וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט רע: הפתיחות התרבותית לא גדלה בעידן רוחאני

אף שהקולנוע האיראני קוטף פרסים בינלאומיים, לאחרונה החלו להטיל מגבלות על הצגת סדרות וסרטים בתוך הרפובליקה האיסלאמית והיוצרים מדווחים על התערבות מצד גורמים שמרניים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הסרט "לפני המהפכה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עולם הקולנוע באיראן, כמו גם תחום הטלוויזיה, זוכים בשנים האחרונות לתשומת לב רבה, שבצדה גם מחמאות ופרסים רבים בפסטיבלים השונים בעולם. במאים מתוך איראן ומחוצה לה הפכו בתקופה האחרונה לשם דבר בקרב עמיתיהם בעולם. כך, שמותיהם של במאים כמו עבאס קירוסטאמי וג'עפר פנאהי או אסגאר פרהאדי וסרטו זוכה האוסקר "פרידה", ומוחסן מחמלבאף, שביקר בארץ לפני כחצי שנה, נמצאים בשורה הראשונה של יוצרים נחשבים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה כבמאים, תסריטאים ותפקידים נוספים. עם זאת, בשבוע האחרון נדמה כאילו יש באיראן כאלה שהאיכות והמוניטין שצברה התעשייה הזו ברחבי העולם לא עושים עליהם רושם, והם מבקשים, באמצעות מחאות שונות, לשנות או אפילו לפסול קטעים מסדרות או מסרטים חדשים שרק הופיעו זה מכבר על המסך הגדול או הקטן.

הסיפורים החמים בחדשות:
חרף ההסכם, בקייב ספקנים: "ממתינים להתפטרות הנשיא"
20 שנה לטבח מערת המכפלה: הפגנות אלימות בחברון
נהג משאית זבל פינה ספה עם שיכורה רדומה עליה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אנשי דת מבקשים לפסול סרטים חדשים. מתוך הסרט "פרידה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר החדשות של ה-BBC בפרסית פרסם השבוע כי אחד מחשובי האייתוללות באיראן, נאצר מכארם-שיראזי, היושב בעיר קום, שלח מכתב חריף לנשיא איגוד הקולנוע האיראני, חג'ת-אללה איובי, בנוגע לסרט חדש בשם "תחיה". בסרט מוצגות דמויות מן ההיסטוריה של האיסלאם השיעי, ועיקר טענותיו של מכארם-שיראזי היה על הצגת דמותו המפורשת של אחד מבניו של עלי, האימאם הראשון של השיעה, – עבאס. הצגת דמות מפורשת של קדושים איסלאמים היא דבר שנוי במחלוקת - כפי שזכור מהמהומות שהתפתחו בעקבות הסרט האמריקני שהציג את מוחמד "תמימות האיסלאם" - וברוב המקרים באיסלאם השיעי חל איסור להראות את דמותו הברורה של אחד מ-14 הקדושים בשיעה. אותו עבאס אגב, איננו אחד מאותם 14, למרות מעמדו הרם כבנו של עלי.

"קבוצת אנשים שמה לב והתלוננה בלשכתי כי בסרט 'תחיה' נראים דמויותיהם של הקדוש עבאס ושהידים נוספים מקרב כרבלא (קרב מכונן באתוס השיעי – מח"ה) באופן מפורש. זה לא ראוי שאיגוד הקולנוע ישבור את קדושתם של הקדושים ויעבור על כל הקווים האדומים!", כתב מכארם-שיראזי בין היתר במכתבו, מכתב שאליו הצטרפו גם אנשי דת בדרגים נמוכים יותר. יוצרי הסרט אמרו בהקשר זה כי בעת העבודה על סרטם, המציג דמות מפורשת של קדוש שיעי לראשונה בקולנוע האיראני מאז המהפכה האיסלאמית, קיבלו היתר מאנשי דת להציג את הדמויות מהסיבה שאינם נמנים על 14 הקדושים. במאי הסרט, אחמד-רזא דרוויש, גם קיבל את פרס הבמאי הטוב ביותר על סרט זה בפסטיבל פג'ר הבינלאומי לסרטים שנערך בתחילת החודש בטהראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סרט ביקורתי על אחמדינג'אד נפסל

"תחיה" איננו הסרט היחיד שעלה לכותרות השבוע בשל פסילתו. במחוז קזווין החליט הממונה על התרבות מטעם משרד התרבות וההכוונה האיסלאמית, מהדי רמזאני, כי הוא פוסל את הסרט "אני לא כועס!" לשידור. הסרט, שהוצג בין היתר גם בפסטיבל ברלין האחרון, מספר על מאמציו של נוויד, צעיר כורדי המתגורר בטהראן, ליצור תנאים נוחים לקראת נישואיו עם אהובתו, סתארה. כל זאת על רקע הבחירות לנשיאות ב-2009, שהסתיימו כזכור בהצלחה המפוקפקת של אחמדינג'אד בשמירה על כס הנשיאות.

על פי סוכנות הידיעות "פארס", הסרט מציג בין היתר את התנאים הכלכליים הגרועים של איראן בשנים האחרונות, למשל עם הצגתו של התור הארוך לתרומת כליה במדינה. פסילת הסרט באה לאחר שערורייה שהתרחשה באותו פסטיבל בפג'ר לפני כשבוע, אז היה אמור השחקן הראשי בסרט לזכות בפרס השחקן הטוב ביותר, אולם הוועדה שינתה את החלטתה והעניקה את הפרס לשחקן אחר. כל זאת על רקע טענות, בעיקר מכיוונם של יוצרי הסרט, על התערבות ואיומים מצד גורמים שמרניים והתקווה הנכזבת שהביעו לפתיחות מצד ממשלתו של רוחאני בנושאים תרבותיים.

נשיא איראן חסן רוחאני נוסע ברחובות טהראן. ינואר 2014. לשכת נשיא איראן, אתר רשמי
חופש היצירה קטן? רוחאני בסיור בטהראן, ינואר/אתר רשמי, לשכת נשיא איראן

אבל האירוע שתופס את עיקר הכותרות באיראן בימים האחרונים ובצורה מתמשכת הוא ההפגנות של אנשי שבט הבחטיארים בעניין סדרת טלוויזיה חדשה בשם "ארץ עתיקה". הסדרה מציגה את מהלך חייו של הגיבור הראשי על רקע המאורעות הפוליטיים שהתרחשו סביבו החל משנת 1920 ועד למהפכה האיסלאמית. הבחטיארים, בני אחד מן השבטים העתיקים והמשפיעים ביותר במארג האיראני המונה כארבעה מיליון אנשים, מוחים כבר כמה ימים על הצגתם באור שלילי בסדרה זו, המשודרת מטעם רשות השידור האיראנית.

רזא פהלוי, בנו הגולה של השאה האיראני האחרון, כתב השבוע בדף הפייסבוק הרשמי שלו כי באחד הפרקים של הסדרה פונה אחד מהשחקנים לאישה בחטיארית ואומר לה "אל תגרמי לי להגיד כיצד הבחטיארים הפכו למה שהם. ליקקתם עד הסוף את הקערה שהגישו לכם האנגלים וכך הפכתם למי שאתם". המילים האלה בסדרה, שנותנת החסות הרשמית שלה היא גורם רשמי, הן שהציתו אש בקרב רבים, בחטיארים ואחרים, ומחאותיהם התפרשו לערים שונות ורחוקות ממקום מושבם המרכזי של אנשי השבט. באתרים מקומיים שונים נכתב כי המפגינים התעמתו עם שוטרים, שעצרו רבים מן המפגינים. דרישתם של המפגינים היא אחת – להוריד לאלתר את הסדרה הפוגענית, אולם נכון לעכשיו לא נראה כי יש מי שמייחס חשיבות לדרישותיהם.

בין אם תורד התכנית ובין אם הסרטים האחרים ישודרו ללא התנכלויות מצד גורמים שמרניים, נראה כי גם תחת הממשל הנוכחי של הנשיא רוחאני, אשר מנסה להציג פתיחות בעיקר בקרב בני עמו, קשה לקיים את חופש הביטוי והיצירה. עם זאת, המגבלות על אלו והצורך בהתנהגות שהיא תקינה פוליטית לטובת כל הגוונים בקשת האיראנית, הם דבר שקשה מאוד לאכוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully