וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכדור במגרש של פוטין

בועז ביסמוט

23.2.2014 / 8:21

ש שראו ערך סימבולי במדליית הזהב שבה זכתה אתמול קבוצת הנשים בביאתלון של אוקראינה באולימפיאדה, כשהיא מקדימה את הנבחרת הרוסית. פוטין עוד היה יכול לחיות עם זה, אלמלא כמעט במקביל הדיח הפרלמנט בקייב ברוב גדול את הנשיא ויקטור ינוקוביץ', בעל בריתו.

אין ספק שההמונים בקייב הצליחו להרוס לפוטין המנוטרל בגלל האולימפיאדה היום את טקס הסיום של המשחקים היקרים. פוטין לא חלם שבזמן שהוא מארגן לנו את משחקי החורף האולימפיים, אוקראינה תחדש את המלחמה הקרה בין רוסיה למערב.
ועוד באילו נסיבות: ינוקוביץ' ברח לצד "הרוסי" של אוקראינה, ואילו הפרלמנט החדש הדיח אותו ברוב עצום (328 מתוך 450 מושבים) מתפקידו וקבע מועד חדש לבחירות.

גם יוליה טימושנקו (53), סמל "המהפכה הכתומה" של 2004, שבה לכיכר העצמאות בקייב. האישה שהתעשרה בשנות ה?90 בזכות הגז הרוסי וכיהנה פעמיים כראש ממשלה בעשור האחרון, הפכה לאחד הסמלים החזקים של המאבק בין מזרח למערב על אופייה של אוקראינה. מאז מעצרה ב?2011 (אחרי שהפסידה לינוקוביץ' בבחירות צמודות ביותר ב?2010) באשמת שחיתות, ניסה האיחוד האירופי לשחרר את האישה האלגנטית עם הצמות הבלונדיניות מבית הסוהר, בעיקר אחרי שמצב בריאותה הידרדר. גם כאן נכשל האיחוד. אלא שהיכן שבריסל נכשלה במשך שלוש שנים, הצליחו עשרות אלפי המפגינים בקייב לעשות בפחות משבוע. אבל טימושנקו של 2014 אינה כתומה כמו ב?2004, אלא בעיקר מוכתמת בפרשות בלי סוף ובניהול גרוע של אוקראינה.

מוסקבה לא תוותר

גם אם מפתה לחשוב כי המחנה הפרו?מערבי ניצח, הדברים אינם כה פשוטים. אוקראינה, הנמצאת על סף פשיטת רגל כלכלית, תלויה כמעט לחלוטין ברוסיה, שהבטיחה לה הלוואה של 15 מיליארד דולר וכבר העבירה לה שלושה מתוכם. יתרה מכך, רוסיה גם הורידה בשליש את עלות הגז שהיא מזרימה לאוקראינה, וזו תלויה בו כמו חמצן.

גם הרוסים מתקשים להתנתק מאוקראינה - גם בגלל סיבות היסטוריות?תרבותיות, גם מכיוון שהצי הרוסי חונה בים השחור, וגם מכיוון שייצוא הגז לאירופה עובר דרך אוקראינה. נוסף על כך, פוטין אינו יכול לוותר למערב על אוקראינה בחלום האימפריאליסטי החדש שלו (אירו?אסיה). מספיק שהרוסים איבדו את המדינות הבלטיות ואת מזרח אירופה. יש גבול.

ומה לגבי ינוקוביץ'? בגיל 63 בחר הנשיא לנהל את המשבר הקשה בארצו כאילו הוא אותו בריון בן 18 שהורשע בגניבה ובאונס קבוצתי. היום הוא מואשם על ידי בית הדין של (מחצית) העם בהרג מפגינים והרוויח ביושר את תביעת הכיכר, הדורשת לראותו בכלא או בגלות. גם אם מוסקבה אינה מעריכה אותו במיוחד, ואפילו זועמת על השלומיאליות שבה ניהל את המשבר במהלך משחקי סוצ'י, היא עדיין לא אמרה את המילה האחרונה, ותנסה להציל - אולי לא אותו ספציפית, אבל לפחות את מה שהוא מסמל, שזה את הקו הפרו?רוסי.

וגם לא שכחנו שהלאומנים במערב המדינה עדיין יכולים לקלקל את החגיגה הדמוקרטית.

אין ספק שבסיפור האוקראיני ראינו במשך שנים את אוזלת היד לא רק של ינוקוביץ' אלא גם של האופוזיציה האוקראינית, של האיחוד האירופי, של וושינגטון ואפילו גמגום רוסי שהתקשה לעבוד עם אותו נשיא.

רק לפני כמה שבועות, כאמור, דיברו האירופאים על הסכמה אסטרטגית עם מוסקבה, וכעת הם אולי רואים את הקמתה של יוגוסלביה חדשה, אולי בתוך מרכז היבשת.

אולימפיאדת החורף ננעלת הערב - אבל הקור האמיתי רק מתחיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully