתיב להפיכת הרפז לעד מדינה. ביום שבו הרפז או וינר יבחרו ללכת בדרכה של שולה זקן (אבל לא מאוחר כמותה), תיחשף חומרת החתירה תחת הממשלה, אבל אפשר שהמשטרה והפרקליטות אינן רוצות לרדת לחקר האמת.

הפער בין מה שמתגלה לבין נכונות פוליטיקאים רבים לעצום עין מזמין עוד חקירה. לא משטרתית?פלילית אלא פסיכולוגית?סוציולוגית, מה קרה לאליטה הישראלית, שהיא כה סלחנית לעבירות הצווארון הלבן? שעד היום יש במפלגת העבודה מי שממתין לטיהורו של אשכנזי כדי להושיבו במקום כבוד בצמרת?

למרות הגילויים שעתידים להתפרסם, איני אופטימי. המשטרה אינה להוטה להודות כי שגתה כבר בסיבוב הקודם. וינשטיין יימנע מלהושיב את המעורבים על ספסל הנאשמים. רוצה שיניחו לו מן העניין. אבל עתה הגיעה העת לגבות מן החשודים עדות באזהרה, ולא להסתפק בחשד של שיבוש הליכי חקירה, אלא לבדוק כיצד זה מעזה קבוצת הרמטכ"ל לאסוף מידע על לשכת הביטחון.

עסק הביש הראשון של שנות ה?50 וה?60 גרם לדוד בן?גוריון להיאבק על כינון שלטון חוק, אבל לאבד את השלטון בפועל. הוא רצה שלא פוליטיקאים יכריעו בעניינים הראויים למשפטנים, וזכה רק חלקית. קיים חשש כי גם הפעם הצדק יופיע כמו הירח; בסוף החודש, חלקית, באיחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully